LiPo cel te leeg, en nu?

Hoi,

gisteren met mijn 5S pakketten gevlogen, vanmorgen aan de lader. Nu is er 1 pack waarvan 1 cel maar 2,1 volt is. De rest zijn allemaal 3,8. Na 5 minuten aan de lader (in balanceerstand) heb ik al weer 5x 3,84V, dus keurig gebalanceerd. Ik laat hem verder gewoon laden, en ga hem nog 1 keer proberen. Als het zo blijft zal ik het pack wel weg moeten doen, denk ik. Of is er nog wat aan te doen?

En wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik heb een paar dingen gemerkt / bedacht:
1) De cel is gewoon rot.
2) De ESC doet vervelend; ik heb (nog onervaren) de snoeren van accu naar ESC verlengd, ca 12cm, zonder extra capaciteit er overheen te zetten. Daarnaast slaat de motor pas aan op 25% stickuitslag, en bereikt hij volgas bij 75% van de stickuitslag. Dat deed hij voorheen niet.
3) Het pack was behoorlijk heet toen ik hem uit het toestel haalde. Dit kan een gevolg zijn, maar misschien ook de oorzaak; het was gisteren echt zonnig (ik ben goed verbrand...) en ik heb GEEN koeling in de romp. Dat laatste ga ik in ieder geval vandaag aanpassen.

Overigens, ik zit dit te typen terwijl het ding laadt, nu is de verdachte cel al op 3,93V, terwijl de rest nog op 3,86 zit. Hij hangt nu 14 minuten aan de lader... Ik blijf er even bij zitten, denk ik zo.

Dank voor reacties / input,

Hugo

ik heb niet zoveel ervaring met te diep ontladen lipo's maar ik weet wel als de cel terug geladen word(dus als de lader het toelaat) de kans groot is dat hij er terug bovenop komt...

wat ook gebeurd kan zijn is dat je de lipo een X-aantal tijd op voorhand hebt geladen voordat je hem hebt gebruikt, door één of andere reden(temp schommelingen in combinatie met lang liggen bv.) is één cel sterker gezakt dan de andere in voltage.
zo heb je hem dan gebruikt en is die ene cell daardoor dan te diep ontladen geweest.

om dit te vermijden hang ik mijn lipo of lifepo's ook altijd eerst aan de lader met de balanceer stekker om te checken en desnoods bij te balanceren(mijn lifepo's zijn er bv veel gevoeliger voor).
dit kan ook gecontroleerd worden met een lipo checker(!).
zo kan ik voor gebruik altijd zeker zijn dat ze de volle capaciteit/cell hebben...

wat je ook kan doen is als je weet dat je achter een week of 2 of langer pas terug gaat vliegen je lipo's tot 75% laden en dan aan de kant leggen om pas verder te laden net voor je ze gaat gebruiken.
dit is trouwens ook beter voor de lipo's(voor lifepo's maakt het niet zo uit).

Dank voor je input. De packs hebben inderdaad een paar weken achter het raam gelegen, vol geladen, op een plek waar ze 's ochtends in de zon liggen. Inmiddels is de verdachte cel 4,20V, de rest zit nog op 4,09. We zijn nu 50 minuten bezig op 2,5A. Da's dus wel heel snel geladen, voor die ene cel. De lader/balancer houdt gelukkig de cel op 4,20V, hij gaat er niet overheen. Nou ja, we wachten af. Dat van die 75% moet ik onthouden, da's een goeie. Zo wegleggen en de ochtend voor het vliegen even volgooien.

Dank,

Hugo

wat je ook kan doen is als je weet dat je achter een week of 2 of langer pas terug gaat vliegen je lipo's tot 75% laden en dan aan de kant leggen om pas verder te laden net voor je ze gaat gebruiken.
dit is trouwens ook beter voor de lipo's(voor lifepo's maakt het niet zo uit).

Ik heb hier zo,n 25 lipo,s van verschillende merken en verschillende zellen aantal van 2S tot 5S .

Worden na gebruik direkt vol geladen en liggen dan te wachten op gebruik .
Er zijn er die al een jaar wachten . :mrgreen: niks aan de hand

Ik heb hier 2x 2S3200 kokam in mijn rotostarter .
1 heeft maar een balancerkabel de andere niet.
Die de balancerkabel heeft heeft een bolle cel en er is altijd verschil na een tijdje .
De andere is nog nooit gebalanceerd en is goed.
En de rotostart word regelmatig gebruikt .

Denk dat er gewoon een rotte cel tussen zit .

Mvg Johan

Dat is gewoon pech maar die cel is niet meer goed. Die krijg je waarschijnlijk ook niet meer goed. Ik heb dat hier vaker geprobeerd en dan zag ik ook dat bij die slechte cel de spanning sneller opliep dan bij de rest. Bij ontladen zakt bij die cel dan ook de spanning sneller en word dus steeds te diep ontladen. Dat ontladen deed ik dan gecontroleerd met de lader zodat ik de spanning van de cellen in de gaten kon houden. Het enige wat je dan kan doen is er een 4 cellen pakket van maken.

Als je hem oplaad en hij gewoon weer oke is en mee gaat met de rest dan maakt het niks uit.
Als 1 cell continu snel leeg loopt zonder gebruik.
Dan kun je:

*Laden kort voor gebruik en zo testen of hij het verder wel goed doet.

*Als die ene cell continu zich blijft onladen in een te rap tempo dan kun je hem er beter tussen uit halen.
Kan ook gewoon een enkele keer zijn geweest en dat het nu verder niet voor komt, de reden vind je niet altijd terug.
De cell kan gewoon slecht zijn, maar ik heb het ook eens gehad en nu blijft hij het wel goed doen....Dus tja

Punt is wel hoe meer cellen een pack heeft hoe groter de kans op 1 slechte cell.

Helaas, het ding laadt ook niet meer goed op. Alle overige cellen gebalanceerd en vol, maar deze wil ook niet meer vol. Ik ga hem nog één keer ont- en opladen, maar ik vrees dat deze voor de vuilnisbak is (nee hoor, ik zal hem braaf naar het chemisch afval brengen).

Dank voor alle input!

Hugo

Voor zover ik weet zien ze niet graag LiPo's bij het chemisch afval.

Zoals al een paar maal gezegd is, slechte cel eruit halen en een 4s pack van maken. (kan je eventueel nog verkopen als je er zelf niets mee bent)

De slechte cel volledig ontladen (lampje eraan hangen ofzo), beschermfolie doorprikken en een nachtje laten trekken in zout water. Het zoute water neutraliseert de komponenten van de cel.
Kan daarna met het gewone afval mee.

Dank voor je input. De packs hebben inderdaad een paar weken achter het raam gelegen, vol geladen, op een plek waar ze 's ochtends in de zon liggen.
Hugo

Packs nooit achter het raam in de zon wegleggen. Ze verslijten er niet alleen vlugger door, ze zouden eventueel zelfs in brand kunnen vliegen. Lipo's mogen normaal niet boven de 60-70°C komen. Op rc-groups staat ergens een verhaaltje van ene die zijn packs in de auto had laten liggen in de volle zon en 's middags kwamen ze hem roepen dat zijn auto in brand stond op de parking van zijn werk.

Verder verliest een volgeladen lipo, bij 25°C ongeveer 20% van zijn capaciteit per jaar (ongeacht of je hem nu gebruikt of niet). Een halfvolle lipo verliest slechts 4% op 25° en slechts 2% op 0°C. Zie www.batteryuniversity.com

Zo, eindelijk heb ik de boel weer voor elkaar; ik had nog wat losse cellen van toen ik van 6S pakketten naar 5S over ging, en er dus een paar afgehaald had. Het pakket is dus gefikst met een andere cel (zelfde type/merk/etc). Gisteren gevlogen, alles goed. Zal vandaag de defecte cel eens te lijf met het zoutbad.

Even nog een vraag over de temperaturen: ik lees hier en daar over bewaren in de koelkast. Ik heb een koelkast in de schuur, kan ik ze daar volgeladen in leggen, en een uurtje voordat ik ga vliegen uit halen? Hoe lang zouden ze dan goed blijven?

Dank,

Hugo

Met mijn bescheiden know how inzake, denk ik dat dat alleen de moeite loont als je voorziet dat een accu erg lang niet gebruikt zal worden. In een paar weken ontlaadt een lipo zich niet noemenswaard. Voor een half jaar of langer, tja misschien is dat interessant (vooral als je 'm wilt kunnen pakken en er meteen mee vliegen).

Even nog een vraag over de temperaturen: ik lees hier en daar over bewaren in de koelkast. Ik heb een koelkast in de schuur, kan ik ze daar volgeladen in leggen, en een uurtje voordat ik ga vliegen uit halen? Hoe lang zouden ze dan goed blijven?

Dank,

Hugo

Niet te veel lesen Hugo . :D

Een lipo kan je nu opladen en 3 maanden later gaan gebruiken .
Je zal geen verschil merken met een fris opgeladene lipo .

Stop je een lipo in de koelkast en haal je hem 1 uur voor het vliegen er uit zal je wel degelijk een verschil merken .
Lipo,s houden niet van kou en presteren dan ook niet goed .

Dus koelkast verhaal snel vergeten . :mrgreen:

Mvg Johan

Ik heb hier zo,n 25 lipo,s van verschillende merken en verschillende zellen aantal van 2S tot 5S .

Worden na gebruik direkt vol geladen en liggen dan te wachten op gebruik .
Er zijn er die al een jaar wachten . :mrgreen: niks aan de hand

Ik heb hier 2x 2S3200 kokam in mijn rotostarter .
1 heeft maar een balancerkabel de andere niet.
Die de balancerkabel heeft heeft een bolle cel en er is altijd verschil na een tijdje .
De andere is nog nooit gebalanceerd en is goed.

Er wordt hier gesuggereerd dat vol weg leggen niet schaadt en dat niet balanceren ook niet schaadt. Beide adviezen zijn naar mijn mening slechte adviezen.

Als je lipos lang niet gebruikt heeft het een gunstig effect op het cappaciteits verlies t.o.v. het op een warme plaats laten liggen.
Een koude lipo presteerd minder als je hem meteen gebruikt daarom steken we hem in onze zak tot vlak voor we er mee gaan vliegen bij -5 graden.
Uit de koelkast dus even laten opwarmen voor je er mee gaat vliegen of opladen.
Dat zijn mijn conclusies na veel lezen en vliegen in de winter.;)

Er wordt hier gesuggereerd dat vol weg leggen niet schaadt en dat niet balanceren ook niet schaadt. Beide adviezen zijn naar mijn mening slechte adviezen.

Als je gaat ziteren moet je ook alles ziteren . :mrgreen:

Ik wou hier mee aanduiden dat als er een rotte cel in je paket zit dit door balanceren niet op te lossen is .

Van niet hoefen te balanceren is hier geen woord gevallen .

En ik leg mijn lipo,s altijd 100% geladen weg , ook als ze dan maanden niet gebruikt worden .

Ik heb hier nog geen nadeel van gemerkt .

Mvg Johan

Even onderscheid maken tussen levensduur (jaren of aantal cycli) en capaciteit
Wat ik begreep heeft vol wegleggen wat nadelen voor de levensduur van de lipo.

Maar dan: Als je een lipo zo weinig gebruikt dat het tussendoor weken of maanden ongebruikt is, dan zal je ook niet snel een hoog aantal cycli gebruiken, dus waarschijnlijk niet zo'n last hebben van de mindere levensduur.

Over koelkasten:
Een loodaccu deskundige (van varta of zo) beweerde eens dat de accu het best zijn capaciteit bewaard door een volle accu in te vriezen bij zo -18 graden.
Nu hebben de meeste mensen de ervaring dat vorst en autoaccu's niet erg samen gaan.
De energie zit er in die diepvries accu wel in, maar komt er niet uit. Voor een lipo zal ook wel zoiets gelden. (Tip: bij vorst (wintersport) eerst je autolichten een tijdje aan om de accu rustig op te warmen)

Vraag is wat is het probleem waarvoor de koelkast een oplossing is?
Ik geloof dat voor veel mensen het heel handig is om na het werk even een volle accu mee te grissen voor nog een paar vluchtjes.

Lipo's koel bewaren kan nooit geen kwaad. Volgens de geleerde is het beter voor de levenduur. Of wij dat merken is maar de vraag. Verder behandel ik mijn lipo's zoals Plotterwelt 't beschrijft. Heb dus ook altijd volle accu's liggen.

Het lijkt mij erg sterk dat een loodaccu deskundige aanraad om een loodaccu in te vriezen. 8O8O Een loodaccu die bevriest kan je vrijwel zeker in de chemobak dumpen. Een bijkomend probleem is dat de bak open kan barsten doordat het water uitzet tijdens het bevriezen.
Het is eigenlijk heel simpel. Voor zo ongeveer alle accu's geldt dat ze zich het beste voelen bij temperaturen tussen de 15°C en 35°C. Er zijn wat uitschieters naar boven en beneden maar deze range kan je heel veilig aanhouden. Dat wil niet zeggen dat daar boven of onder de accu niet werkt, helemaal niet! De meeste accu's werken ook nog bij hogere of lagere temperaturen alleen gaan de prestaties achteruit. De capacitiet wordt minder, de maximale stroom die de accu kan leveren wordt minder, het rendement wordt minder en zo nog meer. Bij de ene accu zal bv de capaciteit sneller dalen dan bij de andere accu die bv weer minder stroom kan leveren. Wat ik bedoel is dat ik alleen algemene zaken aangeef die per type accu zullen verschillen.
In het algemeen is ook te zeggen dat de chemie in de accu langzamer verloopt bij lagere temperaturen. Een accu in de koeling bewaren zorgt voor een geringere zelfontlading en veroudering. Je kan de levensduur van je accu dus verlengen als je hem koel bewaart. Let op, KOEL bewaren, niet invriezen!! Hoeveel kan je daar mee winnen? Dat is per accu type anders en is ook nog afhankelijk van de leeftijd en de conditie van de accu. Niet of nauwelijks van te voren te voorspellen dus.

Heb je een accu een langere tijd (meer dan een paar weken) niet nodig dan kan je hem dus in de koeling bewaren. Denk er wel aan dat je de accu voor gebruik eerst weer rustig op temperatuur laten komen. Ga een koede accu niet direct voluit belasten. Dat kan slecht zijn voor de accu die overigens absoluut niet optimaal zal presteren. Haal de accu een dag van te voren uit de koeling en laat hem rustig terug op omgevingstemperatuur komen. NiCad's kan je dan het beste enkele keren laden en ontladen om hem weer helemaal klaar voor gebruik te krijgen. Ook NiMH kunnen daar voordeel van hebben. Andere accu's moet je normaal laden tot hij weer vol is en dan kan je ze weer gebruiken.
De veroudering van een accu begint op het moment dat hij in elkaar is gezet in de fabriek. Koel bewaren vertraagd dat maar stopt het niet! Wanneer de accu erg lang niet gebruikt is zal hij ondanks de koele opslag toch achteruit gegaan zijn. De prestaties zullen dus ook niet meer zo zijn als voor de opslag.

Back