LiPo capaciteit 20C? , 30C? , 40C?

Met dank aan HK

Discharge (C)
Discharge is the amount of power the battery can 'push' out and the number shown '20C' is an multiplication of the capacity. For example; A 20C battery can discharge at 20 x 2,000mAh which is 40,000mAh or 40Amps.
This is an important number if you know your motor requires a certain power level.
In addition to this, batteries have a 'Burst' rate, which is the amount of power the battery can discharge for a short period, usually 10-20 seconds. A typical battery label may show 20-30C, this would mean a 1,000mAh battery can discharge 20,000mAh constantly or give a sudden and short 10-20 second 30,000mAh (30A) burst of power.
Tip: A higher 'C' rated battery will last longer if run at a lower 'C' rate. Example: a 30C battery run at 20C maximum will have a longer cycle life than a 20C run at 20C each flight.

Dat kun je dus niet berekenen maar is gewoon een eigenschap.
 
Discharge (C)
Discharge is the amount of power the battery can 'push' out and the number shown '20C' is an multiplication of the capacity. For example; A 20C battery can discharge at 20 x 2,000mAh which is 40,000mAh or 40Amps.
This is an important number if you know your motor requires a certain power level.
In addition to this, batteries have a 'Burst' rate, which is the amount of power the battery can discharge for a short period, usually 10-20 seconds. A typical battery label may show 20-30C, this would mean a 1,000mAh battery can discharge 20,000mAh constantly or give a sudden and short 10-20 second 30,000mAh (30A) burst of power.
Tip: A higher 'C' rated battery will last longer if run at a lower 'C' rate. Example: a 30C battery run at 20C maximum will have a longer cycle life than a 20C run at 20C each flight.

Dat kun je dus niet berekenen maar is gewoon een eigenschap.

Ik heb mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Ik ken het verschil tussen een 20C en een 30C LiPo maar wat ik bedoel is als ik voor de keuze sta om een nieuwe LiPo aan te kopen hoe moet ik weten of ik een 20C dan wel een 30,35 of een 40C LiPo dien aan te schaffen?
Vanwaar deze vraag komt is eigenlijk omdat ik vanavond even ben gaan vliegen en telkens ik "vol gas" gaf viel de motor uit. Hierbij vraag ik mij af of dit komt door de koude of omdat mijn LiPo gewoon niet genoeg C's heeft.
 
Accucapaciteit (In Ampere x Hour) x C waarde = maximaal amperage wat de accu kan leveren

[edit2] foutje in bovengenoemde formule aangepast dankzij Ron.

Voorbeeld A) en B) doe ik even een 20C accu
Voorbeel C) doe ik even een 40C accu
Voorbeeld A) 5000 mAH = 5 AH (delen door 1000 om van milliAmpere Ampere te maken)
Voorbeeld B) 2200 mAH = 2,2 AH (delen door 1000 om van milliAmpere Ampere te maken)
Voorbeeld C) 2200 mAH = 2,2 AH (delen door 1000 om van milliAmpere Ampere te maken)

A) 5 AH x 20 C = 100 Ampere maximale stroomafgifte
B) 2,2 AH x 20 C = 44 Ampere maximale stroomafgifte
C) 2,2 AH x 40 C = 88 Ampere maximale stroomafgifte

[edit] je moet dus wel weten hoeveel stroom jouw motor trekt bij volgas.

Help dit een beetje, of maak ik het alleen maar ingewikkelder?:D
 
Laatst bewerkt:
Accucapaciteit (In Ampere/h) x C waarde is maximaal amperage wat de accu kan leveren

Voorbeeld A) en B) doe ik even een 20C accu
Voorbeel C) doe ik even een 40C accu
Voorbeeld A) 5000 mAH = 5 AH (delen door 1000 om van milliAmpere Ampere te maken)
Voorbeeld B) 2200 mAH = 2,2 AH (delen door 1000 om van milliAmpere Ampere te maken)
Voorbeeld C) 2200 mAH = 2,2 AH (delen door 1000 om van milliAmpere Ampere te maken)

A) 5 AH x 20 C = 100 Ampere maximale stroomafgifte
B) 2,2 AH x 20 C = 44 Ampere maximale stroomafgifte
C) 2,2 AH x 40 C = 88 Ampere maximale stroomafgifte

Help dit een beetje, of maak ik het alleen maar ingewikkelder?:D


Nu ik het zo zie staan is het eigenlijk simpel hè?
Ik gebruik de XQ40 regelaar van Pichler http://www.pichler.de/shop/catalog/product_info.php?products_id=870 (effectieve opname van amperes weet ik niet meer precies) Deze neemt theoretisch 40Ampere op dus zou ik met een 3s 20C LiPo moeten kunnen voldoen maar is het voor de levensduur interessanter om een 30C exemplaar te nemen.
 
Hangt van je capaciteit af.

Die 20C op zich zegt nog niets.

Gewicht speelt ook een rol.
Een 20C accu van gelijke capaciteit is lichter dan die van 40C

Dus niet veel hoger nemen dan je nodig hebt. Beetje ruim nemen kan idd geen kwaad om de levensduur van je accu's (en prestaties) langer te houden.

Ga je 40A trekken dan zou bv een 2200 /25C genoeg zijn (55A continue).
Weet niet waar je het in gaat stoppen dus die keuze is aan jou. Dit is maar een voorbeeldje.

Regelaar zelf zegt ook niets. Hangt er van af welke motor je gebruikt met welke (prop) belasting.
En dan uitgaande van vol gas bij een volle accu. Dat is je max stroom. Statisch gezien als je op de grond meet. Meestal zakt hij iets in vlucht.
 
Accucapaciteit (In Ampere/h) ...
Niet in Ampère gedeeld door hour (per uur)maar in Ampère maal hour: Axh = Ah, Ampère gedurende een uur. Type/snelheids-vaudtje van jou, ik corrigeer voor de nieuwe (mee)lezers.

Hier wordt het op meerdere manieren uitgelegd. De berichten van TS Werneur overslaan, die heeft het, ondanks zijn hoge IQ ;) niet begrepen:
deze-nicd-versleten-defect-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet in Ampère gedeeld door hour (per uur)maar in Ampère maal hour: Axh = Ah, Ampère gedurende een uur. Type/snelheids-vaudtje van jou, ik corrigeer voor de nieuwe (mee)lezers.

Hallo Ron,
Bedankt voor het beter opletten dan ikzelf :oops:.
Ik was dus weer te ongeduldig om mijn eigen tekst eens goed door te lezen.
Heb het even aangepast.
Hans
 
Hangt van je capaciteit af.

Die 20C op zich zegt nog niets.

Gewicht speelt ook een rol.
Een 20C accu van gelijke capaciteit is lichter dan die van 40C


Ga je 40A trekken dan zou bv een 2200 /25C genoeg zijn (55A continue).
Weet niet waar je het in gaat stoppen dus die keuze is aan jou. Dit is maar een voorbeeldje.

Regelaar zelf zegt ook niets. Hangt er van af welke motor je gebruikt met welke (prop) belasting.
En dan uitgaande van vol gas bij een volle accu. Dat is je max stroom. Statisch gezien als je op de grond meet. Meestal zakt hij iets in vlucht.

In dit voorbeeld wordt gevlogen met een Gemini van Multiplex.
Ik gebruik een Boost 30 motor van Pichler;
PICHLER Modellbau
in combinatie met een XQ40 regelaar van Pichler;
PICHLER Modellbau

Als schroef staat een 12x6 APC(E)exemplaar gemonteerd.
Het toestel zet volledig vliegklaar (met een 2200mAh 3s 25-35C LiPo)1250gram op moeders keukenweegschaal.
Het gewichtsverschil tussen een Turnigy2200 3s 20C en een 40C exemplaar bedraagt 19gram.
Ik denk dat dit wel als verwaarloosbaar beschouwd mag worden.
 
Hallo ik ga voor het eerst een rc vliegtuig elektrisch kopen er zit al een motor in de kit de esc en servo's zitten er ook bij maar de batterij niet.Dus welke soort lipo batterij kan ik kopen? De motor is 1100KV.
 
Dan vooral een 3S 2200 mAh lipo kopen. Als het een eerste kist betreft zal 20 of 30 C lipo voldoende zijn.
Al bij een vliegclub langs geweest? Vooral doen. Daar helpen ze je graag.
Erik
 
Back
Top