Lipo A meten

Hoe kan ik de A meten van een Lipo?

ik wil weten of de A zoals toegezegd door de leverancier ook klopt.

Stroom is niet te meten, capaciteit wel.

Gewoon opladen en dan op een ontlader zetten met de juiste onderspanning ingestelt.

de A die aangegeven staat op de datasheet van de lipo's zijn meestal correct in nieuwstaat, en inderdaad, zoals hiervoor vermeld: lipo helemaal opladen, daarna ontladen, en aflezen hoeveel A er is uitgegaan. De aanbevolen ontlaad spanning is ook af te lezen van de datasheet of aangegeven in C.

let wel dat bij het ontladen de temperatuur niet bove de 70° is, en dat de cellen appart niet onder de 2.5V komen, anders kun je ze weg gooien.

Shark zei:
de A die aangegeven staat op de datasheet van de lipo's zijn meestal correct in nieuwstaat, en inderdaad, zoals hiervoor vermeld: lipo helemaal opladen, daarna ontladen, en aflezen hoeveel A er is uitgegaan.

De capaciteit die uit een accu komt wordt uitgedrukt in Ah (Ampère-uur), met Ampère alleen weet je alleen de belasting die ze aankunnen, niet de capaciteit, en de belasting kan je weer herleiden uit je C-factor (Coulomb).

Gewoon met een fatsoenlijk gecomputeriseerde lader zoals een schulze, laden, 1x laden, ma opschrijven, 1x laden, ma opschrijven.

Capaciteit meten:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=5620&highlight=gedurende+per

RUFTER zei:
... De capaciteit die uit een accu komt wordt uitgedrukt in Ah (Ampère-uur), met Ampère alleen weet je alleen de belasting die ze aankunnen, niet de capaciteit, en de belasting kan je weer herleiden uit je C-factor (Coulomb).
Rufter, je verwart twee soorten 'C', enerzijds de ''C' als eenheid van lading (Coulomb) en anderzijds de 'C' als capaciteit (in Ah, maar feitelijk ook Coulomb). Harold, Niek en ik (o.a., en alledrie elektrotechneuten qua opleiding) hebben in de volgende thread e.e.a. uitgelegd:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...tdays=0&postorder=asc&highlight=gedurende+per

De aanbevolen ontlaad spanning is ook af te lezen van de datasheet of aangegeven in C.

Spanning in C? daar wordt dan niet op gereageerd!

@Ron; Wat wil je als je zo'n dingen leest, verwarring troef toch? Maar je hebt gelijk hoor, Je zou misschien de electro-faq kunnen beginnen met de wet van ohm, en zo verder werken...:lol:

Back