Buiten dat de huidige loodaccu´s in auto vaak van het lood-calcium type zijn, is er echt niet zoveel veranderd tov vroeger.
Alle electronica in de auto wordt door de dynamo gevoedt, die electronica werkt namelijk pas als je de auto gestart hebt.
Verwijzingen naar electrische/hybride auto zijn hier niet relevant. Dat soort auto´s hebben een hele andere accu voor de elektrische aandrijving, dan de loodaccu waar we hier over praten, die puur voor het starten bedoeld is. Bijvoorbeeld opgebouwd uit Li-Ion cellen. Vaak is de nominale spanning van zo´n accu ook stukken hoger, 120V - 300V.
Als dit 6S pack leeg is, volgens de regelen der kunst maximaal 80% eruit gehaald, zou je 9.6Ah bij moeten laden. 9.6Ah bij 4V/cel= (gemiddelde laadspanning) is 9.6Ah x4 x 6S=230Wh.
Tel daar de verliezen in de lader bij op (ruwwweg 10%) en je zit op 230Wh / 0.9= 256Wh.
Aangezien je aan de auto-accu ladend geen eeuwigheid wilt wachten, zul je met minimaal 1C laden (12A), wat betekent dat je uit de auto-accu ~24A trekt (6S pack uit 12V laden).Een autoaccu onder zo´n stevide belasting zit zo rond de 11.5V.
Om de eerder berekdnede 256Wh uit een autoaccu te halen, zul je 256Wh/11.5V= 22.26Ah verbruiken.
De gemiddelde autoaccu zit rond de 50-70Ah. En loodaccu´s mag je tot maximaal 50% ontladen voor een redelijke levensduur. Dat beteklent effectief dat je deze accu maximaal 1x kunt laden op de auto-accu. En dan moet de auto-accu wel in topconditie zijn, een paar jaar oude autoaccu heeft vaak al een stuk capaciteit verloren.