Lipo accu op brommer.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door colindevos1, 2 mrt 2020.

  1. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Zeg ik, jij weet het beter.

    Ik zou het gewoon proberen. Meet de spanning en laadstroom gewoon even voor de zekerheid.

    Maar ik ben eigenwijs.
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Even een andere techneut vragen, @Ernst Grundmann wat denk jij?
    Ik vind het link.
    Nou is het niet mijn Puch dus zal het mij een zorg zijn wat er mee gebeurd maar mijn praktische ervaring zegt dat het een heel gevaarlijk advies is van l shems.
    Ik zou haast zeggen, een advies niet gehinderd door enige kennis.

    GJ
     
  3. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Leuk om zo backup te vragen en je standpunt te legitimeren.

    Is echter niet nodig hoor.

    Ik heb reeds aangegeven dat jij het beter weet. Stel ik niet in twijfel.

    Ik heb echter geen advies gegeven, maar gezegd wat ik zou doen, inclusief de reden waarom: ik ben eigenwijs.

    Dus niet echt gefundeerd met kennis, toch?

    Duidelijk genoeg.

    By the way, een advies ontslaat degene die het krijgt niet van de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van zijn eigen keuze een advies eventueel op te volgen.

    Maar goed. Veel te lang geneuzeld.

    Ik zou zeggen (wat iedere brommerrijder zegt als ie gaat rijden op zon apparaat):

    no risk no fun.!
     
    hobbyist vindt dit leuk.
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Wat een "experts" zijn dat zeg. Geven niet eens de capaciteit van hun accu's op omdat: "Scorpion does not rate their batteries with an AH rating*. Instead, they graph out the real performance of the batteries, side by side the best lead-acid and lithium batteries on the market." Mooi verhaal maar wat heb je aan zo'n grafiek die je totaal nergens mee kunt vergelijken behalve met datgene wat zij zelf laten zien.
    Om deze grafiek(en) te kunnen maken gebruiken ze een heel precieze procedure.:rolleyes::rolleyes: De belasting is een stroom van heel precies 100AH. :eek::eek::eek:
    Nee , ik heb geen hoge pet op van zulke firma's. o_Oo_O
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat mag je prima vinden maar dit soort uitingen zien we bij heel veel merken vandaag de dag. En dan... het wil niet zeggen dat ze slecht zijn, je hebt immers geen ervaring met ze.
    Overigens was dit een 1e hit op de zoektocht naar LiFePo4 accu's ter vervanging van standaard lood waarvan ik eerder opmerkte dat die er zijn.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Dat is nu net het probleem. Mooie reclames met "flitsende" verhalen en grafieken om de potentiele kopers te imponeren. Dit geldt overigens voor heel veel zaken op het internet.
    Je hebt gelijk ze hoeven inderdaad niet slecht te zijn, als ze dat wel zijn zal het merk zo verdwenen zijn. Maar het is voor mij duidelijk dat hier alleen maar verkopers aan het woord zijn. "Echte" informatie waar iemand die echt iets wil weten iets aan heeft kan ik op die website niet vinden.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Dit is een mooi voorbeeld van een LiFePo4 vervang accu:
    Je hebt 4 cellen nodig, zie Nkon en een balance board zie ebay of alie:https://nl.aliexpress.com/item/32995358415.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.33174c4dUUzoMc
    Een BMS board met beveiligde uitgang schakelt de accu los van de brommer of motor als er een bepaalde beveiliging op treed, die situatie wil je eigenlijk nooit. Beter dan fik natuurlijk, maar voorkomen dat zo'n situatie optreed is beter.
    Het balanceer board zit altijd aangesloten op de accu, 24x7, dus balanceren komt wel goed verwacht ik. (praktijk zal het uitwijzen)
    Overladen is iets dat het balanceerboard niet kan voorkomen, Boven de 14,4V of 14,5V ben je aan het overladen. Verstandig dus om eerst eens een voltmeter over je huidige accu te zetten en flink wat rpm te maken..
    Als je laadspanning wat te hoog wordt dan kun je dit wellicht opvangen door het balanceerboard te koppelen aan power weerstanden die de totale laadspanning lager maken, anders zelf nog een zelfde chipje kopen en er wat aan vast knutselen. Ik ga het testen op een motor, onderdelen zijn besteld.
    Balanceerboardje is vandaag binnen gekomen. Ik heb 4x 26xxx A123 cellen besteld voor mijn accu.

    Om de vraag van de topicstarter te beantwoorden: Lipo niet doen, neem LIFEPO4
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een BMS gaat niet werken, die kan niet met heftige rimpels overweg.
    Gewoon 4 cellen LiFePo zoals ik al schreef en dat direct op de regelaar, dat werkt prima.
    LiFePo's hebben geen balancer nodig, deze info is direct van de fabrikant van A123 cellen.

    GJ
     
  10. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb jaren geleden 100 A123 cellen besteld, ver voordat ze in de modelbouw bekend werden.
    Ik heb toen contact gehad met de fabrikant over hoe ze te behandelen en daar werd gezegd, balanceren is niet nodig.
    We hebben de cellen in een trainer gezet en zijn daarmee gaan lessen.
    Laden deden we gewoon met een stroomkabel met een bepaalde lengte en weerstand vanaf een loodaccu, zonder electronica.
    De cellen werden ook helemaal 99% leeg gevlogen en dan meteen weer geladen voor de volgende vlucht.
    Zelfs na een crash waren ze nog in orde.
    Zo zijn er tientallen, misschien wel honderden vluchten gemaakt, denk dat de cellen nu nog OK zijn.
    In de accu's met lifepo's zitten ook geen bms-en.
    Hoe ik dat weet, ik heb bij Intercel gewerkt, die leverde die accu's.

    GJ
     
  12. colindevos1

    colindevos1

    Lid geworden:
    27 nov 2009
    Berichten:
    292
    Locatie:
    hoogvliet
    Bedankt voor de reactie's, ik dacht eigenlijk dat li-ion de verzamelnaam was voor lipo's en lifepo2 baterijen.
    Als ik het zo allemaal lees denk ik dat ik er verstandig aan doe om lifepo4 cellen aan te schaffen.
    Ik begrijp dat door de wisselende spanning een bms geen zin heeft, loop ik zonder bms dan niet een grote kans dat de spanning te ver zakt waardoor de cellen kapot gaan?
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, LiFePo4's, tenminste A123 cellen kan je tot 0 volt ontladen,
    Die gaan moet stuk.
    Ik denk dat ik er nog wel 4 heb liggen waar ik niks mee doe, als je wilt dan kan ik wel een pakketje maken.
    Maar dan moet je wel de maten opgeven van wat je kwijt kan.

    GJ
     
  14. colindevos1

    colindevos1

    Lid geworden:
    27 nov 2009
    Berichten:
    292
    Locatie:
    hoogvliet
    Ik zou een pakket kwijt kunnen van 3x5x14.5 eventueel als dat niet gaat zou ik wat anders kunnen bedenken of zelf met de lossen cellen puzzelen.
    Ik denk dat ik eerst maar even moet kijken of het uberhaubt gaat werken wat ik wil. Voorlopig ben ik nog aan het wachten op de onderdelen, die komen allemaal van ali.
    Helaas is coronaexpress op het moment niet zo snel.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de door mij voorgestelde A123 cellen neemt dan wordt het pakket 26x52x135mm.
    Dan heb je 12 Volt en heb je geen balancer nodig.

    GJ
     
  16. colindevos1

    colindevos1

    Lid geworden:
    27 nov 2009
    Berichten:
    292
    Locatie:
    hoogvliet
    Oke, dat zou met een kleine aanpassing dan precies passen :).
     
  17. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    GJ weet jij iet over de minimale temperatuur waarbij je de A123 cellen nog snel mag laden? Maakt dat nog veel uit voor de levensduur?
    Colin, ik weet niet of je ook bij lage temperaturen met je Puch rijdt?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Echte minimum temperaturen geven ze niet op behalve dan dat je bij temperaturen onder 0 graden de laadstroom moet beperken tot 250mAh.
    Als je gewoon met 1C laad geven ze geen temperaturen of begrenzingen en je mag ze maximaal met 10A laden tot 3.6 Volt op CV.
    Ontladen kan je van -30 tot +55 graden.

    GJ
     
  19. colindevos1

    colindevos1

    Lid geworden:
    27 nov 2009
    Berichten:
    292
    Locatie:
    hoogvliet
    Ik rijd niet veel in de winter maar het moet natuurlijk wel kunnen.
    Maar ze gebruiken lifepo4 batterijen vaker als loodaccu vervangers, dus je zou denken dat het moet kunnen.
    Zou die 250mah genoeg zijn, ik zou niet weten wat een accu een beetje doet kwa opladen.
     
  20. carbonglider

    carbonglider

    Lid geworden:
    17 jan 2006
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Maartensdijk
    De cellen waar Gert Jan het over heeft en jou aan biedt zijn 2500mAh. Dat is meer dan genoeg. Jij hebt geen startmotor op je puch, dus de accu zal nooit diep ontladen verwacht ik. Dat betekent dat er ook nooit hoge laadstromen ontstaan. Het enige waar je dan voor moet zorgen is dat je accu niet gaat overladen en daarvoor zorgt je spanningsregelaar.
     

Deel Deze Pagina