lipo + aerohawk

• Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
A

aviador

Guest
Ik heb een standaard aerohawk waarvoor ik een lipo accus wil kopen.
Ik wil er een bestellen bij rchobbie-online, een 7.4V 1800 mAh.
gewicht: 80 gram en belastbaar tot 10 ampere.
dit lijkt mij wel een goede, als de motoren te warm worden laat ik ze gewoon even afkoelen. :wink:
maar nu moet ik dus weten of ze bijna leeg zijn zodat ik ze niet kapot maak. lipo savers heb ik niet kunnen vinden op hun site, dus die zou ik ergens anders moeten bestellen. dan komt daar ook weer verzendkosten bij en ben ik veel duurder uit :|

wat raden jullie aan :?:

alvast bedankt, oscar.

Allereerst zou ik op zoek gaan naar een lichtere accu. De standaard Aerohawk draait op 8.4 volt, dus met 7.4 zal de motor een iets lagere top hebben; als je dan het gewicht ook omhoog brengt kom je erg moeilijk van de grond... 1000 mAh is genoeg denk ik; je wint veel vliegtijd door het gewicht laag te houden... (had zelf onder m'n Aerohawk heel even een 2S 1250 mAh overigens)

Als je een beetje handig bent met een soldeerbout dan is een LiPo-safe simpel zelf te maken, hier op 't forum staat ergens een schema; heb er zelf 2 in elkaar gezet en was een paar euro per stuk kwijt aan onderdelen... vind het toch zeer prettig om te hebben, veel beter dan gokken... mijn advies is dus om er zeker een te maken of aan te schaffen...

okee, bedankt :D
wat is dan ongeveer de vliegtijd met bv. 1200 mAh?
die is 54.00 g volgens rchobbie-online, stuk lichter inderdaad :P
want ik wel lekker lang in de lucht blijven aangezien ik met een vriend vlieg die ongeveer met zijn lama 20 min. in de lucht kan blijven.
Ik ben best handig met een soldeerbout dus dat moet wel lukken.

groeten oscar

Vliegtijd durf ik niet echt iets over te zeggen, dacht dat ik er toen 10/15 minuten wel minstens mee heb gevlogen. Probleem was dat ik destijds de kunst van het soepel laten lopen zeker nog niet onder de knie had, de motor had het dus zwaar te verduren en heeft het slechts een paar vluchtjes gered...

...een Lama zal 't waarschijnlijk langer uithouden, maar dat is dan ook niet te vergelijken :)

LiPo-safe draadje

soepel vliegen lukt mij al wel, ook nose-in :D
het probleem is alleen, ik wil dus langer vliegen dan 10/15 minuten :?
ik heb nu 4 standaard accutjes waar ik ook zo door ben, het laden is daar ook geen pretje van :(
dus daarom leek mij 1800 mAh wel iets, maar jij zegt dus dat hij daarmee niet goed van de grond komt?

Het vliegen ging wel redelijk soepel, maar de bal-links e.d. liepen nogal stroef, en de bladen waren niet bepaald in balans... dat bedoelde ik met soepel :D

Ik denk dat 15 minuten zeker mogelijk is, maar daarboven heb ik mijn twijfels. Een accu van 80 gram eronder klinkt leuk, maar je motor moet er toch harder voor werken dus de voordelen worden vrij snel geminimaliseerd. En inderdaad, ik denk dat een standaard Aerohawk op een 2-cel LiPo veel moeite heeft om dat gewicht op te tillen... een 3-cel gaat beter, maar dan slijt je motor ook harder (en tevens vind de staartmotor dat niet leuk)...

Desalniettemin, hoe lang redt je 't op een standaard accu? Meer dan 5 minuten non-stop?

tussen de 3 en 7 minuten denk ik. ligt eraan hoe goed ik ze opgeladen heb. dus 4*5 min = 20 minuten, dat is mij alleen nog nooit gelukt omdat er altijd wel een (paar) accustjes niet goed vol zijn. ook storten ze na een 1,5 minuten in en hovert hij nog maar net :( dus daarom over naar lipo.
ik wil er natuurlijk wel veel winst mee behalen :D
die standaard accustjes zijn best zwaar hoor, ik heb nergens kunnen vinden hoe zwaar en ik heb ook geen keukenweegschaal, maar toch denk ik dat ze in de buurt komen van ongeveer 60 gram. dat lijkt mij gewoon logisch. :yes:

Explosive rc tuning,

Ik had onder mijn Dragonfly 4 (vergelijkbare heli) een 7,4 volt, 1800mah lipo accu. Vloog perfect met vliegtijden van rond de 22 minuten.

Groetjes,

Remco

is zo'n 1800 lipo nou veel zwaarder dan de standaard accu?
de grote is ongeveer gelijk, en lipo heeft een kleinere dichtheid.
Tail-Rotor, bedankt dat je dat je zegt dat het wel kan, ik krijg nu toch wel vertrouwen in. dus kan ik nou wel een lipo van 80 gram er omder hangen of niet??

explosive rc tuning zei:
is zo'n 1800 lipo nou veel zwaarder dan de standaard accu?
de grote is ongeveer gelijk, en lipo heeft een kleinere dichtheid.
Tail-Rotor, bedankt dat je dat je zegt dat het wel kan, ik krijg nu toch wel vertrouwen in. dus kan ik nou wel een lipo van 80 gram er omder hangen of niet??

Volgens mij hangt er onder de dragonfly 4 dezelfde standaard accu als onder de aerohawk, volgens rchobby-online weegt de standaard dragonfly 4 accu 101 gram. Dus lichter is de accu zeker, ik vlieg zelf met 7,4volt 1050mah van 55.00 g en mijn dragonfly komt goed van de vloer. Bij Tail-Rotor werkt het ook dus grote kans dat het wel werkt.

Hrmz, als je echt langer wilt vliegen...Ik vlieg met 2 cel 1500 lipo met borstelloos. Je trekt dan +/- 3 amp, dus kan je 25 minuten vliegen. Ik ben na 10 minuten al aardig mijn concentratie kwijt ;) Is even een aanschaf maar de power en vliegtijden die je terug krijgt zijn het mijns inziens dubbel en dwars waard!

Groetjes,

Ton.

ik had bedacht om eerst lipo's te kopen, dan door te sparen voor brushless :P Ik ben nog maar 14 met een krantenwijkje dus ik moet er wel even voor sparen :wink: dus ik ga nu gewoon voor de 1800 mAh (1500 heb ik niet gezien bij rc-hobbie) en dan over een tijdje brushless 8)

Nogmaals bedankt voor alle reacties,
groeten oscar.

Laat het resultaat even weten als je 'm hebt, ik hoor 't in dit geval graag als ik ongelijk had :)

standaard dragonfly accu'tje weegt ongeveer 85 gram. het opgegeven gewicht bij rc-hobbyonline is verzendklaar gewicht...

oh....oke, bedankt voor de verbetering :D

Ik heb trouwens even gekeken bij rc-technics en daar verkopen ze 1500 mAh 7.4 volt lipo's. die zijn 85 gram, dan wel met 15 A continue. dat lijkt me een minder goede keuze, aangezien ik denk dat de standaard elek. niet boven de 10 A uitkomen, of wel 8O
Ik vind het maar moeilijk al die verschillende lipo's :oops: ..................

Ik heb op een df4-achtig ding een 2 cell, 1000mah, 15/20C Lipo zitten.

Hiermee kan ik zo'n 15 minuten vliegen. Door het lichtere gewicht hoeft het motortje ook minder te tillen. Is trouwens nog gewoon het standaard motortje.

De Lipo is van RCtechnics.nl Ik heb nu maar een hele sterke gekocht (15/20C, betekend, 15 Ampere continu, 20 max toch?). De vorige die ik had gekocht bij rcstore.nl trok het niet. die zakte meteen in. Die nieuwe is dus "LiPo 7.4V 1000MAH (15C)" voor 19,50. Ook hebben ze nog eentje van 1100 mah (10C) voor 14,50. Die zal ook prima werken in je helietje en is toch niet duur! Voor dat geld heb ik ook wel eens die originele nimh pakketjes gezien...

explosive rc tuning zei:
dan wel met 15 A continue. dat lijkt me een minder goede keuze, aangezien ik denk dat de standaard elek. niet boven de 10 A uitkomen

Misschien ten overvloede, maar 15 A continu betekent niet dat de accu dat continu levert, alleen dat ie dat zou kunnen. De electronica bepaalt hoeveel er daadwerkelijk verbruikt wordt (dus als de electronica 5A vraagt dan moet je accu minstens 5A continu kunnen leveren, het liefst er boven... dus 15A is dan prima, heeft je accu niet veel te lijden en gaat ie langer mee :))

ik heb zojuist me 1800, 2s lipo accu ontvangen :music:
hij is naar mijn gevoel precies evenzwaar als de standaard accu's.
Nu heb ik nog geen lipo-saver, die wil ik zodra ik langs een elektronica winkel ben geweest in elkaar zetten :D maar nu wil ik natuurlijk wel vast een proefvluchtje maken, heeft iemand nog tips hoe kan zien dat ik moeten stoppen met vliegen om te laden:?: of gewoon na 5 minuten stoppen :P

jullie horen nog wel of het lukt,
groeten oscar.

Ik heb gevlogen :D
hij deed het erg goed, even sterke stijging bij vol gas.
Ik heb bij conrad een 2-cel lipo-saver gezien voor [/i]4 eurie 8)
waarom is deze meer dan de helft goedkoper dan bij andere winkels (10E) ?
en er is nu ook een geen verzendkosten actie :banana:

dus PsychoMark: je had het fout, hij vliegt gewoon goed :lol:

Back