lipo bouwen

hallo. ik ben vanplan om zelf een lipo paket te bouwen. dat doe ik nu al door zippy lipos uit elkaar te halen en zelf paketten te maken voor me e-max. ik rij nu 2x 4s 14,8V 2200mah paralel , ( dus 4400mah 14,8v ) maar in de toekomst wil ik 2 x 3s rijden. en dus zelf de lipo pakketten zamen stellen.deze accus zijn voor me e-max gewoon te weing . ik weet dat het goed uit kijken is met solderen en ben me bewust van de gevaren.maar wil het toch proberen. ik heb al op ebay gekeken en kan zo 1,2,3 geen lipo 1s plakken vinden van tussen de 5000mha en 5800mah. zou graag een paket zamen willen stellen van 2s2p zodat je een lipo bouwt van 7,4V en 10000mah :worship:
ik rij nu met aan beide kanten van me auto met lipo's van 14,8 v en 2200mah. als ik dus 5000mah paketten rij zijn die dus iets langen aan beide kanten. en kwa gewicht iets zwaarder. kan iemand me een link sturen van een bedrijf die lipo plakken verkoopt voor een gunstige prijs?
alvast bedankt !!

Hallo

de lipjes v/d cellen zijn van allminium en dat is zeer moeilijk te solderen.

Waar heb je dat gelesen ?

Dat klopt dus maar voor de helft , 1 pol heeft een alulip die uit de lipo komt maar daar is een soldeerbaar lipje op gezet.

Je kan ze gewoon solderen.

Maar je kan beter 2 stuks van 2S5000 klaar kopen en die via een kabel verbinden tot 2S2P.

Mvg Johan

Wat probeer je precies te winnen door zelf je LiPos samen te stellen? Voor 40 euro plus verzenden heb je al je gewenste 4S 5Ah pakket, dat je zelf zou kunnen herconfigureren naar 2S2P 10Ah. Maar waarom wil je dat? heb je behoefte aan een mobiel lasstation? Want met 200 A kan je best wat aan elkaar lassen lijkt me.
Volgens mij heb je dan meer aan een accu met een hogere C-rating, tenslotte betekend minder gewicht ook een snellere acceleratie ed.

waarom ik dit doe is omdat ik het leuk vind zo te hobbyen. en omdat ik hoop wat geld uit te sparen.( of dat zo is weet ik natuurlijk nog niet) lipo bouwen zoals hobbyking kost ook geld.
lipo solderen is geen probleen omdat de lippen al zijn voor vertint. en wil een dikke accu bouwen om me rij tijd te verlengen.
als ik een lipo heb van 2200mah 20 c en die soldeer ik als 1s2p dan heb ik 4400 20c. door ze paralel te verbinden vergoot je de capaciteit maar niet de ontlaat eigenschappen.

Ja, maar wat is dan het voordeel TOV twee losse accus met een verloopstekker parallel zetten?

voor mij scheeld het vermogen. ik rij nu 2x 4s paralel, rij nu dus met 4 plakken aan iedere kant. wil dus aan iedere kant 4 plakken houden( ben dat gewend ) aan iedere kant. en er bestaan volgens mijn geen lipos die 2s2p 10000mah bezitten. ik vlieg en vaar ook en wil dus waneer ik zin heb me accu's zelf zamen stellen voor de toepassing waarvoor ik het wil gebruiken.
de internet site die ik hier gekregen heb zijn volgens mijn niet de lipo's die ik zoek. ze hebben niet genoeg ontlaat capaciteit:(
wel bedankt voor de moeite natuurlijk.

Als je makkelijk wilt kunnen wisselen van capaciteit en voltage dan zou ik gewoon 2S pakketten kopen en met verloopjes je gewenste voltage en capaciteit samenstellen. Voor de techniek maakt het geen zak uit of de stroom door een stekkertje loopt of door je eigen gesoldeerde batterij verbinding (mits je natuurlijk wel groot/dik genoege kabels en connectors gebruikt). Even een stekkerverbinding losmaken is zo gedaan (daar zijn ze namelijk voor), een soldeerverbinding met een LiPo cel wil je niet regelmatig los en vast solderen.

Waar heb je dat gelesen ?

Dat klopt dus maar voor de helft , 1 pol heeft een alulip die uit de lipo komt maar daar is een soldeerbaar lipje op gezet.

Je kan ze gewoon solderen.

Maar je kan beter 2 stuks van 2S5000 klaar kopen en die via een kabel verbinden tot 2S2P.

Mvg Johan

ok, dat wist ik dus niet.
ik heb ooit geprobeerd een lipo cel te solderen maar dat lukte bij mij absolut niet.

natuurlijk maakt dat niet uit :) of je ze nu soldeerd of verbind met een connector. bedoelde dat het me vermogen scheeld door ze zelf paralel te schakelen. denk dat het best handig kan zijn 1s plakken te hebben met een connector er aan. kan ik gelang ik wil serie of paralel schakelen. moet alleen even kijken hoe ik dat ga doen met de balanceer stekker. iemand nog een link die me aan een leverancier kan helpen?

1S5000 zal je niet vinden , omdat niemand zo iets doet (behalfe jij:mrgreen:)
heeft ook niemand die liggen.
Begint bij 2S

Of je moet de nieuwe 1S2P5400 van Graupner willen.

Mvg Johan

hoezo bestaat dat niet? er zijn toch lipo plakken van 1s 3,7v 5000mah?
ze zijn er zelfs van 5800mah of nog hoger.

8O die had ik nog niet gezien . tis wel een beste plak. ga eens meten of die op me e-max past.
plotterwelt ik weet dat ze er zijn alleen niet per stuk en waar te koop. daarom de vraag.

Precies . :mrgreen:

Ze zijn niet per stuk te koop.
Een winkelier koopt dat in wat hij denkt te kunnen verkopen .

En daar horen de losse lipocellen in deze grote niet bij .:mrgreen:

Mvg Johan

heej plotterwelt, ga jij weer eff lekker terug naar Duitsland? Ik heb je nog geen enkele positieve bijdrage in dit draadje zien doen. Misschien beter om niet te reageren?

Kan jij dan wel zeggen waar je cellen van 1S5000 kan kopen.

Daar gaat het namelijk om.

Maar dat zal je wel niet weten want dan hat ik ze waarschijnlijk al gevonden.

En ik blijf nog een paar jaar hier , is gezellig hier in Brabant. :mrgreen:

Mvg Johan

Back