lipo accu 5100

Hallo

Ik heb een Robitronic 5100 7,4V 25C accu, maar ik krijg er niet meer in dan 4500 M.
Ik heb hem zowel met als zonder balancer geladen, maar geeft geen verschil.
Ik heb hem nu 4 x ontladen 5A en laden 5A maar er komt maar steeds 4505 M in.
Is dit slijtage of is dit nog weer te verbeteren.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

GR. stanley

Wordt de accu wel helemaal ontladen? Waarschijnlijk moet je een afslagvoltage instellen (of is automatisch gedaan). Als die waarde wat aan de veilige kant is (wat niet verkeerd zou zijn) wordt de accu niet helemaal ontladen en krijg je er dus ook niet de volle capaciteit in.

Als je een lipo volledig ontlaad dan is hij om zeep, of mis ik hier iets ? Vermoedelijk ontlaadt je lader slechts tot een bepaald minimum voltage, rond de 3V, anders heb je veel kans dat je lipo eraan gaat. Ik heb nog nooit een lipo meer ontladen dan 75 %, of jawel een keer of 2 per toeval tot 80-85%.

Als je in je lipo 5100mA kunt laden (als je lader het al zou doen) dan kun je hem weggooien...gegarandeerd.
Het zou n.l. betekenen dat je lipo compleet leeg is en een lipo die onder de 2,6 volt komt is overleden.
Je stopt er nu 4500mA in en dat is 88,2 procent van de totale capaciteit.
Beter is om je lipo eerder te laden zodat je rond de 80% zit. Das beter voor je lipo...gaat ie langer mee.
Als je de lipo laad en er gaat max 4100mA in dan zit je op de 80% (80,4% om precies te zijn) en dat is prima.

Je moet de accu ontladen en kijken wat eruit komt.
Dan ga je laden en kijkt wat erin gaat.
In een 5100 mAh cel zal nooit 5100 mAh gaan, dan zou ie volledig leeg zijn, dus stuk.

GJ

Hoeveel de lader in de accu stopt is van slechts heel gering belang. Het gaat erom hoeveel je eruit kunt halen. Zolang dat nog goed gaat zal het mij een worst zijn hoeveel de lader erin heeft gestopt.

Overigens zal de lader ALTIJD meer in de accu stoppen dan je eruit kan krijgen. Dit komt omdat er voor het laadproces ook energie nodig is. Een deel van de energie die de lader in de accu stopt is nodig om de rest in de accu op te slaan. Het verschil is normaal rond de 20% maar dat loopt op naarmate de accu meer gebruikt is.
Dus als jij een 5100mAh accu hebt dan zal de lader er in theorie 5100mAh in moeten stoppen. Omdat er een deel (± 20%) nodig voor het laadproces zal de lader er echter ±6300 in moeten stoppen om daarvan 5100 echt op te slaan.
Zoals al eerder geschreven moet je een LiPo feitelijk nooit helemaal 100% leeg trekken. Meestal lukt dat ook niet want voordat je zover bent zal de beveiliging al ingrijpen en de motor stoppen.

Je moet er ook mee rekening houden dat de capaciteit van een accu wordt opgegeven bij een bepaalde ontlaadstroom. Voor veruit de meeste accu's is die stroom in onze ogen belachelijk laag namelijk 1/20C! Dus wanneer jij die 5100mAh ontlaad met een stroom van niet meer dan 255mA zal de capaciteit ook echt 5100mA zijn.
Gelukkig voor ons zijn er LiPo fabrikanten die inzien dat een dergelijke lage ontlaadstroom voor ons niet echt praktisch is. Zij hebben de stroom waarbij de capaciteit wordt opgegeven verhoogd tot 1/5C. Voor deze accu zou dat dan 1020mA zijn. Ook niet echt een praktijkwaarde maar wel beter dan 1/20C.
Wanneer je met een (veel) hogere stroom gaat ontladen (en wie van ons doet dat niet?) dan zal de capaciteit duidelijk lager blijken te zijn. Dan zal het helemaal niet vreemd zijn als die in de buurt van die 4100mAh blijkt uit te komen!

Al met al, maak je niet te druk over wat de lader in de accu stopt. Hou goed in de gaten wat je eruit kunt krijgen en beoordeel je accu daarop! Kan je steeds korter vliegen, varen of rijden? Dan zal je accu misschien aan vervanging toe zijn. Dan kan je eens een test doen om te zien hoe het met de accu gesteld is.

Laatst bewerkt:
Als je dus een 5100 lipo hebt zoals aangegeven is... En je neemt het feit dat hij niet helemaal ontladen is/wordt en de lader laad er iets van 4500 in. Dat zou dus betekenen dan dat er al 600 in de cell zit (omdat hij niet leeg is). Als dat dat dan weer opteld kom je toch gewoon weer op die 5100 en is de cell dus wel degelijk vol toch?

Als ik een emmer neem van 20 liter en ik gebruik er 18 liter water van blijft er 2 liter inzitten. Als ik de emmer dan weer ga vullen (laden) dan gaat er 18 liter in maar dan heb ik totaal toch gewoon weer 20 liter?

Of zit ik nu compleet verkeerd te denken???

Joost.

Joost,
Wat je schrijft klopt inderdaad maar je moet wel rekening houden met de "verliezen" zoals ik heb geschreven. Als de lader aangeeft dat er 4500mAh in de accu is gegaan betekend dat NIET dat dit ook is opgeslagen in de accu. Grofweg gezegd zal 20% "verloren" zijn gegaan zodat er in werkelijkheid maar 3600mAh in de accu is opgeslagen. Als je er dan later toch 5100mAh uit hebt kunnen krijgen betekend het dat er dus nog 1500mAh in de accu zat.
Denk er ook aan dat de ontlaadstroom mede bepalend is voor de capaciteit. Hoe hoger de ontlaadstroom hoe lager de capaciteit. De opgegeven capaciteit wordt alleen gehaald bij een ontlaadstroom van 1/5C voor de meeste LiPo's en 1/20C voor vrijwel alle andere accu's.

Ja psies... Nou ja, als je de rijtijd haalt en in de top 3 kan blijven rijden lijkt het me in orde toch? Ik zou er niet zo veel om geven eigenlijk...

Joost.

Nee...precies....
Als m'n lader 3600mA aangeeft na een laadbeurt dan is voor mijn gevoel en administratie er 3600mA ingegaan. Of er nou amperetjes verloren zijn gegaan of niet :)
Als je dat steeds zo hanteerd dan zie je uiteindelijk ook wel of er na verloop van tijd minder amepres in de accu gaan...want als ik na een jaar met hetzelfde gebruik nog maar 3400mA erin krijg....of van de gebruikelijke 8min. vliegen vlieg ik nu nog maar 6min. dan weet ik snel genoeg dat de accu op z'n retour is :)

.... Als je dat steeds zo hanteerd dan zie je uiteindelijk ook wel of er na verloop van tijd minder amepres in de accu gaan...want als ik na een jaar met hetzelfde gebruik nog maar 3400mA erin krijg....of van de gebruikelijke 8min. vliegen vlieg ik nu nog maar 6min. dan weet ik snel genoeg dat de accu op z'n retour is :)
Nee dat klopt helaas niet helemaal. Het zal heel goed kunnen zijn dat jij steeds evenveel in je accu blijft laden maar dat je toch steeds korter kan vliegen. Het is zelfs niet uitgesloten dat je op een bepaald moment zelfs MEER in de accu gaat laden en er toch minder uit kunt krijgen.
Wat je erin stopt is dus van veel minder belang en zegt veel minder of zelfs bijna niets over de toestand van de accu. Als je merkt dat je er dus nog steeds 3600mAh in stopt maar dat je er maar 2000 uit kan krijgen dan weet je dat de accu steeds minder wordt. Dat zie je aan het steeds minder worden van de energie die je eruit kunt halen en niet aan wat je er ooit in hebt gestopt.

Maar hoe dan ook zal ik het verschil zien Ernst.
Ik snap je verhaal wel en het is ook wel logisch....en zal ook wel kloppen. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat ik niet per definitie rekening moet houden met hoeveel ik erin stop....althans in die zin dat een 3600mA op de lader dus in werkelijkheid geen 3600mA is die naar de batterij is gegaan.
Als ik na verloop van tijd bij eenzelfde vliegtijd minder amps erin krijg merk ik dat snel genoeg. Ook als ik na verloop van tijd korter ga vliegen merk ik dat ook snel genoeg.
Daar hoef ik helemaal geen berekening op los te laten van hoeveel amps er nou in de accu is gegaan en hoeveel amps er nou verloren zijn gegaan.

Stel ik vlieg een nieuwe 5000mA lipo altijd netjes tot 80% leeg dat is bv en kan hem laden tot 4100mA....als ik na een jaar er nog maar 3800mA erin krijg dan weet ik toch dat de boel wat op z'n retour is ? Daar heb ik toch geen exacte kennis voor nodig hoeveel amps ik nou in dat jaar telkens in die lipo geladen heb ?

Als ik eens een heel andere suggestie mag doen.. als je de accu 'ontladen' hebt.. ontlaadt 'm dan nog eens met een veel kleinere stroom.

Wat er gebeurd? Stel je ontlaadt die accu met 10A. Je zult dan stoppen bij 3 volt. Zodra de belasting wegvalt, zul je zien dat ie weer stijgt naar 3.5 volt ofzo. Ga je dan ontladen met bv. 100mA, zul je zien dat je er nog een hele bult capaciteit uit trekt, voordat ie weer op 3v is.

....als ik na een jaar er nog maar 3800mA erin krijg dan weet ik toch dat de boel wat op z'n retour is ?....

Wat ik bedoel te zeggen is dat wat je hier schrijft niet gebeurt! Je zal niet zien dat de lader steeds minder in de accu zal laden. De lader zal na een jaar nog steeds om en nabij hetzelfde in de accu stoppen. Jij kan alleen steeds minder uit de accu krijgen. In het ergste geval zal de lader zelfs meer in de accu gaan stoppen wanneer de accu slecht wordt.
Wanneer een accu slecht wordt merk je dat inderdaad dat je steeds korter kan rijden, vliegen of varen. Ook zal de acceleratie duidelijk minder worden. Tijdens het laden zal je er weinig of niets van merken.

Back