LiPo blunder!

Na het solderen van de deans stekker aan de 6S 2500mAh Lipo was het tijd om deze aan de lader te gooien.

In plaats van de goudconnectoren eerst in de lader te steken, stak ik het laadsnoer eerst in de Lipo:hammer:
De goudcontacten bungelde dus vrolijk los en raakte elkaar een paar keer met als gevolg, natuurlijk het bekende tikkende geluid en deels gesmolten en zwart uitgeslagen connectoren:bad-words: Kwaad op mezelf natuurlijk! (Krijg je ervan als je maar 3 uur slaapt.)

De cellen zijn nog mooi in balans maar kan ik nu verwachten dat de levensduur v/d lipo (ernstig) korter is geworden??

Ik vraag me trouwens af of het normaal is als je een 6S lipo op een ESC aansluit er een vonk overspringt? Zelfs als ik de deans snel in elkaar duw springt er een heftige blauwe vonk over:confused:

Tja, eerst in de lader dus maar ;)

Een paar vonken schaden de accu niet zo snel, ik denk niet dat er schade is ontstaan. Bij 6s vonkt het altijd een beetje.

Maar hoe kan het dat ze tegen elkaar komen, zitten er twee mannetjes als connectoren op?
Ja, klopt er zitten 2 mannetjes op die je in de lader steekt. Dat is dacht ik, redelijk standaard bij laders hoor.
Bedankt voor de link.

Tandango zei:
Een paar vonken schaden de accu niet zo snel, ik denk niet dat er schade is ontstaan. Bij 6s vonkt het altijd een beetje.
Okay. Ik hoop dat het ook geen kwaad kan voor de regelaar!?
Voor de duidelijkheid; die vette vonk die overschiet bij aansluiting op de regelaar staat los v/h voorval waarbij de 2 connectoren elkaar een paar keer raakten. Dat zal toch wel niet gezond zijn geweest voor de accu.

De accu komt net v/d lader en alle 6 cellen staan exact op 4.2V dus dat is goed.

Ja dat is normaal en helemaal niet erg voor de regelaar, die vraagt juist die korte hoge stroom. Wat denk je dat er gebeurd bij 12s aansluiten :) Da's 50 volt ;)

Dat wordt dan nieuwe stekkers solderen ;) Bij 8s is een anti vonk systeem al erg handig maar nog niet niet nodig....

Je krijgt er zelfs met 3S LiPo's al kleine brandpuntjes op je connectoren.

@Helihabit, ik gebruik deans connectoren maar bij mijn heli had ik eerst gewoon een 4mm goudplug mannetje en vrouwtje aan de accu zitten. Bij het laden een extra plugje om het vrouwtje aan de lader te zetten. Doordat het vrouwtje helemaal in de krimpkous zit kun je nooit het probleem krijgen dat ze per ongeluk tegen elkaar komen.

Initieel had ik ook die 4 mm. vergulde connectoren en net als jij het vrouwtje helemaal in krimpkous, maar zelfs daarmee heb ik een keer kortsluiting gehad(een randje van 1/10 milimeter is genoeg).
(Die connectoren zaten eerst in een rode huls. Goed waardeloos!!
Helaas werken Deans niet aan de kant van de lader. Aan de kant v/d lader werk je met 2x male.

Nee hoor. Bij goudconnectoren werk je nooit met 2 maal male aan 1 kant. Altijd male en female, waarbij aan de accu de male aan de + zit.

Kleine goudstekkertjes gewoon met krimpkous isoleren, bij grotere gebruik ik de stekkers van Graupner, dat is een rood houdertje waar de goudstekkers inpassen. Dan kunnen ze domweg niet meer tegen elkaar aankomen.

Wat betreft de vraag uit de topicstart: als het echt een korstondige kortsluiting is geweest, zul je er verder niets van merken.

Nee hoor. Bij goudconnectoren werk je nooit met 2 maal male aan 1 kant. Altijd male en female, waarbij aan de accu de male aan de + zit.

Bij Deans connectoren dus wel.

Zie ook:
Deans ultraplug - Google Image Search

Normaal doe je dan natuurlijk de female connector op de accu, niet de male. ;)

Maar ik neem aan dat Helihabit bedoelde dat de connectors waarmee zijn laadsnoer aan zijn lader wordt aangesloten (zeker 2x male banaanstekkers?) elkaar raakten...

Maar ik neem aan dat Helihabit bedoelde dat de connectors waarmee zijn laadsnoer aan zijn lader wordt aangesloten (zeker 2x male banaanstekkers?) elkaar raakten...
Jij hebt het goed gelezen!

@Hezik: Die banaanstekkers raakten elkaar 3x kortstondig. Stekkers zijn beiden behoorlijk ingebrand. Toen ik de accu had geladen waren alle 6 de cellen wel perfect 4.20!

Edit: Die rode hoesjes(niet van graupner) waren een ramp! Trok op een gegeven moment bij het ontkoppelen de male stekker er compleet uit. De isolatie van de draad achter de connector stroopte op!

Edit2: Voor alle duidelijkheid zie http://xcopter.com/web/charger/bantam/E-Station_BC-6-01.jpg de 2 stekkers die je aansluit op de lader (moet even zo, want putfile doet het bij mij even niet) Probeer daar maar eens een Dean in te prakken:rolling:

Laatst bewerkt:
Ik gebruik ook 4mm goldconnectoren. Naast de krimpkous heb ik de contacten beveiligd door de 2 kabeltjes van de lipo's met spanriempjes aan elkaar vast te maken zodat ze niet aan elkaar kunnen komen, die met het mannetje is korter gemaakt dan die met het vrouwtje.

Zoals je op het plaatje ziet is er een laadkabel gemaakt. Dat kan je dus ook doen. Kost je een extra setje connectoren maar is een stuk veiliger voor je accu.

Back