Lipo beschadiging->alleen bij 9V onbelast?

Beste mensen,

Als voorbeeld neem ik mijn TRex:

Daarop zit een 15C 2200 lipo met daarop een motor die in de hoovervlucht 8A trekt. Hierop zit een regelaar met lipo cutoff. Hij staat netjes ingeschakeld op 3s en werkt ook netjes. Nu heb ik op de accu een liposafe met LED gesoldeerd. Hieruit blijkt dat als de accu leeg begint te raken dat de spanning onder de 9V komt (belast) maar schakelt de regelaar hem niet uit omdat het niet een belast voltage is. HIj schakelt was af zodra er een bepaalde tijd onder de 9V is gemeten bij de lipo.

Nu is mijn vraag:

Lipo's beschadigen bij een voltage onder de 9V. Hoe zit dit nu als het voltage onder de 9V zakt (belast) voordat de regelaar hem uitschakeld. Het is wellis waar enkel als hij belast is maar ik vraag me af of je hiervan ook schade oploopt?!

gr,

niels

heeeeel simpel ;) Je accu wordt minder als je hem meer dan 80% leeg vliegt. In de laatste 10-15% zal je accu beneden de 9V gaan zakken bij normale belasting, hij slijt dan. Hoe leger hij is hoe meer hij slijt. Het is dus inderdaad niet goed voor je accu en je kan beter met een timer vliegen dan tot je regelaar af slaat. Je accu's blijven veel langer goed vermogen leveren en gaan dus langer mee. Ze zijn ook sneller weer vol ;)

Niels, zodra je merkt dat je heli wat zwaar aan de knuppel wordt, moet je gewoon stoppen.
Dus niet met vol pitch proberen terug te hooveren naar je startplaats want dan ben je de lipo aan het verzieken.
Zodra je het begint te merken dat hij leegraakt, zit je nog ruim veilig.

Rhelie zei:
Niels, zodra je merkt dat je heli wat zwaar aan de knuppel wordt, moet je gewoon stoppen.
Dus niet met vol pitch proberen terug te hooveren naar je startplaats want dan ben je de lipo aan het verzieken.
Zodra je het begint te merken dat hij leegraakt, zit je nog ruim veilig.

Dat begrijp ik,

daarbij is echter een probleem:

Mijn Trex kan een bizar hoog toerental op de kop draaien. Waarneer ik vlieg zit ik daar ruim onder. Op een gegeven moment merk ik wel u zegt, ik moet bijna vol pitch hooveren, maar dat zegt niet dat de accu geheel leeg is. Ik kan dan namelijk gewoon mijn gasschuif wat verder open zetten en als ik wil nog een toerental halen voor snoeihard 3D(dat gebruik ik nooit maar het is voor het idee! :lol: )

Dat maakt het een beetje moeilijk inschatten. Nu kan ik wel gaan berekenen hoelang hij vliegt op een volle accu en aan de hand daarvan een timer inprogrammeren in mijn zender, maar ik vraag me af of dat betrouwbaar is........

gr,

niels

jup, zo doet ik dat altijd ;) 5 min goed stevig vliegen en dan berekenen hoe lang je met 80% kan vliegen.

Back