Lipo Acu meenemen in vliegtuig?

Heeft iemand ervaring met het meenemen van Lipo Accu's op reis?
Ik kan er niks over vinden, althans nergens staat dat dit niet mag.

Iemand ervaring?

Dank!

Over LiPo's is nog weinig vastgelegd voor zover ik weet. De discussie is in de luchtvaart wel vrij actueel, dus ik vermoed dat afzonderlijke luchtvaartmaatschappijen op korte termijn wel regels gaan vastleggen.

Naar mijn mening kun je het beste even contact opnemen met jouw luchtvaartmaatschappij en hun vragen wat het beleid is. Misschien zelfs vragen of ze het schriftelijk kunnen bevestigen, zodat je het op papier hebt mocht je problemen krijgen.

Laatst bewerkt:
Ik zou ze niet in de handbagage meenemen, grote kans dat ze afgepakt worden omdat ze het vreemde dingen vinden.
In de koffer zullen ze ook worden gescant en gaan er alarmbellen rinkelen.

Dus zoals al gezegd, neem contact op met de vlieger.
Voor je het weet heb je een verdacht pakketje en blijft het toestel aan de grond, dat wil je niet meemaken.

Het toestel aan de grond vanwege zo'n pakketje zal niet gebeuren hoor.
Hooguit blijft je baggage achter omdat gecontroleerd moet worden wat erin zit. Als het in orde is wordt ie nagestuurd.

Maar ja, in laptops zitten ook dit soort batterijen en daar wordt ook niet echt moeilijk over gedaan.

Ik vlieg 3 november naar curaçao en een kennis heeft mij gevraagd of ik daar wat beelden wil komen schieten.

Ik verwacht zelf dat ze de pakketjes ook verdacht zullen vinden.
Ik heb de luchtvaart maatschappij gebeld zodoende geven ze aan dat het geen probleem is om accu's mee te nemen, echter een "Li-poly" accu is bij hun niet bekend.

Wel grappig om te weten is dat IPOD & IPAD's ook zijn voorzien van een LIPO variant accu.

Aangeven blijkt dus weinig zin te hebben, gezien het feit dat ze geen onderscheid maken in de Type Accu's of er niet mee bekend zijn. Kortom geen zorgen maken goed/veilig inpakken en gaan?

Als handbagage meenemen? Of gewoon in de koffer?

Dank voor de reacties!

RVDP; zei:
Heeft iemand ervaring met het meenemen van Lipo Accu's op reis?
Ik kan er niks over vinden, althans nergens staat dat dit niet mag.

Iemand ervaring?

Dank!

Ja, zijn redelijk strikte regels. Ik reis regelmatig en dit is wat er mag, maar reken erop dat je de regels uitprint en meeneemt, want de personen aan de scanners weten het vaak niet en reken op vragen.

Juist niet als checked bagage, wel als Carry on, waarom?, de brandblussers zijn beter in de cabine en het wordt sneller opgemerkt.
Je mag een aantal accu's meenemen tm 2gram lithiium, zeg maar 3s2500
En 1 of 2 Large, met 8 gram lithium, zeg maar 6s5000
Echter, wat ik zeg, reken op vragen want een mooi lang pakketje met een aantal draden eruit, waar lijkt dat op :)))
ik heb nu zoveel keren het moeten uitleggen, ik ben ermee gestopt, want ondanks je in je recht staat, krijg je het echt niet altijd en ik ben toch echt op newark airport 3 packs kwijtgeraakt aan een wantrouwende officer..

Effective January 1, 2008, you may not pack spare lithium batteries in your checked baggage.
You may pack spare lithium batteries in your carry-on baggage. Please see our Spare Battery Tips and How-To sections to find out how to pack spare batteries safely!
If you pack a device containing batteries, secure it against activation by locking the activation switch in the "off" position, placing the device in a protective case, or by other appropriate measures.
For personal use, there is generally no restriction on the number of spare batteries allowed in carry-on baggage. This is the case for cell phone batteries, "hearing aid" button cells, and AA batteries/AAA batteries available in retail stores, as well as almost all standard laptop computer batteries.
See "Larger Batteries" to find out about more powerful batteries, such as extended-life "universal batteries" and batteries designed for professional audio-visual applications.

There are additional rules just for larger lithium ion and lithium metal batteries. What are "Larger" lithium ion batteries? What are "Larger" lithium metal batteries?
Lithium metal batteries are non-rechargeable batteries you discard once they are depleted. Larger lithium metal batteries contain over 2 grams of lithium, and are forbidden.
Most consumer lithium metal batteries such as AA, AAA, and CR-123A sizes, do not fall into the "Larger" category. Just follow the Basic rules.
Lithium ion batteries are the rechargeable batteries used in computers, cell phones, and other devices. "Larger" lithium ion batteries are rated between 100 and 300 watt-hours (8-25 g equivalent lithium content, or ELC.) Examples of these larger lithium ion batteries are pictured in the box below.

Faa rules...

Laatst bewerkt:
Dank voor de info.
Kan ik ergens die regels uitprinten?

Ik moet minimaal 10packs 5000mah (4s) meenemen.
Verdeeld over 2 personen. (5p.p.)

Vooruitsturen is ook een optie, echter heb ik ervaren dat bij het versturen van LIPOS het ook nog weleens zo wil zijn dat ze lang blijven hangen bij de Douane, en dan heb je er helemaal niks aan.

hmmmmm..... :?

RVDP; zei:
Dank voor de info.
Kan ik ergens die regels uitprinten?

Ik moet minimaal 10packs 5000mah (4s) meenemen.
Verdeeld over 2 personen. (5p.p.)

Vooruitsturen is ook een optie, echter heb ik ervaren dat bij het versturen van LIPOS het ook nog weleens zo wil zijn dat ze lang blijven hangen bij de Douane, en dan heb je er helemaal niks aan.

hmmmmm..... :?

Oh ja, sorry...
Safe Travel

Geldt voor alle US airlines, maar ook de Europese airlines houden zich hier aan..

De hoeveelheid is groot, wat je even moet berekenen is hoeveel wh ze zijn, zo te zien ~16 x 5 = 80wh. Daar zou je dus volgens de regels mee weg kunnen komen, maar het is een risico.
Ik ben echt waar een keer uit de wachtrij gehaald en een half uur in een hokje moeten zitten, twee supervisors erbij, zij hun eigen regels lezen, die ik had uitgeprint, overleg enz enz en uiteindelijk kreeg ik ze toch niet mee, ondanks dat ik gelijk had en de regels had gevolgd.. Veel tijd kwijt en 150 euro aan accu's die ik kon achterlaten..
Dit is was dan wel in de US.
Als je het kan vermijden is het zeker de moeite waard :)

Vooruit sturen of een brief van de airlines met geen probleem ofzo kan wellicht een zekerde weg zijn,.

Hallo .

ik bestel maandelijks in Hong-Kong , ook lipo accu,s die komen via air mail , nog nooit problemen mee gehad , ik denk dat als je je accu,s veilig inpakt er weinig aan de hand is .

groeten Peter

ga maar lekker aan het strijden aan de gate...........

ik zou gewoon reizen en op lokatie een paarpakketten lokaal aanschaffen, scheelt je vast een hoop ellende.

Hallo .

ik bestel maandelijks in Hong-Kong , ook lipo accu,s die komen via air mail , nog nooit problemen mee gehad , ik denk dat als je je accu,s veilig inpakt er weinig aan de hand is .

groeten Peter

Dan moet je ongetwijfeld ook opgevallen zijn dat ze voor lipo's een ander bedrijf hebben gekozen (Swiss Post) voor verzending ;-)

Groet,
Theo

Heb wat nieuwe informatie hierover.
Lipo accu's worden steeds minder geaccepteerd op vluchten.
Het volgende is van toepassing wil je wat meenemen:

Lithium ion batteries with a Watt-hour rating exceeding 100Wh but not
exceeding 160 Wh for consumer electronic devices.
No more than two spare batteries may be carried in carry-on baggage only.
These batteries must be individually protected to prevent short circuits.
Equipment containing such batteries may be in checked or carry-on baggage.

Permitted in or as carry–on baggage: YES
Permitted in or as checked baggage: NO
Permitted on one’s person: YES
The approval of the operator is required: YES
The captain must be informed: NO

En:

Spare lithium metal or lithium ion cells or batteries,
for such consumer electronic devices may be carried in carry-on baggage only.
These batteries must be individually protected to prevent short circuits.

Permitted in or as carry–on baggage: YES
Permitted in or as checked baggage: NO
Permitted on one’s person: YES
The approval of the operator is required: NO
The captain must be informed: NO

Dus even goed opletten wat je meeneemt. Het mag dus niet zomaar meer!!!

Een 5000mAh is dus 5A per uur. Een 4S zit op zo'n 16V, dus 16x5=80W... wordt 80Wh.
Deze vallen dus niet onder de eerste regel en mag je volgens de tweede regel meenemen in handbagage.
Maar inderdaad... leg dat de security maar eens uit.

Oh, nog een leuk laptop brand filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Back