LiPo capaciteit 20C? , 30C? , 40C?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Azurro, 9 feb 2012.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Ziet er leuk uit die motor, maar ik mis een heel belangrijk gegeven in de specificaties.
    Hoe veel stroom mag deze motor maximaal verwerken?
    Dat is toch wel erg belangrijk als je wilt bepalen welke regelaar en accu je nodig hebt. Jij vraagt of een 20A esc genoeg is, dat zou best kunnen maar het kan ook zijn dat je 30A nodig hebt of dat 10A al voldoende is. Als 10A genoeg is dan zou een 650mAh (10A is ~15C) accu misschien kunnen maar verwacht dan geen lange vliegtijden. Je haalt dan misschien 4 tot 5 minuten.
    Heb je echt 20A nodig dan zal 650mAh (20A is ~30C) wel erg weinig zijn. Vliegtijden van 2 tot 3 minuten.
    Bij 30A (30A is bijna 50C) is het vrijwel zeker te weinig. Vliegtijden van 1 tot 2 minuten.
    Nu zal je niet constant "vol gas" gaan dus zullen de tijden in werkelijkheid hoger uit vallen. Veel meer dan misschien het dubbele van wat ik hierboven opgeef zal je waarschijnlijk niet halen.
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    In een eerder bericht ging het over een micromotor met borstels. Iets als dit: https://nl-m.banggood.com/buy/dc-180-motor-39000-rpm.html
     
  4. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Bedank ik zou wel liefst graag minimum 10 min vliegen
     
  5. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Ik wil ook niet zo een groot motor ik zoek een motor die voor deze vliegtuig past. Die dc motor denk ik niet te kopen ik vindt een ander soort beter welke soort motor denken jullie voor deze vliegtuig en kunnen jullie dan ook zeggen welk esc en batterij ik dan nodig heb aub.
     
  6. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Kijk, nu komen we ergens... Je bouwt, of hebt gebouwd een lichtgewicht modelvliegtuig. Daar moet een besturing en een aandrijving in. Om te voorkomen dat je verkeerde spullen koopt of door gebrek aan vliegervaring het toestel bij de eerste start aan flarden vliegt, raad ik je dringend aan een modelvliegvereniging in je omgeving te zoeken. Die kunnen je helpen met het selecteren van spullen, zorgen voor wat begeleiding bij de bouw en het allerbelangrijkste, je helpen bij het leren vliegen met een modelvliegtuig. Dat is veel lastiger dan het lijkt, zeker met zo'n klein en licht toestel dat eigenlijk ongeschikt is om te leren modelvliegen. Kijk maar naar de start van het vliegtuig in het filmpje. Het toestel moet bij de start flink gecorrigeerd worden. Als beginner redt je dat nooit...

    De VLM is de Vlaamse koepelvereniging voor de modelvliegsport. Op hun site kan je de aangesloten verenigingen vinden. Er is er vast een bij jou in de buurt!
    https://www.flytovml.be/index-nl.aspx
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
  9. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    En wat kost ongeveer een lid worden van zo een vliegclub
     
  10. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat kan je vast vinden op de site van de betreffendevvereniging.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Ok bedankt
     
  12. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    In deze video wordt er voor de 1306 een esc van 12A gebruikt als ik 10 A gebruik zou dat erg zijn?
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Luisteren en welgemeende raad opvolgen is niet je sterkste kant. Ga nou eerst eens naar een modelvlieg vereniging en laat je daar voorlichten. Steeds vragen stellen is eindeloos.Vraag me af hoe oud je bent. Je gedrag is nogal puberaal.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Ik ben 14
     
  15. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
    Maar hiervoor dient de forum toch voor of niet?
     
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Ja, een forum is onder meer om anderen te helpen. Maar er mag van de vraagsteller worden verwacht dat hijzelf moeite heeft gedaan om eerst zelf een antwoord op de vraag te zoeken. Tegenwoordig hebben we daar het Internet voor. Een bijna alwetend medium, met het antwoord op vele vragen.

    Dat je nog erg jong bent was mij al duidelijk. Veel enthousiasme, flink eigenwijs en vol van zelfoverschatting.. Op zich is dat niet verkeerd, maar je moet het niet overdrijven en dat doe je nu een beetje.

    Denk niet dat het voor mij zinvol is om met deze discussie door te gaan. Adviezen volgen doe je niet, en je komt steeds met nieuwe vragen. Daar nog energie in steken is voor mij niet zinvol. Misschien kan iemand anders je verder helpen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @N.P.S. was me voor. :)

    Nee, forum is niet voor slow chat en is ook geen appgroep. Probeer alstublieft eerst zelf te denken en DAN te typen (als dat dan nog nodig is)
    Lees de adviezen (!) en zoek zelf eens wat op.
    Google weet ECHT alles ! Maar het kan best wel eens een (paar) uur zoeken kosten om het antwoord op je vragen te vinden. Geeft niks. Onderweg steek je ongemerkt heel wat kennis op.

    TLDR: we helpen je graag, maar we verwachten wel dat je zelf ook moeite doet.
     
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Dit is geen helpdesk. Daarvoor dient dit forum niet.

    Wellicht Horizon producten aanschaffen en hun vervolgens mailen met vragen

    Vragen wat een lidmaatschap kost in je eigen land op een voor jou buitenlands forum is op zachtst gezegd nogal bijzonder.

    Ga eens kijken bij Flitetest en neem een bewezen setup die daar al veelvoudig getest is.

    Je zal vervolgens gaan merken dat vliegen heel lastig is.

    Dat worden veel brokstukken. Maar goed, foamboard is eenvoudig te repareren. Crashen ga je namelijk doen als je zelf voor het eerst, zonder begeleiding gaat vliegen.

    Om je al die frustraties te besparen kan je het beste naar een vliegclub gaan. Keertje lessen met een trainer van de club. Dan zal je 'bewust onbekwaam' worden.
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2021
  19. Album kraker

    Album kraker

    Lid geworden:
    14 nov 2021
    Berichten:
    39
    Locatie:
    België
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Hierboven is deels waar, een forum is voor vragen, dat klopt.
    er wordt natuurlijk wel enige inzet verwacht.
    Er zijn veel sticky's (vastgezette posts bovenaan ieder forumonderdeel) waarin veel basisdingen worden uitgelegd.

    Kijk eens op https://www.flitetest.com/
    of beter: https://www.flitetest.com/articles#/cats=planes,scratch-builds&listSort=date_high_to_low
    Als je in je eentje wilt beginnen, is dat een handige weg om in te slaan.
    koop zo'n bouwpakket, volg de complete bouwvideo die er meestal bij zit.
    motor etc hebben ze al voor je bepaald.

    Een vliegtuig heeft nogal wat dingen die je even moet weten.
    als je 1 op 1 met iemand praat, kom je met een dag praten nog steeds niet aan alles toe.
    nagaan als je letterlijk alles op een forum gaat zetten.
    er zijn al meerdere bouwverslagen voor beginners onder "bouwverslagen", maar we hebben ook een onderdeel "beginners"
    https://www.modelbouwforum.nl/forum/beginners.29/

    je kunt iig een hele hoop al een beetje uitzoeken, lezen, etc.
    heb je daar vragen over, kom maar op.
    maak dan liefst wel even een eigen topic aan onder het deel "beginners", zijn je vragen mooi gecentreerd.


    In het kort antwoord op je vraag:
    als een motor 12 ampere kan trekken, en je hangt er een 10 amp regelaar (of esc) aan, krijg je vuurwerk.
    een motor is een dom ding. zet er meer belasting op (zwaardere prop bij een vliegtuig), en hij zal zichzelf opbranden om het voor elkaar te krijgen. letterlijk.
    tot letterlijk vuur en vlammen aan toe. maar, met wat geluk wordt hij alleen te heet, en stopt er gewoon mee.
    een regelaar/esc(zelfde) ook. het is een doorgeefluik, met een bepaalde maat.
    gaat er iets doorheen wat hij niet aankan, zal dat even goed gaan. is het echt te veel, vlam.
    is het te lang en te veel, vlam.

    nog een leuke.
    de stroom voor de ontvanger en servo's komt meestal ook van de regelaar.
    een tweede functie, noemen ze BEC. je hebt regelaars met BEC, en zonder.
    die BEC kan ook maar een bepaald iets aan.
    Zet je 20 servo's op een regelaar waarvan de bec niet zoveel kan hebben, ploft het bec gedeelte van de regelaar.
    gevolg, geen stroom naar de ontvanger en servo's, dus stort het toestel neer.

    Als je wilt gaan vliegen, bouwen, etc, is het gewoon heel erg handig om je even op een club te melden.
    die gasten weten dit allemaal, kunnen je helpen.
    misschien heeft iemand nog iets liggen.
    ze kunnen je leren vliegen. en geloof me: dat scheelt minimaal 5 vliegtuigen.
    zij leren je vliegen aan de kabel, dus alle fouten worden opgevangen en gecorrigeerd door de instructeur.
    als je jezelf gaat leren vliegen, is iedere fout ook meteen een crash. soms te repareren, soms niet.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina