Als ik bovenstaande ervaringen lees dan lijkt het mij te komen door mechanische beschadingen.
Crash, Jump en dan zit de lipo misschien ook niet helemaal lekker in zijn hardcase.
Als ie dan door laden en ontladen iets krimpt en uitzet is een gaatje in de folie zomaar gebeurd.
Of de verbinders tussen de cellen komen klem te zitten en gaan sluiting maken, dat zou Roelof zijn verhaal kunnen verklaren.
Dan maakt ie intern sluiting, wordt de stroom zo hoog dat er brand komt.
Bij Rexonamen denk ik meer aan een software of laadprobleempje.
Even diep graven in mijn geheugen, volgens mij waren de B6 laders niet goed gecalibreerd, dus de spanning die ze aangaven was niet de juiste.
Het zou natuurlijk kunnen, maar blijft gissen, dat ze per cel niet geladen werden tot 4,2 maar 4,3 of hoger.
Dan is de kans nog steeds klein maar het kan dan gaan bollen.
Datzelfde probleem treed ook op bij lood en nimh en nicad, als je maar lekker door blijft stoken met een te hoge spanning dan ploft er op een gegeven moment iets.
Bij de 3 laatste types moet je echt een kogelvrij vest aantrekken als je er dan dichtbij staat.
Bij een lipo gaat ie wat roken en sizzen maar explodeert niet, dus erg veilig.
Ik heb al eerder geschreven, ik heb 4 of 5 jaar europese wedstrijden gevlogen in deelnemersvelden van 50 man.
Die hebben allemaal minimaal 2 accu's die altijd op 100 of meer C belast worden.
Totaal op een dag zijn er minimaal 300 laadcycli van die accu;s.
En tussen de vluchten door worden dan ook nog even snel de ontvangerlipo's bijgeladen.
Dus laten we zeggen, 400 laadcycli totaal.
Er is nog nooit wat gebeurd in die 4 a 5 jaar.
Nog niet eens een sisje.
En veel mensen laadden gewoon uit hun auto, lader in de achterbak, lipo's eraan, in de heaterbox en laden maar.
Nog nooit 1 rookpluimpje gezien.
Ja, bij een crash of een kapotte regelaar staat de hele kist in de fik, das mooi zo;n neerstortend rookspoor,
En als het alleen bij auto's gebeurt, dan moet iemand toch eens met de fabrikant van die lipo's gaan praten waarom dit gebeurd.
GJ
Crash, Jump en dan zit de lipo misschien ook niet helemaal lekker in zijn hardcase.
Als ie dan door laden en ontladen iets krimpt en uitzet is een gaatje in de folie zomaar gebeurd.
Of de verbinders tussen de cellen komen klem te zitten en gaan sluiting maken, dat zou Roelof zijn verhaal kunnen verklaren.
Dan maakt ie intern sluiting, wordt de stroom zo hoog dat er brand komt.
Bij Rexonamen denk ik meer aan een software of laadprobleempje.
Even diep graven in mijn geheugen, volgens mij waren de B6 laders niet goed gecalibreerd, dus de spanning die ze aangaven was niet de juiste.
Het zou natuurlijk kunnen, maar blijft gissen, dat ze per cel niet geladen werden tot 4,2 maar 4,3 of hoger.
Dan is de kans nog steeds klein maar het kan dan gaan bollen.
Datzelfde probleem treed ook op bij lood en nimh en nicad, als je maar lekker door blijft stoken met een te hoge spanning dan ploft er op een gegeven moment iets.
Bij de 3 laatste types moet je echt een kogelvrij vest aantrekken als je er dan dichtbij staat.
Bij een lipo gaat ie wat roken en sizzen maar explodeert niet, dus erg veilig.
Ik heb al eerder geschreven, ik heb 4 of 5 jaar europese wedstrijden gevlogen in deelnemersvelden van 50 man.
Die hebben allemaal minimaal 2 accu's die altijd op 100 of meer C belast worden.
Totaal op een dag zijn er minimaal 300 laadcycli van die accu;s.
En tussen de vluchten door worden dan ook nog even snel de ontvangerlipo's bijgeladen.
Dus laten we zeggen, 400 laadcycli totaal.
Er is nog nooit wat gebeurd in die 4 a 5 jaar.
Nog niet eens een sisje.
En veel mensen laadden gewoon uit hun auto, lader in de achterbak, lipo's eraan, in de heaterbox en laden maar.
Nog nooit 1 rookpluimpje gezien.
Ja, bij een crash of een kapotte regelaar staat de hele kist in de fik, das mooi zo;n neerstortend rookspoor,
En als het alleen bij auto's gebeurt, dan moet iemand toch eens met de fabrikant van die lipo's gaan praten waarom dit gebeurd.
GJ