Lipo-accu opladen zonder "balancer" stekker. Help!

Tja, ik weet niet hoelang jullie al ervaring hebben met de lipo's, maar Bert en ook Dick waren volgens mij een van de eerste Lipo gebruikers hier in Nederland. En als ik dan ook nog eens bekijk hoeveel Bert en Dick samen getest hebben van die lipo's dan denk ik dat je hun wel een authoriteit op het gebied van lipo's mag noemen hier in dit kikkerlandje.
Een grote groep indoor piloten van die tijd (waaronder ikke ook) hebben dat allemaal meegekregen en zijn vrijwel direct daarna op lipo's overgegaan. Ik zelf gebruik diverse types al meer dan 2 jaar, misschien wel al 3 jaar. Tot nu toe nog totaal geen problemen. Daarbij moet ik dan wel vermelden dat ik alleen maar lipoladers gebruik van het merk Apache. Ik meet zo nu en dan eens alle cellen na en heb nog helemaal geen verschil in balans gezien. En ja ik mishandel de lipo's bijna net zo erg als de nimh's en nicad's.

Franck zei:
Sja, ik blijf lekker alle belanceconnectors van mn pakketten afknippen, scheelt weer gewicht. Goeie lader, goeie cellen, no problemo.

Je moet natuurlijk doen wat je zelf hetbeste vindt, maar waarom zouden die "stomme" fabrikanten dan toch zoveel moeite doen en extra geld uitgeven om een "overbodige" balance stekker met bijbehorende draden aan een lipo pakket te monteren die wij er dan vervolgens weer moeten afknippen?
Zo dom zijn ze vast niet.
Je kan een nog zo goede lader gebruiken, als ie geen balance aansluitingen heeft, kan ie de afzonderlijke celspanningen niet controleren, zie hierboven in mijn eerdere uitleg, dan KAN het fout gaan.

Ik heb het zelf ondervonden dat diverse lipo pakketten "dik" zijn geworden en weggegooid konden worden, de oorzaak was moeilijk te achterhalen, maar ik weet wel dat ik geen problemen meer heb nadat ik altijd een balancer gebruik bij het laden.
Wat ik hiervoor in dit draadje heb uitgelegd, klopt gewoon, het KAN fout gaan als je bij het laden van meerdere lipo cellen in serie geen balancer gebruikt.
Heb je geen problemen, dan heb je geluk gehad.

Nogmaals gezegd, laad je de cellen niet in serie, maar afzonderlijk, dan zal het probleem ook niet optreden.

Zoals 666yeti666 (kan die naam niet iets eenvoudiger Bas?) ook al opmerkte, ik wil alleen maar waarschuwen dat ik problemen heb gehad met het laden van lipo's, iedereen is natuurlijk vrij om opnieuw "het wiel" uit te vinden.

Dat een produkt zinvol is omdat het immers geproduceerd wordt is geen argument. (Kijk maar eens in een willekeurige supermarkt :D )

De meeste lipo gebruikers nemen gewoon niet de moeite om eerst alle cellen afzonderlijk vol te laden.

Probleem van die balancers is dat ik er nog geen een ben tegen gekomen die de volledige laadstroom kan bypassen. Als je ze zinvol wil gebruiken moet je dus een veel lagere laadstroom accepteren. Daarnaast geeft die enorme bos bibbertouwtjes een grote kans op allerlij storingen door losse kontaktjes of sluiting.

Vandaar dat ik ergens in Juni deze draad http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...sc&highlight=bolle+lipo+++welke+lader&start=0 opgestart ben om uit te zoeken hoe het komt dat sommige mensen constant bolle lipo's krijgen. Ik ben toch nog steeds ervan overtuigd dat dit te wijten is aan de laders. Het is alleen jammer dat de draad een beetje getorpedeerd werd door enkelen. Plaats nu daar alleen eens welke lipo's in combinatie met welke laders leiden tot bolle of kapotte lipo's, op die manier kunnen we dan misschien erachter komen wat er precies aan de hand is.

Zoals het nu gaat blijven we in dat cirkeltje van welles nietes.

"stomme" fabrikanten dan toch zoveel moeite doen en extra geld uitgeven om een "overbodige" balance stekker met bijbehorende draden aan een lipo pakket te monteren die wij er dan vervolgens weer moeten afknippen? Zo dom zijn ze vast niet.

Een fabrikant inversteerd in een product als hij weet dat hij daarmee geld kan verdienen. Vergeet niet, het enige doel van een fabrikant is het verdienen van geld. Dat kan een fabrikant alleen als de zij een product levert met meerwaarde voor de klant Anders koopt een klant zoiets niet.

Theo, Ik , Bert en vast nog meer vliegers zien de meerwaarde van balancestekkers niet zo. Geen welles nietes dus.

Een fabrikant is ook beducht voor schade claims.
Daarom staan de handleidingen voor lipoladers ook vol met waarschuwingen.
Als je met verstand van zaken omgaat met lipos, heb je in principe geen balancer nodig.
Fabrikanten gaan er vanuit dat er ook veel klanten zijn die geen zin en/of geen tijd hebben om zich in allerlei bijzonderheden te verdiepen.
Dan is zo'n balancer op een pack een goede voorzorgsmaatregel.

Schadeclaims vooral tegen uitgebrande lexusi ;)

Zelf gelukkig geen fires meegamaakt, maar wel een aantal beschadigde/kappotte cellen.

Veel van de door modelbouw winkels kant en klaar verkochte lipos zijn tegen elkaar geplakt.
Bij 3s krijgt bij een beetje stevige belasting de middelste t heter dan zijn buren.

Hier heb ik bij1 pakket dan ook een afwijkingkje van 0,07 V gemeten.
Hetzelfde bij een pakket waarvan 1 cel door een zware crash aan de onderkant beschadigd was.

Nog beter is het meten bij laden en bij stevig ontladen,
als een cel niet mooi met de andere(n) in het pack gelijk op meegaat is deze rot.

Van deze 3s pakketten nu 2s gemaakt.
Bij deze kant en klare packs zitten de cellen met dubbelzijdig plakband aan elkaar geplakt,
dit is te scheiden door er met beleid een bankpasje tussen te wurmen,
en dan de cel los solderen van het printje.

Met de rest van mijn 2s en 3s pakketten verder geen spannings afwijkingen, en diegenen die mij kennen weten dat ik niet altijd te lief en zachtaardig ben voor mijn packs..

De oudere packs > 1,5jr presteren helaas in capaciteit en stroom niet meer wat ze deden, 320 cellen doen nu ca 260 en zakken al behoorlijk bij 3 a 4 amp belasting. Ik denk dat het laden met 2C waarvan toen geschreven werdt dat het wel zou kunnen daar ook debet aan is.

Maar een andere weinig gebruikte cel is nu ook nog maar ca 270 mA.
Mijn GSM moet ook steeds vaker geladen worden..
Houdbaarheid datum met lipos?
Ingeboud tellertje met aantal keren gebruik?

Ik heb sinds ook een (Thunderpower) lipopakket met 'balanceerstekker'.

Waar koop je zo'n ding eigenlijk? :roll:

Ik dacht dat ik er laatst een bij SM-modellbau zag, maar dat is een vergissing. :?

jan.

hallo

is heel die balancer hype eigenlijk niett zowat het zelfde als dat je nicad's moet ontladen??????????????

de reden dat fabrikanten die balancer stekkertjes aan zetten heeft maar een reden en dat is jou een balancer verkopen
zoals eerder gezegd dat is de enige interresse van een verkoper dat zijn de %%%%%%%

mensen die al jaren met lipo cellen bezig zijn en nog nooit behoefte aan een balancer hebben gehad die zullen het toch weten of niet ???

vele hier op het forum zijn pas met lipo's bezig
en hebben reeds nare ervaringen opgelopen
waar bij ook een deel eigen schuld fouten tussen zitten

die van het kan nog net met deze lader kent iedereen
ach ik kijk er straks wel eventjes naar ook bekent en dan pas s'avonds aan je paket denken
zo zijn er nog wel meer

ik heb op het ogenblik nog geen lipo's nodig
ze zijn nog niet goed genoeg voor mijn doeleinden
en veels te licht van gewicht
ik moet amperes hebben en veel amperes kunnen leveren en dat gaat jammer genoeg nog niet

groeten raf

Back