Lipo afgeschreven?

Afgelopen zondag heb ik met m'n mini titan naar olie geboord.
Na een kleine inspectie naar de kapotte onderdelen heb ik de boel ingepakt.
Niks vermoedend de lipo in de zenderkoffer geplaatst bij de andere lipo.

Nu 3 dagen later heb ik de zaak tevoorschijn gehaald en de spanning van de lipo gemeten voor ik hem wou laden.
Wat blijkt, geen totaal spanning... Ik kan de cellen wel individueel meten op 1 na..

Het gaat om een 3S 2100 mAh thunder power.

Na onderzoek blijkt in die betreffende cel een klein gaatje te zitten:

Ik kan me toch niet voorstellen dat hij door zo'n klein gaatje al afgeschreven is.
In de zenderkoffer geen teken van een vloeistof of een geur van gassen ofzo.

Wat moet ik hier nu mee?

Groet,
Tjerk ;)

De cel kun je weggooien. De andere twee cellen zou je nog wel kunnen gebruiken.

Jeej... Belachelijk zeg :S
1 zo'n klein pis gaatje moet me weer een nieuw pack kosten...

Naja dan een 2S lipo voor de 600N erbij dus.

Bedankt iig.

Groet,
Tjerk ;)

Lazerbeak zei:
Jeej... Belachelijk zeg :S
1 zo'n klein pis gaatje moet me weer een nieuw pack kosten...

Naja dan een 2S lipo voor de 600N erbij dus.

Bedankt iig.

Groet,
Tjerk ;)

ja want dat ene kleine gaatje is waarschijnlijk je overdruk ventiel geweest... waarschijnlijk kortsluiting gemaakt,

Cheeta zei:
..ja want dat ene kleine gaatje is waarschijnlijk je overdruk ventiel geweest... waarschijnlijk kortsluiting gemaakt....
Nee hoor, in de crash is er iets doorheen gegaan en heeft de zaak "lekgeprikt". Helaas komt er dan lucht in waardoor de LiPo intern "oxideerd" of hoe dat ook heet. Na verloop van tijd is de cel onbruikbaar geworden. Helaas het is niet anders, we zijn tot nu toe verwend geweest met de stevige metalen behuizingen van onze NiCad of NiMh cellen. Die konden zo'n klap meestal wel hebben. Hoewel ik heb ook wel eens Nicad's gezien die kompleet in de kreukels zaten na een stevige crash, maar dat was wel heel erg hard gegaan.

@Ernst,

Wat doe je met een LiPo die gedeukt (evt gescheurd/lek) is?

Specifieker:
Hoe kun je hem onschadelijk maken voor "opslag" totdat ie op de juiste manier afgevoerd kan worden?
En wat is die juiste manier van afvoeren? chemisch afval? Batterijenverzamelpunt (supermarkt etc)?

mvg, Z

weggooien weet ik niet, ik zou zeggen doe maar kca voor de zekerheid.
polen afplakken met tape...? lekprikken enzo hoeft al niet meer ;)

Altijd inleveren bij de gemeentewerf ! Lipo's kunnen in de fik gaan als de huid wordt doorboord.
Dus beter niet in de ton van de supermarkt of school gooien, je weet maar nooit wat ze er na jouw bovenop gooien.

Het klinkt heel erg link en onwaarschijnlijk maar er is een goede manier om LiPo's "onschadelijk" te maken zodat je ze in de gewone vuilnisbak kan weggooien.
Deze manier heb ik van diverse andere fora en van een site van LiPo accu's alleen kan ik die nu niet meer terug vinden. Als ik hem weer terug vindt zal ik die url posten.

De manier is als volgt:
Eerst de accu LANGZAAM ontladen. Ik bedoel hier dus helemaal ontladen tot 0V! Je kan dat veilig doen door een weerstand over de aansluitingen te zetten en het geheel zo een dagje weg te leggen. De ontlaadstroom moet niet boven de 100mA uitkomen.
Daarna met een scherp mesje de bovenkant van elke cel opensnijden. Het geheel leg je daarna een aantal uren in een bak met zout water. Zorg ervoor dat het zoute water goed in de cellen kan komen.
Na deze behandeling zijn alle lithium ionen geneutraliseerd en hoef je niet meer bang te zijn dat er iets in de fik zal vliegen. Aangezien er geen gevaarlijke vloeistoffen en zware metalen in LiPo's zitten kan je de accu restanten daarna gewoon in de vuilnisbak gooien. In de afvalverbranding zal hij geen enkel gevaar opleveren. Naar de recycling brengen is zinloos want er zit niets in de accu's wat zinvol gerecycled kan worden.

Dank jullie wel !

Gek dat er toch relatief weinig info bestaat (wordt gegeven) over dit onderwerp.....

Dus voor een 3S LiPo een 120ohm 2W(min.) weerstand gebruiken lijkt me ok.

mvg, Z

De tip om Lipo onschadelijk te maken door open snijden en zoutwaterbad kende ik.
Alleen heb ik laatst ergens gelezen ( ik meen een artikel ) dat de Lipo-cel eigenlijk wel naar het chemisch afval moet.
Ik kan mij inderdaad voorstellen dat er met de metaalverbinding Lithium-xxxxx wat anders zou moeten gebeuren dan dat het verbrand wordt of ergens gedumpt wordt.

Nu is mijn chemische kennis niet meer up to date, maar ik meen mij te herrinneren dat Lithium tot de lichte metalengroep zoals Natrium en Kalium behoorde.

Wie kan mij hier nog wat mer uitleg over geven?
Misschien zijn wij goedbedoelend toch een beetje milieubelastend bezig door onschadelijk gemaakte Lipo's bij het huisvuil te gooien.

Hans.

p.s. wie weet wanneer ik de Nimh-accu in mijn Prius door Lipo's kan vervangen. :lol: Kan ik 2x verder op een (buffer-)accu :lol:
blijft het toch nog maar maximaal 5km.

Lithium behoort tot de alkalimetalen net als Natrium, Kalium, Rubidium, Cesium en Francium. Deze metalen kunnen NIET in de metaalvorm bestaan in onze atmosfeer. Zij reageren enorm snel met de zuurstof in de lucht waardoor het heel snel oxydeerd. Soms zo snel dat het spontaan in de fik vliegt. Daarom moeten deze metalen in olie of andersinds afgeschermd van de lucht (vooral de zuurstof) bewaard worden.

Door hun chemische structuur zijn deze metalen uitzonderlijk goede geleiders voor elektrische stroom. Ook gaan deze metalen heel makkelijk verbindingen aan met andere stoffen zoals bijvoorbeeld chloor. Natriumchloride is wel de bekendste verbinding denk ik. Voor de mensen die niet weten wat dat is, wij kennen het meestal onder de naam keukenzout.

Lithium is dus ook zo'n metaal en komt derhalve niet als zuiver metaal in de natuur voor. Ook in onze LiPo's zit geen zuiver Lithium hoewel de naam dat wel suggereerd. In LiPo's worden alleen de ionen van Lithium gebruikt en dat is een Lithiumzout. LiPo's zijn zoals je weet Lithium ionen accu's!
Zolang de Lithium alleen in ionen vorm in de accu zit ie er geen enkel gevaar en kan je de accu veilig gebruiken. Ga je een LiPo overladen en de spanning over de cel te hoog opvoeren dan vindt er een chemische reactie plaats waarbij het Litiumzout weer uit elkaar valt en er dus wel zuiver Lithium ontstaat. Dat zuivere Lithium kan dan reageren met de zuurstof die ook ontstaat door het overladen en een fikkie is het resultaat.

Door een LiPo open te maken en een aantal uren in zout water te leggen wordt het elektroliet (wat een vaste stof is en geen vloeistof!) doorweekt met een andere ionen bron, het natrium zout (keuken zout dus). Het Lithium zout wordt hierdoor zodanig verdunt dat het zo goed als onmogelijk is dat er ooit nog zuiver Lithium uit zal ontstaan. Ook de elektrische eigenschappen van het geheel (de accuwerking) worden te niet gedaan zodat ook uit die hoek geen gevaar meer is te duchten.

Je kan de dode LiPo´s bij het chemisch afval doen maar dat zet geen zoden aan de dijk. Men kan er niets anders mee doen dan verbranden wat het minste schade aan het milieu oplevert. De meeste milieuschade die dan toch nog optreed zal van de plastics zijn die in de verpakking en zo worden gebruikt. Het Lithium gaat weer terug naar natuurlijke verbindingen zoals het ook in de aardkorst wordt gevonden.
Terugwinnen van het Lithium uit deze accu´s is totaal niet lonend. Het kost veel meer energie en geld dan het ooit zal besparen vandaar dat verbranden de meest logische oplossing is.

Nou is dat even meer informatie dan ik eigenlijk wou horen!
Nu weet ik wat ik met de kapotte cel aanmoet!

Bedankt,
Tjerk ;)

Vandaag geprobeerd van dit schade geval een 2S lipo te maken.
Probleem: Tin hecht niet aan de lip van de lipo. Denk dat het alu is.

Hoe en wat te doen?

Groet,
Tjerk ;)

Back