Lipo accu op brommer.

Misschien niet helemaal een topic voor het modelbouwforum, maar hier is wel de meeste ervaring mbt lipo's.
Ik wil op mijn puch maxi led lampen zetten alleen heb ik hier een accu voor nodig welke word opgeladen door de lichtspoel.
Hier zit een spanningsregelaar tussen welke de spanning afvlakt voor het laden van een loodaccu(13.5 tot max 14 volt).
Nu heb ik gekeken om hier een 1000mah lifepo4 accu voor te gebruiken alleen zijn deze lastig te vinden en al helemaal niet voor een leuke prijs.
Nu zag ik vanochtend op zolder nog een boormachine liggen met een 3s lipo accu waar zo te zien ook nog een bms in zit welke de cellen balanceert en beschermt tegen over laden en te ver leegtrekken van de accu.
Denken jullie dat dit veilig te plaatsen is? Ik heb namelijk wel is een 3s 2200mah lipo zien ontbranden, lijkt me niet echt leuk als ik er op zit:weetnie:

Nee, je hebt sowieso een stroomregelaar/ spanningsbegrenzer nodig EN een balanceercircuit, kortom een echte LiPo lader....
Maar als je 13.5 tot max 14 volt ter beschikking hebt kun je daar wel zo'n LiPo lader aanhangen - > input meestal tot een volt of 15 max...
Enige nadeel is dat zo'n lader, zodra de LiPo vol is, zelf uitschakelt en niet meer vanzelf aangaat.

Laatst bewerkt:
Waarom geen gebruik maken van een lood /gelaccu?
Deze kunnen tot in den treure mishandeld worden.
En de voorbereiding is er al.

Ja het probleem is alleen dat ik zeer weinig ruimte heb, die lipo zou net passen. Met een lood/gel accu zou het dus niet lukken.
De orginele lader levert 13.5v met 1.5 ampere en zover ik kan zien stopt deze niet vanzelf, de lipo word beschermd en gebalanceerd door de bms.
Alleen is deze spanning dus 13.5v ik weet niet of die 0.5v extra kan. Anders misschien gewoon proberen met een meter er tussen.

Een "bms"?
Vooral niks 'gewoon' proberen, dat is vragen om problemen.
Waarom denk je überhaupt een accu nodig te hebben. Er zat toch werkende verlichting op die brommer?

Battery managment systeem, die worden gebruikt bij bijvoorbeeld lifepo4 accu's welke je kan uitwisselen met een loodaccu, of bij in dit gevalt een schroeftol met een lipo accu.
De bms zit eigenlijk tussen de lader/gebruiker en de accu in.
Ik wil graag een accu omdat het huidige licht zeer slecht is, dit is nog een ouderwetse gloeilamp.
Met led heb ik een meer gelijke spanning nodig omdat een led stopt met branden als deze niet de hoeveelheid stroom krijgt waar die voor gemaakt is, terwijl een gloeilamp gewoon minder fel gaat branden.
In de praktijk zou dit betekenen dat ik onder de +/- 25km/h geen licht meer heb.

andere kant op.

als je een apparaatje ertussen zet om die wisselende voltages naar 1 waarde te krijgen, ben je er ook..
bijvoorbeeld met een BEC (Battery Eleminiating Circuit)
in de modelbouw wordt dit op een model gezet, om de accuspanning omlaag te brengen naar de ontvangerspanning.
meestal 6 volt. maar ik heb wat 12 volt varianten gezien..

vaak kunnen deze BEC's redelijk hoge voltages hebben.
amperes wisselen per apparaat.
als je weet hoeveel ampere je verlichting op zijn hoogst trekt, kun je er eentje opzoeken..

moet je wel led verlichting hebben..
zowieso, anders trek je altijd teveel stroom.

al is een accu natuurlijk wel trefzekerder.
anderzijds, als je er een speciaal laadcircuit ertussen moet zetten, heb je weer een extra ding wat kapot kan, dan maakt BEC of accu weer niet zoveel uit.
in beide gevallen kom je er in het donker achter dat het gestopt is met werken.

Laatst bewerkt:
Hier gebeurt nu waar ik vaak voor gewaarschuwd heb. Begripsverwarring door het gebruik van verkeerde benamingen.
Een BEC kan je voor deze toepassing niet gebruiken, een BEC heeft per definitie een uitgangsspanning van 5V. Vele zijn instelbaar tussen ongeveer 4V en 6V maar meestal niet hoger
.
Wat Student eigenlijk bedoelt is dat je een spanningsregelaar nodig hebt. Een BEC is wel een spanningsregelaar maar een spanningsregelaar is niet per se een BEC. Net als bij auto's, een Porsche is een auto maar niet alle auto's zijn Porsches!!!
Je hebt dus een spanningsregelaar nodig en wel een behoorlijk speciale. Maar voordat ik dat uitleg eerst iets wat minstens net zo belangrijk is, je hebt een gelijkrichter nodig. De spanning afkomstig van de lichtspoel is wisselspanning. Een bijkomend probleem is dat de frequentie enorm varieert met het toerental van de motor. Niet alleen de spanning zal hoger worden bij een hoger toerental maar ook de frequentie. Dit vormt een probleem bij het berekenen van de benodigde buffer condensator voor de gelijkrichter. Hoe hoger de frequentie des te lager de waarde van die buffer condensator. Een te hoge waarde bij een hoge frequentie kan in het ergste geval de condensator zo heet laten worden dat hij in theorie kan ploffen.

Goed, je hebt een gelijkrichter en er komt nu een redelijke gelijkspanning van de spoel. Het enige probleem wat nu over blijft is dat die spanning enorm varieert met het toerental. Bij een laag toerental kan de spanning zo laag zijn dat de spanningsregelaar er niets mee kan en het licht uit gaat. Dat is nu net wat je wilt voorkomen.
Je hebt dus een speciale spanningsregelaar nodig, een zogeheten BUCK/BOOST regelaar. Bij een lage ingansspanning (laag toerental) zal hij in de BOOST mode werken en de uitgansspanning opkrikken naar 12V. Dat kan blijven werken tot bijvoorbeeld een ingangsspanning van 6V. Die spanning zal afhankelijk zijn van de gebruikte regelaar en de stroom die de spoel bij die lage spanning nog kan leveren. Helaas kan ik absoluut niet garanderen dat alles bij 6V nog zal werken!!
Wanneer het toerental oploopt en dus ook de ingansspanning zal de regelaar overgaan naar de BUCK mode en zorgen dat de hogere spanning van de spoel teruggebracht wordt naar 12V. Zo komt er dus altijd een behoorlijke constante 12V uit die regelaar.

Al met al behoorlijk ingewikkeld en een boel experimenteren. Niet onmogelijk maar voor een beginner in de elektronica wel een heel lastige klus.
Veel makkelijker en ook zeker zo goed is een simpele loodaccu met een net zo simpele spanningsregelaar/lader. En of je het gelooft of niet je hebt geen buffercondensator nodig voor de gelijkrichter.
Een andere soort accu in plaats van een loodaccu kan natuurlijk ook maar dan wordt de zaak wel wat lastiger omdat die vaak een behoorlijk precieze maximale spanning hebben. Als die spanning te hoog wordt kan dat de accu vrij snel slopen en in sommige gevallen zelfs in een fikkie eindigen.

Omdat het alleen maar nodig is om de ledverlichting te voeden heb je geen grote zware loodaccu nodig. Als je bijvoorbeeld DEZE of een soortgelijk accu neemt zal die volgens mij prima voldoen. De afmetingen zijn ongeveer 18cm bij 4cm bij 6,5cm. Die moet je toch wel ergens kunnen plaatsen lijkt me.
Succes.

Ik heb nog geen echt antwoord gezien.
Iedereen heeft het over BMS en regelaar.
Maar je schrijft in je eerste posting dat er al een regelaar op de lichtspoel zit voor een loodaccu, dus ik snap niet waarom men hier zit te zeiken over een regelaar.
Als er een loodaccu op kan dan kan je er 4 lifepo's op zetten, wordt ook in de racerij gedaan want daar moet alles zo licht mogelijk.
Als je wat handig bent kan je 4 lifepo cellen aan elkaar solderen.
https://www.nkon.nl/a123-systems-anr26650m1b-a-grade-3-3v-a-grade.html

Deze cellen zijn niet kapot te krijgen en je kan er zelf een auto op starten weet ik uit ervaring.

Dat er een lipo accu in een accuboor zit lijkt me sterk, ik denk eerder aan li-ion.
In een DeWalt zitten wel weer lifepo A123 cellen.
Maar ik heb nog nooit een lipo in een stuk gereedschap gezien want een lipo vind het niet fijn om onder een bepaalde spanning getrokken te worden.

GJ

Dat gloeidraad-lampje op die Puch-maxi was zo gek nog niet.
Ik zou hem lekker zou houden als die destijds bedacht was, leuker kan het niet worden.

Ja, Puch Maxi was in mijn brommertijd het ding wat stoer was.
OK, mijn Yamaha FS1 vond ik stoerder, was ook sneller maar de Maxi waren ook leuke opvoersetjes voor te krijgen.

GJ

Allemaal leuk geneuzel, amusant, maar helpt deze knutselaar niet verder.

Hij heeft een accupack met iets van een controller uit een boormachine die via een simpele spanningsbron geladen werd tijdens een vorig leven.

Hij wil weten of die lipos in de fik vliegen als zijn spanningsbron een fractie hogere spanning geeft aan dat controller ding dan de originele.

Antwoord is:

Nee, je Lipo vliegt niet in de fik. Gewoon op die lichtspoel 15 volt aansluiten en gaan met die banaan.

Risico dat je met zon Puch een mechanisch mankement krijgt waardoor je plat op je bek gaat (vastlopertje bij 60 km/h bijvoorbeeld) is een grote orde groter.

Wat het ergste is dat kan gebeuren is dat je controllertje doorfikt. Kan ie ook niet meer overladen.

Have Fun and just fly!

(Oh nee, het was een bromfiets)

Volgens mij had ik al antwoord gegeven.
Alleen geloof ik nooit dat er een lipo in dat stuk gereedschap zat/zit.
Dat is een Li-Ion of een LiFePo.
En als het wel een 3S Lipo is en je zet er 15 Volt op dan heb je zeker fik, dus niet zo'n heel goed advies om dat zomaar aan te sluiten.
Een lipo vind meer dan 4,2 Volt niet heel fijn, bij 4.5 gaat ie al ontploffingverschijnselen vertonen.
Dus 13,8 Volt is ook al te veel

GJ

Volgens mij had ik al antwoord gegeven.
Alleen geloof ik nooit dat er een lipo in dat stuk gereedschap zat/zit.
Dat is een Li-Ion of een LiFePo.
En als het wel een 3S Lipo is en je zet er 15 Volt op dan heb je zeker fik, dus niet zo'n heel goed advies om dat zomaar aan te sluiten.
Een lipo vind meer dan 4,2 Volt niet heel fijn, bij 4.5 gaat ie al ontploffingverschijnselen vertonen.
Dus 13,8 Volt is ook al te veel

GJ
Niet gelezen? De voeding van de boor was 13.5 volt. Hij had het over een halve volt verschil. Bromfietsje leverde 14 v.

No problem at all!

3S = 3*4.2 = 12.6 v.

Die controller doet dat wel hoor, regelen naar die 12.6 v.

Laatst bewerkt:
De houding van de boor?
De lader doet 13,5 Volt bij 1,5 Ampere en dat is een nette redelijk afgevlakte spanning.
Een BMS gaat hele rare dingen doen als er een rimpel op de spanning zit en uit een lichtspoel komt een enorme rimpel, je moet er dan minimaal een 10000 uF condensator naast zetten.
Maar de BMS-en waar ik mee te maken had, en dat waren professionele dure dingen begonnen al van slag te raken bij een klein rimpeltje, en dat was dan 50 Hz.
Bij een brommer heb je ook nog eens een veranderende frequentie omdat het toerental steeds veranderd.
Dat is dus geen optie.
Enige optie is mijn antwoord, 4 Lifepo cellen en die kun ze direct achter de gelijkrichter zetten.

GJ

Dat was niet de vraag. Vraag was of ZIJN lipos in de fik gingen.

Daar geloof ik niks van. Een halve volt, met of zonder rimpels, zorgt er hooguit voor dat die bms NIET werkt.

Ja, en als de BMS niet werkt dat kan er van alles gebeuren, hij kan niet laden of hij krijgt de volle spanning, dan ontploffen gegarandeerd de lipo's.
Maar ik zou wel eens een foto van die zogenaamde lipos willen zien.
Ik heb nog even gezocht en ik kan geen apparaat vinden waar een lipo in zit, behalve een telefoon of tablet.
Een lipo heeft veel te veel nadelen om in een stuk gereedschap te gebruiken.

GJ

Back