LiPo cel ingedeukt -> gevaarlijk?

Ik ben deze middag zwaar gecrasht met mijn e maxx. De auto heeft niks (op een geplooide skidplate na), maar door de slag is één van de lipo's tegen mijn motor gedrukt en er zit nu een deuk in die cel. Kan dat kwaad?

Weet er iemand of er rond die cellen 1 of 2 beschermingslagen zitten?
Zoals je op de foto kan zien lijkt het alsof er een laag open is...

De cel presteert normaal, maar ik zou toch graag zeker zijn dat het veilig is om dit pack verder te gebruiken.
http://img121.imageshack.us/i/p16120920420001.jpg/"]http://img121.imageshack.us/img121/7100/p16120920420001.jpg

http://img190.imageshack.us/i/p16120920430001.jpg/"][IMG]http://img190.imageshack.us/img190/2673/p16120920430001.jpg

[mod]
Zo hallo, dat zijn wel hele grote foto's
max640x480, en alles groter dan 80x600 "verwijder" ik.
Waarom ? Lees hiervoor de sticky's en de faqs. ;)

Mvrg: Emil
[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo aan deze foto's te zien is alleen de krimpkous beschadigt , dat is niet zo'n probleem....

Het wordt een probleem als er een gat in de zilverkleurige laag zit :!::!:

Om het wat beter zichtbaar te maken kun je beter een foto maken met de macro stand , wordt meestal aangeduid met een tulpje ;)
 
Zo aan deze foto's te zien is alleen de krimpkous beschadigt , dat is niet zo'n probleem....

Het wordt een probleem als er een gat in de zilverkleurige laag zit :!::!:

Om het wat beter zichtbaar te maken kun je beter een foto maken met de macro stand , wordt meestal aangeduid met een tulpje ;)

Op de foto's is duidelijk een donkere u-vorm zichtbaar op de zilverkleurige laag, ik weet niet of dat door de beschermlaag van de cel gesneden is of niet. Deze foto's zijn genomen met de macro stand van mijn gsm omdat mijn vader de "echte" camera mee heeft...
Ik kan je wel zeggen dat je er in het echt niet veel meer aan kan zien dan op de foto's hier.
 
Gaan lopen lijmen aan een lipo lijkt mij geen geweldig idee ......

Als de folie van de lipo zelf (dus niet de blauwe krimpkous) niet gescheurt is zou ik eerst eens kijken wat de voltages doen op de lader.

Als die gewoon in orde zijn en er zit geen scheur in kun je hem gewoon proberen.
 
als hij nog werkt zou ik het gat gewoon toelijmen met epoxie lijm, en kijken hoelang hij het houd.
Kijken hoe lang hij het uithoudt? En dan een e-maxx van bijna 1000 euro laten opbranden? Ik heb de krimpkous nog wat verder gescheurd en zal nu nog een foto maken.
 
Als een Lipo lek is kan je dit doodsimpel ruiken.. Er zit een overdreven chemische aardbeien luchtje aan. Als de krimpkous weg is kan je die lucht al wel ruiken.. Als hij echt lek is is het een penetrante lucht !!!
In het geval je wat kan ruiken zou ik hem persoonlijk niet meer gebruiken, ruik je niets, gaan met de banaan (aardbei).

Ik heb dit jaar een zwever de grond in geboort.. Gevolg was dat de accu zich opkrulde maar niet lekte. Ik gebruik deze accu nu nog steeds en de zwever is niet meer :)

Ow enne herstellen, gewoon een lading tape eromheen of je moet dezelfde krimpkous vinden (maar die grote is al wat lastiger)
 
Neem het zekere voor het onzekere en gooi de lipo weg.

In principe kun je hem nog gewoon gebruiken maar als je weer crashed en hij komt weer tegen je motor dan prikt hij misschien toch de cell door met als resultaat een hoopje gesmolten plastic.
 
Het ziet er vrij oppervlakkig uit, dus gewoon even opnieuw intapen, met bv insolatie tape, of krimpkous, en dan gewoon weer gebruiken, rond een lipo zitten vaak wel 2 alu laagjes, dus het is de ramp niet.. schroefhes zou ik er ZEKER NIET in gaan draaien, dan heb je helemaal kans op lekken..

Ps: in offroad kan he het beste HardCase Lipo's gebruiken, die zijn crashbestendiger...
 
Idd de spanning meten en een keer een cycle buiten de heli onder flinke belasting laten maken. Ik heb een bijna-penetratie van mijn lipo opgevuld met knutsellijm van de action (=uhu por :D ) en vervolgens netjes getapet met cel-tape. Wekt nog prima, maar ik zou hem niet meer willen gebruiken in een dure boot of vliegtuig. Zo duur zijn die LiPo's niet meer.
Jakko
 
Back
Top