lipo accu opslaan in koelkast?

Beste Lezers,

Na wat speuren op internet kom ik een artikel tegen op Wikipedia over de Lipo accu, hier wordt gesproken over capaciteit verlies bij verschillende temperaturen.
wel te verstaan;
Storage Temperature /40% Charge /100% Charge
0 °C (32 °F) 2% loss after 1 year 6% loss after 1 year
25 °C (77 °F) 4% loss after 1 year 20% loss after 1 year
40 °C (104 °F) 15% loss after 1 year 35% loss after 1 year
60 °C (140 °F) 25% loss after 1 year 40% loss after 3 months
(Lithium-ion battery - Wikipedia, the free encyclopedia)

Dus maar in de koelkast opslaan dacht ik zo

Beste Lezers,

Na wat speuren op internet kom ik een artikel tegen op Wikipedia over de Lipo accu, hier wordt gesproken over capaciteit verlies bij verschillende temperaturen.
wel te verstaan;
60 °C (140 °F) 25% loss after 1 year 40% loss after 3 months
(Lithium-ion battery - Wikipedia, the free encyclopedia)

Dus maar in de koelkast opslaan dacht ik zo

Gewoon vliegen met je lipo´s .

Hoeven ze ook niet in de koelkast . :D

Mvg Johan

Dus.. dan laadt jij je lipo's op en stopt ze in de koelkast.

De volgende ochtend kun je ze weggooien. Waarom? Door de dalende temperatuur is ook de capciteit van de accu afgenomen

Zie je lipo als een bak met knikkers, als ie vol is zitten er knikkers in, als ie leeg is, niet meer. Door 'm in de koelkast te stoppen krimpt hij. Dus als je 'm eerst vollaadt en dan in de koelkast stopt, zal hij barsten, als het ware. Dit is natuurlijk een enorm kort door de bocht voorbeeld.

Dus.. als je ze al in de koelkast wilt gaan bewaren, zorg dan dat ze iets van 50% geladen zijn ofzo.

Of inderdaad gewoon mee vliegen/rijden/varen/whateveren ;)

... Na wat speuren op internet kom ik een artikel tegen op Wikipedia over de Lipo accu, hier wordt gesproken over capaciteit verlies bij verschillende temperaturen.
wel te verstaan;
60 °C (140 °F) 25% loss after 1 year 40% loss after 3 months ...
Het betreft hier niet capaciteitsverlies, het vermogen om lading op te slaan, maar gewoon ladingsverlies.

Ik moet het 3 keer lezen voordat ik iets wijzer wordt, zeg. Ik zal maar aan mezelf gaan twijfelen, maar 't lijkt me weinig bruikbare info (evengoed leuk om te lezen, hoor). Als ik ga vliegen, laad ik mijn accu's zowiezo van te voren op. Uit het verhaal begrijp ik dat ik ze in de zomer wat meer zal moeten "bij"laden dan in de winter. En dat je ze beter niet vol kunt bewaren, omdat ze toch leeglopen. Maar dat wisten we toch al, ook om andere redenen zoals de levenduur van lipo's?!

Die wikipedia-info geldt alleen maar voor de zelfontlading bij langdurige opslag.
Dat een accu minder lading verliest als je hem koeler bewaart is niet hetzelfde als 'koeler is beter'.

Laad je accu gewoon op voordat je gaat vliegen en niet drie maanden van tevoren. Dan hoeft-ie ook niet in de koelkast.

Back