lipo alarm?

ik ga beginnen vliegen. Waarschijnlijk zal dit in begin eerst een combinatie worden van vliegen en zweven. Nu komt het, een vraagje:
Ik heb een Spektrum dx6i zender. Toen ik heli's vloog deed ik dit op timer, zo wist ik wanneer mijn lipo bijna leeg was. Maar als ik combi vlieg/zweef, hoe weet ik dan als mijn lipo bijna leeg is? Ik weet dat er lipo alarms bestaan. Kan dit een oplossing zijn of bestaan er andere mogelijkheden in combinatie met mijn dx6i?

Het nadeel van z,n lipo alarm is dat hij alleen lokaal werkt
dus aan je lipo als je toestel hoog zit of wat verder weg hoor je dit niet en ook zien is dan erg lastig want hij zit immers aan de binnenkant van het toestel
dus beter is een timer die je aan de gas stik koppelt dan houd je meschien iets meer over in de lipo maar dat is beter dan hem te leeg te vliegen
andere optie is telemetri gebruiken en de lipo of sel spanning met je zender uilezen en hier een alarm op instellen maar ik weet niet zeker of de dx6i dit ondersteunt ik dacht van wel je hebt dan naturlijk wel ook een ondvanger nodig die dit kan en een spannings of lipo senzor ook een stroom sensor is mogelijk

http://www.modelbouwforum.nl/forums/electronica/125065-timer-dx6i.html
Je DX6I heeft een timer maar die kun je helaas niet koppelen aan de gasstick.
Je kunt je wel aanwennen om hem te starten als je gas geeft en weer te stoppen als je het gas dicht doet. Dan kun je in ieder geval de motorloop bijhouden en heb je een idee van hoe lang je de motor gebruikt hebt, en hoe lang je die nog kúnt gebruiken voor je accu leeg is.
Iets duurdere zenders laten je de schakelaar voor de timer vrij toewijzen, bijvoorbeeld aan de gasstick. dat werkt wel een stuk makkelijker.

Toen ik heli's vloog deed ik dit op timer, zo wist ik wanneer mijn lipo bijna leeg was. Maar als ik combi vlieg/zweef, hoe weet ik dan als mijn lipo bijna leeg is? Ik weet dat er lipo alarms bestaan. Kan dit een oplossing zijn of bestaan er andere mogelijkheden in combinatie met mijn dx6i?
Je kunt er op vertrouwen dat je cutoff(indien goed ingesteld) van je regelaar het motor vermogen beperkt zodat er genoeg vermogen over blijft voor besturing.
Landen zonder of minder motor vermogen is in dit geval geen probleem neem ik aan.
Als je aan het vliegtuig gewend bent kan je door even vol gas te geven zien of het vermogen minder is geworden.
Een heel ander verhaal als een heli dus.
In mijn ervaring werkt dit goed en in het begin zal je aan de veilige kant moeten blijven maar na enige oefening leer je waar de grens ligt.
Is dat niet voldoende dan kan je altijd nog op telemetrie over gaan.;)

De DX6i heeft een gewone simpele timer, niet moeilijker dan een kookwekker. De rest is beetje aanvoelen. Meten na de eerste vluchtjes, en dan weet je na verloop van tijd wel wat je kunt doen op een batterij.

Met een elektrozwever werkt dat niet. Daar zweef je tussendoor, dat kan heel erg veel verschillen hoe lang je vliegt.......

Als je voordeel hebt van thermiek wel ja.
Ik heb een hellingzwevertje van 1mtr spanw 220 gram en een 1300mAh lipo en daar vlieg ik zo een 3/4 uur mee zonder thermiek.
Dat blijft ongeveer hetzelfde tenzij ik gekke dingen ga doen zoals loopings en rollen.;)

Back