Lipo accu's

• Topicstarter Topicstarter tibbot
  • Startdatum Startdatum
T

tibbot

Guest
Beste modelbouwers,

Ben op zoek naar een duidelijke uitleg over lipo accus. Heb forum doorzocht maar kan niet echt iets vinden, hoewel ik er niet aan twijfel dat er wel ergens een goede uitleg is!

Wil o.a. weten wat de C betekend die bij de accus vermeld worden, en of dat met je motorvermogen te maken heeft of juist met de regelaar. Of hangt alles samen?
Ook het balanceren schijnt belangrijk te zijn, maar wanneer moet je dat doen? wat gebeurd er als je het niet doet? en wat is een goede balancer?

Dankjewel tonyV

Heb nu een motor brushless die 12A vraagt, max 14A
Hierbij heb ik een accu van 1000Mah 3S 10C

De accu wordt vrij warm. Maar kan het zijn de het vermogen van de motor minder is dan het zal moeten zijn met bijvoorbeeld een zelfde accu maar dan een 15C?

Een 10 C accu met een capaciteit van 1000 mAh kan maximaal 10 Ampere leveren. Als de motor 12 tot 14 Ampere vraagt gaat dat dus niet goed. Dan ben je bezig de Li-Po te overbelasten. De Li-Po protesteert daartegen door flink warm te worden. Zelfs met een 15 C 1000 mAh Li-Po blijf je aan de krappe kant.

Je kan twee dingen doen.

1. Een andere 1000 mAh accu van b.v. 20 C

2. Een andere accu met een grotere capaciteit, b.v. 2000 mAh en die kan dan makkelijk 10 C zijn. Zo'n accu kan bij 10 C maximaal 20 Ampere leveren. Een grotere en zwaardere accu moet voor het model vanzelfsprekend geen bezwaar zijn. Levert meteen een veel langere motorlooptijd op.

Over een andere motor zal ik het maar niet hebben.

Laatst bewerkt:
Oke dat is een heel duidelijk antwoord.
Maar als ik nu een 20C accu koopt (wil niet meer capaciteit want die accus worden te zwaar) kan het dan zo zijn dat het vermogen van motor meer wordt?

dat zou kunnen maar dat is zeer miniem,
onder belasting daalt het voltage in de accu vaak, dus bijvoorbeeld onder belasting van 15 ampere heeft een 1000mah 15c lipobatterij nog maar een spanning van 10,5v.
met een batterij die meer aankan bijvoorbeeld 20c, heb je bijvoorbeeld blijft het voltage misschien wel 11v
vul dit in in de formule
P=U*I

en je heb een miniem vermogenswinst

(ps, de getallen zijn voorbeelden!)

Antwoordt is in principe juist, P=U*I.

Maar juist om die I gaat het. De spanning en de stroom van een elektromotor gedragen zich niet liniair ten opzichte van elkaar, maar ongeveer kwadratisch. Bij een iets hogere spanning door een betere accu stijgt de stroomsterkte behoorlijk.

Uit de al eerder genoemde formule komt niet een minimale vermogenswinst maar een behoorlijke.

Back