Lipo afslag Casle Creations ?

TITA

In Memoriam
Hallo,

Een vraagje over de Lipoafslag bij Castle Creations.
Pixie-20P: Option 5: 8.4V cutoff voltage Recommended for use with 3 cell Lithium packs.
PHOENIX-10: Option 4: 7.2V cutoff 9-12 cell Nicad or NiHH packs, or 3 cell Lithium packs.

Wat moet ik nu bij 3 Lipo's aanhouden ?

Groeten, Hans.

Hallo Tita

Zelf heb ik de Pixie-20P en heb die op de optie 5 staan met de soft-cutoff zodat de motor in gaat houden :idea: en dat werkt prima :wink: .

Dus als de motor begint te hikken (door de soft-cutoff) op mijn ultimate-je kun je nog wel effe door vliegen maar ik zou dat niet doen i.v.m. het diep ontladen.

:offtopic: Want dan worden de verschillen van spanning per cel die met mekaar in serie staan te groot en dat niet goed voor de cellen/capaciteit/levensduur.

Even een snel voorbeeld wat ik gemeten heb per cel die in serie met elkaar staan cel-1=3,2 volt cel-2=2,9 volt cel-3=2,7 volt :? .

Dus hikken= gewoon stoppen en laden :wink: :ontopic:

Dus optie 5 werkt goed=8,4volt met soft-cutoff :thumbsup:

grtz,
Heino :bye:

Hallo Heino,

Dan begrijp ik niet waarom de waarden bij de PHOENIX-10: Option 4: 7.2V cutoff 9-12 cell Nicad or NiHH packs, or 3 cell Lithium packs.

Ik heb bij de Pixie-20P de afslag gemeten, en toen was het 9.6 V.
Maar voor de zekerheid is eerder afslaan natuurlijk beter.

Groeten, Hans.[/u]

@Tita

Heeft misschien ook te maken met de stroom die je maximaal kunt trekken met je regelaar???

Door de ene zal je wel meer stroom kunnen laten gaan en zal die dus ook in het extreme geval de cellen sneller te diepontladen vandaar de eerdere afslag :idea: denk ik althans :wink: .

Grtz,
Heino

Na de afslag mag je onbelast niet onder 3V zitten.
Zolang de spanning na inzakken onder 3V weer hersteld mag het nog.

Als je in een indoor 3D kist een piek hebt van 8A, maar gemiddeld maar 1A trekt, dan mag je best een lage afslag hebben staan. Je voorkomt dan dat een halflege accu te vroeg uitschakeld alleen omdat je een moment even flink stroom trekt.
Met gas terug hersteld de spanning dan weer flink , zodat je nog weer door kan vliegen.

Heb je een rustig rindhangend kistje voor duurvlucht, dan trek je heel weinig stroom. Als je dan onder de afslag waarde zit, dan zit je ook echt leeg.

Dus:
Bij constante (lage) stroom een hoge afslag.
Bij hoge stroom volgas (af en toe of continue gebruikt) een lage afslag kiezen.

Je kan ook kijken hoeveel er eigenlijk nog over was na de afslag. Als dat veel is dan een lagere afslag kiezen.

De optimale onderspannings afslag of terugregel grens is sterk afhankelijk van de manier waarop de celllen gebruikt worden.

Het doel moet zijn er voor te zorgen dat de Lipo cellen in onbelaste toestand niet onder de 3Volt per in serie geschakelde cel komen.

Bij een parkflyer met een zeer laag stroom verbruik en een vliegtijd van meer dan een half uur is de onbelaste spanning niet zo veel hoger dan de belaste spanning en is een afslag of terugregeling van 3V per cel aan te raden.

Bij een 3D model met een groot vermogens overschot zou dan echter bij elke zeer korte gas stoot de begrenzing in werking kunnen gaan treden terwijl de onbelaste 3V grens nog zeer ver weg is. Bij modellen als de bekende Ultimate en Shockflyers is gebleken dat de aanbevolen 7,2V drempel prima werkt om de onbelaste spanning boven de 3V te houden.

Er schuilt echter wel een addertje onder het gras: Je moet niet aan het eind van je vlucht met zo'n 3D modelletje voor parkflyertje gaan spelen!
De lage stroompieken in deze vlucht modus verhinderen de afslag of terugregeling hun werk te doen. Gewoon af en toe flink het gas er op om te zien of de regelaar al in grijpt is de beste methode bij een 7,2V drempel op 3s lipo's.

Bij een 3D model is de terugregeling te verkiezen boven de afslag natuurlijk. (Verkreukelde rudders onder de torquers onder ons geven hier toe aanleiding. :D )

Met de nieuwe USB programmer van CC kun je via je PC alle gewenste spannings drempels per 0,1V stapjes in programmeren.

OK.
Dus is het afhankelijk van je vlieggedrag.
Ik ben dus weer een stukje wijzer geworden, bedankt jonens.

Groeten, Hans.

Back