Ik kan Corrien alleen maar 100% gelijk geven.
Nu mijn beurt om eens wat olie op het vuur te gooien...

Ik zie persoonlijk (op misschien de prijs na als je bij HK koopt) zo goed als géén voordeel voor een LiPoaccu in een zender:
- Spanning komt meestal niet overeen met de spanning van het originele NiMh/NiCd accupack.
- Zenderaccualarm (onderspanning) klopt met een LiPo in 9 op 10 gevallen ook van geen kanten meer waardoor grote kans op (te verregaande) diepontlading van de LiPo.
- Snelladen met de accu in de zender kan je bij de meeste zenders ook al vergeten, het laadcircuit en/of beveiligingsdiode is daar meestal niet op voorzien, de doorlaatspanning van de beveiligingsdiode misleidt de aangesloten acculader over de werkelijke LiPo accuspanning, je kan de balanceerconnector niet aansluiten.
- Elke keer je LiPo accu uit de zender halen om hem op een lader/balancer te kunnen laden/snelladen zie ik ook niet echt zitten.
Waarom wenst men eigenlijk de originele zenderaccu te vervangen door een ander model/type?
- Originele accu is altijd leeg wanneer je de zender nodig hebt (wet van Murphy

)
Het is algemeen bekend dat NiCd (iets minder maar kent dan wel het 'geheugeneffect') en voornamelijk NiMh een hoge zelfontlading hebben.
- Capaciteit (mAh) van de originele accupacks is meestal aan de bescheiden kant (<<2000mAh).
Maar, heb geen vrees, er bestaat een (voor de hand liggende) oplossing!
LSD (Low Self Discharge) NiMh accu's, met als meest bekende (en originele) de Sanyo Eneloop.
Voordelen:
- Zéér lage zelfontlading (ca. 1-1.5% na 1 week, ca. 5-6% na 1 maand, ca. 20-30% na 1 jaar). Vergelijk dit eens met standaard NiMh accu's!
- Iets hogere celspanning (1.3-1.4V) in geladen toestand dan standaard NiMh.
- Vlakkere en langere ontlaadcurve dan standaard NiMh.
- Eindspanning in ontladen toestand is identiek aan standaard NiMh (ca. 1V/cel).
- Kan/mag worden geladen aan 1C maximum.
Capaciteit:
- Opgegeven capaciteit (AA-cel) 2000mAh maximum , minimum 1900mAh gegarandeerd (gecheckt met Maha Powerex MH-C9000 lader op 40 exemplaren en correct bevonden, al mijn Eneloops hebben gemiddeld rond de 1950mAh).
Dit checken bestond uit formeren (3x traag laden op 0.1C + ontladen op 0.1C), en 3x laadcycli op 1C/ontlaadcycli op 0.1C voor elke cel.
Nadelen:
- Bestaan actueel enkel in twee formaten: AA (2000mAh) en AAA (800mAh).
Voor vervanging van C en D cellen bestaan er adaptors voor het AA model.
- Eneloops met soldeerlippen zijn iets moeilijker te vinden (voor het zelf bouwen van accupacks).
De prijs per cel voor de AA Eneloop bedraagt gemiddeld 2.75€, ik heb mijn 40 exemplaren in Korea gekocht voor zo'n 2€/stuk.
Al mijn AA vretende apparaten in huis zijn nu uitgerust met Eneloops (van afstandsbedieningen, klokken, draadloze muizen tot digitale camera's).
De grotere zelfontlading van NiMh accu's dan het lage verbruik van bvb. afstandsbedieningen wordt eindelijk teniet gedaan door de Eneloop.
Apparaten (o.a. mijn 'oude' Dimage 7 digicam) oorspronkelijk voorzien voor alkaline batterijen werken dikwijls slecht tot zéér slecht (lees: kortstondig) met standaard NiMh accu's wegens de veel lagere nominale celspanning (1.5V t.o.v. 1.25V) waardoor de NiMh accu's maar voor een deel van hun totale capaciteit kunnen gebruikt worden.
Met de Eneloops (beginspanning geladen ca. 1.3-1.4V) omzeggens geen probleem meer in mijn Minolta.
I.i.g langer dan met alkalinebatterijen (wegens het ineenstuiken van de alkaline celspanning bij hogere belastingen) en langer dan standaard NiMh (wegens de hogere beginspanning en de lange 1.25-1.26V ontlaaddrempel).
Gelukkig bestaan er reeds voorgemonteerde Eneloop accupacks met de correcte kabel/connector voor meerdere bekende merken/modellen van zenders (Graupner, Futaba, MPX), alsook verschillende modellen ontvangeraccupacks (4.8 en 6V).
De prijs van de Eneloop zenderaccupacks schommelt tussen ruwweg 15€ en 25€ (Ebay.de) dus het prijsvoordeel van een goedkope LiPo zenderaccu valt ook al grotendeels weg.
Ik heb ondertussen mijn MPX Cockpit MM en mijn Futaba T3-PM zenders uitgerust met Eneloop accupacks, en geen van beiden in maanden moeten herladen. De T3-PM is in de laatste 3 maanden kwasi niet meer gebruikt en geeft nog steeds 10.1V aan (8-cels pack - dus 1.26V/cel).
De Cockpit MM gebruik ik reeds maanden zéér regelmatig en langdurig op mijn Phoenix sim en geeft actueel nog altijd 7.6V aan (6-cels pack, dus eveneens 1.26V/cel).
Met standaard NiMH packs was het al lang uit met de pret...
Alleen voor mijn F-14 vind ik geen plug&play Eneloop accupack.
De originele F-14 NiCd en NiMh packs bestaan uit 8 C-type cellen (2x4 in de lengte naast elkaar) dus zal ik 8 AA Eneloops met soldeerlippen omvormen tot een 2x4 pack, met wat zelfklevende padding om het pack in de originele acculokatie in de F-14 passend te maken.
Dus Eneloop: Ja! LiPo: Nee!
Laat de discussie maar beginnen!
PS: Ik heb totaal geen binding met Sanyo whatsoever.