lipo-accu zet uit??

• Topicstarter Topicstarter jasper213
  • Startdatum Startdatum
J

jasper213

Guest
Hoi,
Nadat ik net met mijn elektrische modelheli heb gevlogen, blijkt dat de accu ongeveer de helft zo groot is als voor de vlucht. Ik heb de accu al een tijdje, meer dan een jaar. Betekend dit uitzetten dat de accu kapot is? Ik weet niet of het van belang is, maar ik heb de accu helemaal leeggevlogen, totdat de rotoren niet meer draaiden..

Is het trouwens aan te raden om met een professionele lader op te laden dan met de bijgeleverde stekkerlader?
Jasper

Jasper,

Lipo's mag je nooit helemaal leeg vliegen zoals je aangeeft. Het beste is om bij een spanning van 3 Volt per cel te stoppen. Tevens is voor het laden van LiPo's een geschikte lader een vereiste. Omdat je de accu helemaal hebt leeggevlogen, zal hij zo dik zijn geworden, je hebt geluk dat er niks is gebeurd. Ik zou deze accu niet meer gebruiken, en zo snel mogelijk afvoeren, volgens de juiste procedure, welke hier op het forum te vinden is.

Groeten,

John

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de heli zat standaard deze lipo accu geleverd, plus oplader.
Is het in dit geval nodig om een andere lader aan te schaffen?

Jasper,

ik denk dat jou probleem wordt veroorzaakt door het ontladen, en niet door het laden.

John

Dan zal de lader wel geschikt zijn voor de lipo's. Maar helemaal ontladen mag je nooit doen.

Verschillende opties :

- als je een lader hebt die aangeeft hoeveel mAh hij bijlaadt, kan je timen hoelang je vliegt, en heoveel mAh je er dan kan bijladen. Zo kan je berekenen hoe lang je kan vliegen alvorens je lipo voor zo'n 75-85 % leeg is, en dan kan je voortaan met een timer vliegen - en stoppen als het nodig is.

- je kan een liposaver kopen, die aangeeft wanneer het voltage per cel onder een bepaald niveau komt, meestal 3,3 V per cel. Dan weet je dat het tijd wordt om te stoppen.

- als je geen van deze mogelijkheden hebt, moet je stoppen zodra je merkt dat de heli minder power begint te krijgen, het dus moeilijk krijgt om hoogte te houden. Minder nauwkeurig natuurlijk.

Zoek de draadjes eens op over lipo's, ze hebben toch wel een bepaalde behandeling nodig om lang mee te gaan...

hmm handig, zo'n Lipo Saver.
die moet ik dan aan de kabeltjes van de accu solderen neem ik aan?

De meeste modellen kan je gewoon aan de balanceraansluiting hangen.

Persoonlijk ben ik eerder voor het getimed vliegen...een liposaver zie je niet altijd, afhankelijk van de oriëntatie van je heli.

Wat de opmerking betreffende de power cut-off betreft, niet alle ESC hebben die optie, als je met een eenvoudige FP ofzo vliegt, die zijn niet zo geavanceerd.

Laat eens weten waarmee je vliegt, welke heli en welke lipo's.

De meeste modellen kan je gewoon aan de balanceraansluiting hangen.

Persoonlijk ben ik eerder voor het getimed vliegen...een liposaver zie je niet altijd, afhankelijk van de oriëntatie van je heli.

Wat de opmerking betreffende de power cut-off betreft, niet alle ESC hebben die optie, als je met een eenvoudige FP ofzo vliegt, die zijn niet zo geavanceerd.

Laat eens weten waarmee je vliegt, welke heli en welke lipo's.

Ik vlieg met een heli die ik gekocht heb bij conrad, de "Dubbel rotor indoor helikopter" ook wel bekend als de walkera dragonfly 5#4.
De Lipo Accu heeft geen specifieke naam, maar levert 7,4 V en 800 mAh

Wat is die balanceraansluiting precies?

De witte stekker is zo'n balanceer stekker

240_lipo.jpg

Oke, ik heb even gezocht naar een nieuwe lipo accu en volgens mij heb ik een voorprehistorische versie van de 7,4v 800 mAh versie die ze bij conrad aanbieden. Mijn lipo heeft nog helemaal geen witte stekker...
Ik denk dat het zo wel gaat lukken: een nieuwe lipo accu, plus lipo saver.
Koop ik gelijk een tuningset voor me heli erbij :p

over die accu,
De bijgeleverde accu had 800mah.
kan ik ook een accu met meer mah kopen of werkt dit niet?
kan ik bijvoorbeeld een lipo accu van 7,4 volt en 1800 mah kopen?

over die accu,
De bijgeleverde accu had 800mah.
kan ik ook een accu met meer mah kopen of werkt dit niet?
kan ik bijvoorbeeld een lipo accu van 7,4 volt en 1800 mah kopen?

Die accu zal 2x zo zwaar zijn als je eerste accu, en dan bedoel ik in gewicht.
Jouw helie zal dat niet kunnen tillen dus is het zaak , dat je eenzelfde accu koopt.

Nee, hooguit enkele grammen. Naast gewicht zul je denk ik ook problemen krijgen met de afmetingen.

nou ja dat is niet echt een probleem denk ik. ik ben vrij technisch met dat soort dingen. Ik maak wel een soort bakje die ik onder de heli monteer. Al mag dat bakje natuurlijk ook niet te zwaar zijn.

Met een fixed pitch heli van Walkera heb je niet heel veel marge met het gewicht. Dus een extra bakje maken en er een zwaardere lipo onder hangen zal hoogst waarschijnlijk leiden tot een heli die niet of nauwelijks meer van de grond komt.

Even goed kijken en wegen. Bij LiPo's die je op het internet vindt staan meestal gewichten bij.

Back