Lipo Accu houdt er na 1 min. mee op

Cel 2 is reeds wat uit balans met de rest...Het is maar 0.2 maar in lipotermen beslist significant.

Gebruik je tevens de balancerpoort bij het laden?

Stevo
Bedankt voor de reactie Stevo. Heb deze LiPo nog niet gebalanced, omdat we hem nog maar tweemaal hebben geladen. Balancen doen we altijd apart, is het aan te raden dit tegelijkertijd te doen? (ben inderdaad nog nieuw in de RC wereld)
 
De ESC heeft volgens hobbyking als BEC Opto only en volgens mij betekent dit dat de BEC met een aparte batterij moet worden aangesloten.
(dit is de ESC: HobbyKing R/C Hobby Store : Hobbyking SS Series 40-50A ESC)

Dus wat we nu gaan proberen is de BEC apart aansluiten en deze rode draad losmaken, dan posten we de resultaten.

Regelaar heeft geen BEC, punt. Ontvanger en servos moeten dus via een aparte accu spanning krijgen (hou rekening met de maximum voltage die je ontvanger toelaat!)

Maakt dus ook niets uit of je die rode kabel verwijderd of niet.

Bij het laden ook steeds balanceren (als daar de mogelijkheid toe is).

Jongens, heb gewoon wat geduld en ga nu niet telkens alles uit elkaar halen omdat wij het zeggen, lees de handleidingen, staan allemaal in de fileslist op de HK website.

Voor het zelfde geld biedt zich iemand aan die op 10 km van je deur woont, geduld dus, je hebt geen idee hoeveel energie een moderne lipo kan afgeven....zonder kennis doe je soms meer schade dan dat het je vooruit helpt.

Men vraagt ook reeds een paar posts terug om een foto van je setup te posten, doen!

Stevo
 
Bedankt voor de reactie. Dit klopt inderdaad niet.
De goede waarden zijn:
cel1 - 3,68
cel2 - 3,40
cel3 - 3,67
totaal dus 10,79, dit is na de vlucht!

Deze waarden worden na 1 minuut motorlooptijd bereikt? Dan ben ik benieuwd naar de celspanningen als de accu vers geladen is. Dat geeft enige indicatie of de lader/balancer zijn werk goed heeft gedaan. Altijd tijdens het laden de balancer gebruiken!

Het verschil tussen de celspanningen is nu veel te groot. Bijna 0,3 volt.

Wil je je kennis over de omgang met Li-Po's wat te verbeter, dan kan je dit <Oude "Te Koop" Link Verwijderd > lezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt erop dat cel 2 gaar is, daardoor dondert de hele boel in elkaar.
Balanceren is ook erg belangrijk (na elke vlucht)
 
Als je esc geen bec interne bec heeft dan hoef je onderdaad de rode draad niet door te knippen. Laad je accu eens op en zeg ons hoeveel volt er dan op staat. Probeer dan eens op, je vliegtuig vasthoudend 1 minuut weinig gas te geven, maar wel zo dat de motor draait totdat hij stopt. Dan weer meten. Wel eerder stoppen voordatde accu bijna leeg is omdat het dan misschien wel opeens werkt, en uiteraard pas op denk goed na en controleer alles eerst!
 
Als de accu volledig opgeladen is krijg ik de volgende waardes:
cel 1: 4,67
cel 2: 4,66
cel 3: 4,66

Daarna heb ik de motor op driekwart gas laten draaien met soms even plankgas. Dit hield de accu precies 4 minuten vol. Toen nam het vermogen drastisch af naar ongeveer een kwart van wat hij daarvoor deed. Dit hield hij nog zo'n 30 seconden vol.

De waardes die ik toen af las waren:
cel 1: 3,75
cel 2: 3,55
cel 3: 3,77

Mvg Piter Dijkstra
 
Piter,

Heb je al eens die FQ's doorgelezen die je hier aangeraden worden?
4.67V/cel is veeel te veel! De cellen worden ernstig overladen, dit is zelfs gevaarlijk. Een lipo-cel mag tot maximaal 4.2V/cel opgeladen worden.
Wat voor lader gebruik je eigenlijk?

Verder zit er gewoon een slechte cel in je pakket, 0.2V verschil is erg veel.
Je zult zien dat het verschil onder belasting, dus bij het draaien van de motor, nog meer is, waardoor je regelaar een te lage spanning ziet en de motor uitzet.

Groet,
Gerben
 
Deze celspanningen zouden, zoals al eerder gezegd, niet mogelijk moeten zijn. De Li-Po zal dit waarschijnlijk niet overleeft hebben en het verklaart meteen het slechte presteren.

De Li-Po is wel levensgevaarlijk. Kan spontaan explosief ontbranden. Dus naar buiten met dat ding naar een plaats waar een eventuele ontbranding tot op enkele meters afstand geen schade kan veroorzaken.

Blijft de vraag waarom de Li-Po is overladen. Juiste programma gebruikt? Juiste aantal cellen ingesteld? Zo lang deze vraag niet is beantwoord geen andere Li-Po's gaan laden. Het is vrijwel zeker dat dit tot hetzelfde resultaat zal leiden. Een defectie Li-Po. Nog los van het brandgevaar. Een ontbrandende Li-Po wil je absuluut niet in huis hebben.

Tot nu toe heb je veel geluk gehad...
 
Kan je de voltage per cel zien tijdens laden? Kan je eindvoltage aanpassen inje programma? 4.2 v per cel is maximum. Deze accu niet meer gebruiken en op zoek gaan naar andere.
 
Het zal nooit mogelijk zijn de eindspanning van een Li-Po cel in een lader zodanig te wijzigen dat dit tot het einde van de Li-Po leidt....
 
Bedankt voor alle nuttige reacties!!
De lader die we gebruiken is de volgende:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories

We stellen elke keer het juiste programma in, maar hij wordt dus wel overladen. Misschien verklaart dit ook waarom eerdere LiPo's zo snel aan hun eind waren... Hoe we dit anders kunnen doen zou ik ook niet weten.
Begin nu zelfs te twijfelen aan of de voltmeter nog wel correct werkt.

Jullie horen nog hoe we dit op gaan lossen,

Piter Dijkstra
 
Hallo mannen,

Bedankt voor al jullie snelle en hulpvaardige reacties.
We hebben net een vlucht gemaakt van zo'n 8 minuten. We kwamen er achter dat de lader automatisch afsloeg na 1000mah, dit hebben we nu opgeschroefd naar 2200. Hopelijk was dit het hele euvel en kunnen we nu lekker gaan vliegen. Wat wel een probleem blijft is de hoge spanning in de batterij. (14,xx V) Weet niet of dit dan nog een probleem is? Zou anders iemand weten hoe dit te voorkomen is??

In ieder geval allemaal hartelijk dank,

Piter Dijkstra
 
Misschien dring ik onvoldoende tot je door, of onderschat je de risico's maar een Li-Po die tot 4,6 volt per cel wordt geladen is een potentiele brandbom. Li-Po buitenhuis brandveilig wegleggen en eerst de oorzaak zoeken. Doe je dat niet, zoek dan de polis van je brandverzekering op. Die zal je nodig hebben.
 
Hallo mannen,

Bedankt voor al jullie snelle en hulpvaardige reacties.
We hebben net een vlucht gemaakt van zo'n 8 minuten. We kwamen er achter dat de lader automatisch afsloeg na 1000mah, dit hebben we nu opgeschroefd naar 2200. Hopelijk was dit het hele euvel en kunnen we nu lekker gaan vliegen. Wat wel een probleem blijft is de hoge spanning in de batterij. (14,xx V) Weet niet of dit dan nog een probleem is? Zou anders iemand weten hoe dit te voorkomen is??

In ieder geval allemaal hartelijk dank,

Piter Dijkstra

oke, dat scheelt nog al. maar als je toch door wil vliegen, wat natuurlijk afgeraden moet worden, stop het laden dan handmatig bij 12,6 V. (was 3s toch?
 
De lader stond zo ingesteld dat hij automatisch afsloeg bij 1000mah. Dit hebben we nu op 2400 gezet. (beetje dom)
Ik ben bang dat onze voltmeter niet goed was, omdat hij nu helemaal de geest heeft gegeven. Iemand die weet wat dan de oorzaak kan zijn van een overladen LiPo?? Ik zou niet weten hoe dit op te lossen is..

Bedankt,

Piter Dijkstra
 
De lader moet afslaan als de lipo vol is .

En die slaat af als er een cel +- 4,20 V bereikt heeft .
En dat alleen als je ook de balancerpoort gebruikt .

Ingestelt word het aantal cellen en de laadstroom .;)

En dat de B6 lader een lipo overlaad geloof ik niet (mits op lipostand geladen)

4,66 V gemeten kan niet kloppen .
Laat de cel maar eens met een geeikte meter meten.

Mvg Johan
 
Misschien een hele domme opmerking, maar heb je hem wel op LiPo BALANCE staan? Iedereen gaat daar vanuit in de vorige posts, maar TS kan alleen aangeven dat hij "de instelling" niet kan vinden.

@ TS, sluit je accu aan, noteer wat je doet op de lader, welke menukeuzes je allemaal hebt en welke je kiest, wat er op je scherm staat voor waarden, MAAR START HET LADEN NIET! Als je hulp wil en antwoord op je vraag waarom "het niet goed gaat", is het handig als we weten wat je doet en ziet. Alle info posten = antwoord krijgen...

Good Luck!

G

With Tapatalk mobile...
 
... @ TS, sluit je accu aan, noteer wat je doet op de lader, welke menukeuzes je allemaal hebt en welke je kiest, wat er op je scherm staat voor waarden, MAAR START HET LADEN NIET! Als je hulp wil en antwoord op je vraag waarom "het niet goed gaat", is het handig als we weten wat je doet en ziet. Alle info posten = antwoord krijgen...
:thumbsup: Wellicht (laten) filmen wat je doet, voorzien van je eigen gesproken commentaar/toelichting?

Er is, of er gaat, nog steeds iets flink fout, riskant voor lijf en leden, en voor het huis.

Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Maxxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans:
http://www.produktinfo.conrad.com/d...-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

Meer nuttige videos voor modelbouwers door Bruce, op dit moment 130 stuks
https://www.youtube.com/user/RCModelReviews/videos


Alle 4-knops laders hebben dezelfde bediening




 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Heb de cellen nu allemaal nog eens doorgemeten en ze geven keurig 4,2V per cel aan. Wat er fout is gegaan weet ik niet, maar de vliegtijd is nu acceptabel en de batterij is dus ook goed geladen.:banana:
Allemaal hartelijk dank voor de snelle/goede hulp!

Met vriendelijke groeten,

Piter Dijkstra
 
Back
Top