lipo beveiligen tegen onderspanning

Hallo allen

Ik heb een vraag over het beveiligen van een lipo accu tijdens het rijden of varen(onderspanning),ik n.m. een twin stik (F14 zender)om de motoren in mijn boot appart de bedienen,ik gebruik dus twee kanalen,hoe kan ik dat het beste uitvoeren zodat de accu beveiligd is op beide motoren/kanalen.
tevens heb ik een TIGER tank 1:10 met zware motoren,10 amp.,die wordt ook via twee kanalen aangestuurd om dat de rupsen via een mix regelaar worden bedient.
Heb ik dan twee cut-offs nodig en dan via een Y kabel aansluiten.
Wie heeft hier ervaring mee?
Lipo,s en lader zijn onderweg en kan een dezer dagen binnen krijgen.

Gr.Joop

Ik zou voor een simpele pieper rechtstreeks op de accu gaan , zowel een tank als ik neem aan een sleper ? zijn geen modellen die erg ver bij je vandaan gaan.

Zo'n pieper is dan een mooie simpele oplossing die je voor allebei de modellen kan gebruiken.
imagemagic.php

Low Voltage Buzzer voor 2S/3S/4S Lipo @ Heli4U.nl

"normaal" regelt je regelaar de onderspanning afslag ... bij twee regelaars werkt dat ook, met een kleine "maar" dat er altijd kleine verschillen tussen de regelaars onderling bestaan, met als gevolg dat ze niet gelijktijdig uitvallen (of terugregelen) als de ingestelde spanning bereikt is ...

Moeten de regelaars daar wel van voorzien zijn.....
Die van de tank zullen het met een aan 99% grenzende zekerheid niet hebben.....

De regelaars in de boot zeer waarschijnlijk ook niet tenzij de boot al voorzien is van brushless , aangezien 99,9 % van de borstel regelaars ook geen afslag hebben...

Dan is een pieper zoals uit mijn link de makkelijkste oplossing.

Grootste nadeel van piepers (en knipperende ledjes) is dat je ze makkelijk mist / te laat opmerkt ...

In een vliegtuig/heli.... Ja...

In een boot of tank zal dat probleem een stuk kleiner zijn omdat de modellen een stuk langzamer gaan en dichter bij de bestuurder blijven.

Heb het zelf ook al eens gebruikt voor een borstelregelaar in een auto met 2 lipo's in serie en dat werkte prima.

Moeten de regelaars daar wel van voorzien zijn.....
Die van de tank zullen het met een aan 99% grenzende zekerheid niet hebben.....
Ik vraag me af waar je die zekerheid vandaan haalt?

De regelaars in de boot zeer waarschijnlijk ook niet tenzij de boot al voorzien is van brushless , aangezien 99,9 % van de borstel regelaars ook geen afslag hebben...
Dat geloof je toch zelf niet? :) Zelfs de oudste elektronische regelaar die ik heb in mijn boot heeft een onderspanningsafslag. Dat ding stamt uit 1986 of 1987 dus zo langzamerhand "antiek". O ja in die boot staat echt geen brushless motor hoor. De motor is een soort speed 400 met een bijpassende regelaar.

Dan is een pieper zoals uit mijn link de makkelijkste oplossing.
Dat dit een goed bruikbare oplossing is ben ik met je eens. Zelf heb ik een soortgelijke pieper en man wat maakt dat ding een partij herrie. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je die niet hoort.

Hoi allen

Ja heren,ik denk dat ik voor een pieper ga.Het lijkt mij de simpelste en betaalbare oplossing.
Op grote afstanden ga ik toch niet varen en rijden,en doof ben ik wel een beetje,maar horen zal ik die pieper zeker wel doen omdat mijn doofheid bij lage tonen is.

Beide regelaars in de boot en de mixer in de tank hebben ook een afslag bij onderspanning,maar ik weet niet bij welk Voltage,en om risico's te vermijden wil ik toch zo'n pieper toe passen.

De lipo's die ik ga gebruiken zijn;Turniqy 5000mAh 4s 20c ,en is geheel nieuw voor mij omdat ik nog nooit met lipo's gewerkt heb.

Trouwens,in de boot zitten kachelventilatoren uit een zusuki-swift auto,en die in de tank zitten wat zwaardere n.m.uiteen BMW-3 serie en die zijn 100 Watt.Die motoren zijn hier zeer geschikt voor omdat ze allemaal rond de 3500 toeren draaien.

Nog bedankt voor de nuttige informatie
Groetjes

Joop

Ik vraag me af waar je die zekerheid vandaan haalt?
In het geval van een Tamiya tank is het meestal een DMD unit en die zijn voor zover mijn kennis reikt niet voorzien van een afslag , hetzelfde geldt voor chineesjes als Heng Long en aanverwante merken. Dus tenzij daar aftermarket spul in is geschroefd voor de aansturing durf ik dat met die aan 99% grenzende zekerheid wel te zeggen ;-)

Dat geloof je toch zelf niet? :) Zelfs de oudste elektronische regelaar die ik heb in mijn boot heeft een onderspanningsafslag. Dat ding stamt uit 1986 of 1987 dus zo langzamerhand "antiek". O ja in die boot staat echt geen brushless motor hoor. De motor is een soort speed 400 met een bijpassende regelaar.

Er zullen ongetwijfeld borstel regelaars zijn met een afslag , maar die is dan meestal gericht op de oude Ni-** cellen en wat lastig bruikbaar met een lipo. Daarnaast is het ook zeker geen standaard aanwezige feature zoals nu bij de brushless regelaars het geval is , die zijn allemaal voorzien van een afslag dat is bij borstel gewoon niet het geval

Dat dit een goed bruikbare oplossing is ben ik met je eens. Zelf heb ik een soortgelijke pieper en man wat maakt dat ding een partij herrie. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je die niet hoort.

Yups , horen doe je ze echt wel.... In mijn geval gebruikte ik ze op een monstertruck met borstelregelaar , en op 20~30 meter hoorde ze al.

Het is vanuit praktisch oogpunt de makkelijkste oplossing omdat je met 1 pieper allebei de voertuigen kan bewaken.

Back