Hallo, Ik heb een vraag. Ik wil een lipo accu kopen bij een 80A brushless motor. daarbij kan ik 2s of 3s lipo of 9 cells nihm aansluiten. Wat adviseren jullie? Welke C moet ik op letten en wat betekend dit precies? Ik hoor het graag. Alvast bedankt
Oke dank. Ik heb een motor met een Tplug aansluiten en een lipo met een xt60 aansluiting. Kun je deze ook makkelijk met een verloopstekker aansluiten of adviseer jij iets anders? Ik heb tevens een motor met een tamiya aansluiting en een lipo met Tplug. Wat zou je hier doen, ook coverter stekker?
Ik zou even iets meer specs van de setup hier neer zetten en de toepassing. Dit is te summier. Zo kan niemand je helpen. Tamiya stekker is rotzooi. Xt60 is wel goed. Geen verloop stekkers. Gewoon nieuwe stekkers aan solderen
Hoezo is Tamiya rotzooi die heb ik nu ook op mijn nihm accu's? Werkt prima. https://nl.aliexpress.com/item/1005001388170366.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7f784c4d2AzQs5 De 80A 3660 3500V versie.
Dan moet je het niet vragen en ze fijn blijven gebruiken. Die stekkers zijn goed om een lampje op te laten branden. Niet voor hoge stromen. Plugjes gaan ook snel slecht contact maken. Waar komt deze motor in?
Die nihm blijf ik ook wel gebruiken. Dat was mijn vraag ook niet. Ik vroeg ook niet om een oordeel. Afin genoeg daarover. Ik heb dus naast de nihm accu's, lipo's gekocht. Deze motor(zie link) en lipo komen in mijn rc auto.
Wat jammer van dit gedrag. Wat kinderachtig zeg. Ik dacht dat hier veel volwassen mensen zaten. Nou ja dan heb ik pech. Doet mij niet zoveel. Bedankt voor je inzet. Ik ga wachten op een serieus antwoord. Fijne dag!
Je bezit nog geen enkele basis kennis. Dat blijkt uit je antwoorden. Dat is ook niet erg. Maar dan kan je beter dingen aannemen ipv er tegen in te gaan. Hier uitleg over de (on)zin omtrent c waarden. https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1767093-Battery-Load-Test-Comparisons C waarde is de de stroom die hij kan leveren. C getal maal de capaciteit Uitgaande van een 25c 1000mah lipo 25c discharge bij een 1000mah lipo word dan 25x1000 = 25000mah ofwel 25 ampère. 5c charge is 5x1000= 5000mah ofwel 5 ampere Als het past gewoon een 6000mah lipo nemen. Maar wil je daar advies in ook even het type auto hier neer zetten
Denk dat je tot Sint-Juttemis zal kunnen wachten op een "serieus" antwoord...... de eerste die je goede raad wil geven ga je al eens eventjes schofferen!!
Dat klopt en daarom ben ik hier! Maar kan ook zelf lezen. Dus advies vragen staat vrij. En nee is nee dan moet ik het daar mee doen. So be it. Toch bedankt
Beste Paul, ik vind je reactie erg kinderachtig en ongepast. Zou je kunnen ophouden, want ik wens op een volwassen manier te communiceren. Zo niet dan ben ik er klaar mee.
De C waarde geeft een indicatie hoeveel stroom de accu kan leveren als een afgeleide van de capaciteit. Neem je bijvoorbeeld een 2200mAh (2,2Ah) accu van 30c dan kan deze 30 x 2.2 = 66A leveren. Let op dit is een opgave van de fabrikant. Er zijn fabrikanten die deze C-waarde nogal rooskleurig opgeven. Verder is het ook nog belangrijk dat de accu op de juiste temperatuur is. Een koude accu waar teveel stroom uit getrokken wordt is snel kapot. Wil je veel stroom uit een accu trekken dan heeft wat mij betreft een hoge capaciteit voorkeur over een hoge C-waarde.
Beste Paul, Het is wenselijk om niet onbeleefd te worden. Het advies van het niet gebruiken van Tamiya stekkers is een goed advies, ze zijn een oorzaak van ellende. Iedere Tamiya rijder heeft wel de ervaring met slecht contact en zelfs verbrande stekkers door de slechte contact. Cnn heeft ook een uitgebreid antwoord gegeven over de C-waarde en daar wordt gewoon heel veel mee gesjoemeld en gaat vandaag de dag alleen nog maar over een piekbelasting en niet de continu belasting. En ja, hoe lager de C-waarde des te goedkoper de accu maar ga je grenzen zoeken kan je er vanuit gaan dat de accu snel "op" is, dus als je denkt een 5000mAh-20C genoeg is om 80A aan te kunnen zou ik toch liever voor een 40C of hoger gaan, dan staat de accu bij die belastingen uit zijn neus te peuteren ipv te zwoegen. Voordeel bij hogere C-accu's is dat ze ook makkelijker op een hogere C-waarde geladen kunnen worden. 2C is wel lekker om in een half uur je accu vol te krijgen. Je doet er ook verstandig aan om naar 1 type stekker te gaan voor al je regelaars en accu's, of in ieder geval een accu te kopen dat direct op je regelaar kan (veel winkeliers geven je de optie om het type stekker te selecteren) Verloopkabeltjes van het ene stekkersysteem naar de andere zijn genoeg op Ebay te vinden, een serieuze modelbouwer zal nooit zoiets gebruiken. Als eerste nemen ze veel ruimte in die je vaak niet echt over hebt en ten 2e geeft het allemaal overgangsweerstanden en dus verliezen. Veel mensen knippen dan ook de stekkers eraf en plaatsen de stekkers die ze het liefst gebruiken. Overigens is dit allemaal info wat met een beetje zoeken prima te vinden en door te lezen is en dat zal je sieren. Een beetje eigen onderzoek en veel inlezen is veel leerzamer dan alleen vragen stellen en op gewenste antwoorden wachten.
En als je dan stekkers van de accu knipt en nieuwe connectors soldeert, doe dit dan pool voor pool en niet tegelijk...
Xt60 lijkt me best in vergelijking met je andere. Ik heb voor xt90 gekozen omdat ze iets groter en dus handelbaarder zijn. En wat overkill heb ik liever dan het omgekeerde. Maar ik had deans, en heb nog niet alle batterijen gewijzigd. Oudere auto's met gewone mabuchi motortjes hebben ook nog esc's met deans en zelfs een paar tamiya stekkers. Sommige daarvan verknip ik liever niet om wat origineel te houden. Daar gebruik ik wel overgangsstukjes.