Lipo balancer vraag

Als ik met mijn fusion balancer van 2-6S mijn 3S accu's wil opladen en balanceren gaan er op de balancer maar 2 balanceer lampjes knipperen.
Ik dacht dat er per cell een lampje ging knipperen. Klopt dit?

Ja, dat klopt.

Een balancer zorgt er voor dat de celspanningen tijdens het laden gelijk blijven. Dat kan alleen door tijdens het laden een klein deel van de laadstroom bij de cellen met een te hoge spanning om de cel heen te leiden.

Bij de cel met de laagste spanning is dit omleiden niet nodig. De andere cellen hebben een iets hogere spanning en die moet worden teruggebracht naar de spanning van de cel met de laagste spanning.

De lampjes branden alleen als er een deel van de laadstroom om de cel wordt geleid en dat is alleen voor de cellen met een hogere spanning het geval. Het lamje met de cel met de laagste spanning brandt dus niet.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie!
Het levert nu wel wat verwarring op om eerlijk te zijn.
Is het nu wel of niet goed dat er 2 lampjes branden bij een 3 cell lipo?
Als ik alleen de balancer er aan zet zonder te laden dan branden er ook 2 lampjes.

Beide reacties kloppen.
Wanneer de balancer "aan het werk" is zullen de ledjes knipperen. De balancer zal de cellen met een iets hogere spanning een klein beetje ontladen tot die cellen gelijk zijn aan de cel met de laagste spanning.
Maar kijk voor de zekerheid ook de balanskabeltjes goed na want er zou een slecht contact in kunnen zitten.
Wil je meer weten over het laden van LiPo's lees dan DIT stukje bij de modelbouw faq eens door. Dat zal hopelijk veel duidelijk maken.
Succes.

Dan balanceert hij nog.
Als de celspanningen al gelijk zijn dan is dat niet goed.
Als de celspanningen nog niet gelijk zijn dan is dat wel goed.
Als je dat niet vertrouwd dan moet je het controleren met een universeel meter of een lipo checker.;)

Vraag over kwaliteit speedcontrollers hobbyking/turnigy

Nu ik toch met wat vragen zit.
Heeft iemand ervaring met speedcontrollers van turnigy en hobbyking?
Goedkoop-duurkoop? Of toch echt wel kwaliteit?
In mijn setup trek ik ongeveer 40A op 3 cellen lipo.

Draadjes worden niet gesloten Frank, behalve als ze uit de hand lopen. Zo kan iemand die zelfde probleem heeft, zelfde lader, verder gaan in dit draadje (mits gezocht natuurlijk). Dan blijft alle informatie compact/handig bij elkaar.

Goede tip i.v.m. het losliggende balancerkabeltje.
Maar ik zou toch verwachten dat een beetje lader dit direct opmerkt in het begin van de laadcyclus.

Voor de rest van de hobbyking regelaars: ik heb nog nooit geen problemen gehad met de Plush en de Trust serie. Wel al met de goedkope hobbyking regelaars die er soms gewoon mee ophouden. Regelaar houdt ermee op, ESC overleeft en dan mag je landen.

Back