Lipo Balancer

Misschien een noob vraag, want soms zie ik op dit gebied door de bomen het bos niet meer.

Mijn Lipo balancer heeft de geest gegeven, en ik wil een nieuwe. Mijn vorige was een Voltcraft (nr 1007) en die is niet meer te bestellen. (via Conrad)

Ik heb een ALC 8500 lader die het prima doet, en ik wil een balancer hiertussen zetten. Tot 6S, hoger ga ik voorlopig niet.

Wel heb ik een Hobbyking Wattmeter/balancer. Kan ik deze balancer op de lipo aansluiten en tegelijktijd laden via mijn ALC lader? (als tussenoplossing)

De Voltcraft balancer had een beveliging ingebouwd tegen te hoge celspanning, dat heeft de HK balancer natuurlijk niet.

Maw, ik zoek een vergelijkbare goed balancer om mee te laden! (ik vraag advies voordat ik iets verkeerd bestel)

Gebruik ook een wattmeter met een balancer. Die is prima aan te sluiten op de balanceersstekker en kan dan tijdens het laden als balancer fungeren, zou je in eeste instantie denken.

Maarrr.....

De balancer in mijn wattmeter schakelt uit als de celspanning van alle aangesloten cellen gelijk is. Het ding denkt dan dat z'n taak er op zit. Op zich niet zo vreemd omdat de balancer bedoeld is om na gebruik van de accu de celspanningen gelijk te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat de Li-Po volledig is geladen!

Voor gebruik tijdens het laden is deze wattmeter/balancer ongeschikt.

Of de balancer in jou wattmeter ook uitschakelt is de celspanningen gelijk zijn, zou je uit kunnen testen door het apparaat tijdens een laadcyclus aan te sluiten en te zien wat er gebeurd.

Mijn Lipo balancer heeft de geest gegeven, en ik wil een nieuwe. Mijn vorige was een Voltcraft (nr 1007) en die is niet meer te bestellen. (via Conrad)

Wil je er weer 1 heb hier 1 liggen waar ik niets mee doe heb 'm misschien maar 5 of 6 keer gebruikt nadat ik 'm had gekocht.

Wiert,

Je hebt Pb. Ik heb er altijd goed mee kunnen laden. Per toeval zelf een accu verkeerd op aangesloten. (en daar kunnen ze niet tegen ;))

Dus ja, dezelfde is hier geen probleem.

@ron,

Bedankt voor de link. Inmiddels dezelfde balancer gevonden via dit forum, dat is weer mooi geregeld. De link is wel dé balancer die ik zocht! (voor als ik geen geschikte kon vinden)

Zo,gisteren bij thuiskomst direct naar boven gegaan, want ik had toch mijn twijfels voor wbt de balancer. Want bij de 3S lipo's deed deze wel goed laden. De oorzaak bleek aan de adapter te liggen die bij 6S een breuk had. Na wat soldeerwerk werkt deze weer naar behoren, ik kan weer mij lipo's laden!

Een 2e balancer is onderweg, kan ik eindelijk meerdere lipo's tegelijkertijd laden.

De balancer in mijn wattmeter schakelt uit als de celspanning van alle aangesloten cellen gelijk is. Het ding denkt dan dat z'n taak er op zit. Op zich niet zo vreemd omdat de balancer bedoeld is om na gebruik van de accu de celspanningen gelijk te trekken. Maar dat wil niet zeggen dat de Li-Po volledig is geladen!

Voor gebruik tijdens het laden is deze wattmeter/balancer ongeschikt.

Het volgende probleem doet zich voor... En ik head ook het vermoeden dat he bovenstaande verhaal opgaat.

Het gebeurt de laaste tijd met zowat al mijn lipo's, dat ze niet helemaal vol raken. Meestal rond de 70% en 85%, en mijn balancer heeft geen storage functie. Ik laad met zoals in de eerste post genoemde apperatuur, met een 5000Mah 6S lipo.

Na het laden zet ik er een wattmeter op (van HK, prima ding) en dan zie ik toch wle de verschillen. Als eerste dat ie niet helemaal vol zit, waarvan 1 cel op 4,2 volt staat en de rest op 4,08 vlot (een kleine onerling verschil is er dan wel, varieerend van 4,07 tot 4,09 volt) Ik laad met 1,5 Ampere.

De lipo's zijn nu 1,5 jaar oud, eentje is nog geen half jaar oud... Ik krijg het vermoeden dat mijn voltcraft balancer een verouderde type is die het hele laadgebeuren niet bij kan houden. Zeker nu de lipo's wat ouder worden en de onderlinge verschillen tussen de cellen wat groter worden.

Na de lipo's appart gebalanceerd te hebben laad ik ze nog een keer, maar de volle 4,2 volt haalt de combi lader/balencer niet. (Het blijft hangen tussen de 4,14-4,18 volt)
Volgens mijn Watt meter zeg ie dat de lipo's voor 95-96% vol is. Ik merk geen verschil in de vliegtijd, afname kracht of wat dan ook. Ik gebruik de 6S lipo's voor het slepen, geen probleem voor het aantal sleeps/kracht of wat dan ook.

Aleen het laden gaat niet lekker en overweeg dan ook een apparte lipo lader aan te schaffen...

Oh ja, het is niet alleen bij mijn 6S pakketten. Ook bij mijn 3 S pakketen heb ik dit ''probleem''...

Mijn vertrouwen in de nauwkeurigheid van de HK wattmeter is niet zo heel groot. Meet met een goede voltmeter de individuele celspanningen eens op de balancerconnector. Wees hierbij heel voorzichtig. Een kortsluiting is snel gemaakt.

Als na het meten blijkt dat de celspanningen flink verschillen en als je een losse balancer tussen de lader en de Li-Po gebruikt, kan ook het volgende aan de hand zijn:

Het is mogelijk dat er door het gebruik verschillen in de cellen ontstaan. Als één cel de eindspanning van 4,2 volt bereikt en de balancer kan deze spanning niet corrigeren dan wordt het laadproces afgebroken om schade aan de volle cel te voorkomen. Bedenk daarbij dat de balanceerstroom van veel balancers slechts een 100-150 mA is.

Dat de wattmeter aangeeft dat de Li-Po voor 95-96% vol is, klopt in deze situatie. Het ladingspercentage wordt berekend uit de som van de celspanningen en als er èèn of twee cellen in spanning achterblijven wordt de ladingsgraad als minder dan 100% aangegeven.

Dat de celspanning na het beeindigen van het laadproces iets terugloopt, is normaal.

Een storage-functie zit in de lader. Niet in de balancer.

Het is mogelijk dat er door het gebruik verschillen in de cellen ontstaan. Als één cel de eindspanning van 4,2 volt bereikt en de balancer kan deze spanning niet corrigeren dan wordt het laadproces afgebroken om schade aan de volle cel te voorkomen. Bedenk daarbij dat de balanceerstroom van veel balancers slechts een 100-150 mA is.

Dank voor jouw antwoord, dit is waarschijnlijk het geval. Mijn lader stop op het moment dat de balancer ff kapt omdat ie 1 cel ziet met 4,2 volt. Zou de lader niet stoppen dan zou het gehele laadproces geen probleem zijn...

Jouw uitleg is duidelijk, het doet mij besluiten te kijken naar een andere lader... Ik denk niet dat ik dit kan oplossen door de laadstroom te verminderen...

Een andere lader zal je niet helpen. Die ziet hetzelfde probleem.

Een lagere laadstroom kan je wel helpen om te proberen de cellen gelijk te trekken. Als je kiest voor een hele lage laadstroom dan is de balancer beter is staat deze om de cel heen te leiden. Krijg je de cellen gelijk, en treden de verschillen in spanning weer op, dan is er iets mis met de Li-Po.

Een andere optie is, maar die vraagt wat meer kennis vaardigheid, om de cellen één voor één via de balancerkabel te laden. Dan zijn alle celspanningen weer gelijk.

Als je één cel laadt, is de balancer overbodig.

Denk er aan als je hierbij fouten maakt en kortsluiting veroorzaakt dan kunnen de gevolgen ernstig zijn. Twijfel je aan je vaardigheden, doe het niet maar zoek hulp bij een deskundige.

Een andere lader zal je niet helpen. Die ziet hetzelfde probleem.

Ik wilde een lader kopen die enkle lipo's kan laden. Zonder de Voltcraft balancer. Nu ziet mijn ALC 8500 dat mijn balancer ermee kapt, om vervolgens er zelf ook mee te kappen. Daarna moet ie weer handmatig opgestart worden... Dat de Lipo's de oorzaak zouden kunnen zijn, daar had ik nog niet over nagedacht. Ook dat zou nog kunnen, maar als ik wat aandacht besteed aan het laden komen ze wel vol en merk ik niets aan mijn vliegtijd/trekkracht...

Nogmaals bedankt, ik ben weer wat wijzer. Ik ga eerst mijn laadstroom aanpassen, evt een andere lader... De lipo's zou ik altijd nog wel kunnen vernieuwen...

Een lagere laadstroom kan je wel helpen om te proberen de cellen gelijk te trekken. Als je kiest voor een hele lage laadstroom dan is de balancer beter is staat deze om de cel heen te leiden.

Ik ga dit eerst proberen...

Bedenk daarbij dat de balanceerstroom van veel balancers slechts een 100-150 mA is.

Weet jij toevallig welke balancers meer aan kunnen? Die ik nu heb (Voltcraft 1007) doet maar slechts 70Mah...

ik heb de balancer bekeken, en het ziet er goed uit. Ik zie alleen geen mogelijkheid hoe ik deze in combinatie tijdens het laden aan mijn lader zou moeten koppelen... Mijn huidige balancer sluit ik direct aan de lader. De lipo vervolgens aan de balancer. Nu is het zo dat als de balancer 1 cel meet die 4,2 volt bereikt heeft de balancer de rest van de laadcyclus stop om te voorkomen dat die ene cel overladen word.

Ik weet niet hoe dit geregeld word met de balancer die jij aangeeft in de link...

Laatst bewerkt:
Dat wordt niet geregeld....

Tenzij je een lader van hetzelfde merk gebruikt. Dan is het mogelijk de lader en de balancer te verbinden en kan de balancer de lader opdracht geven de laadstroom te verminderen. Maar dit is een optie.

Ik heb inmiddels een Turnigy Mega 400 X2 gekocht via dit forum. Als het goed uitkomt heb ik 'm voor dit weekend binnen zodat ik mijn 6S lipo's weer kan laden voordat ik ermee ga slepen. Ik denk dat het een lader is waarmee ik de komende tijd wel mee vooruit kan...

Back