LiPo cel te leeg, en nu?

Lipo's koel bewaren kan nooit geen kwaad. Volgens de geleerde is het beter voor de levenduur. Of wij dat merken is maar de vraag. Verder behandel ik mijn lipo's zoals Plotterwelt 't beschrijft. Heb dus ook altijd volle accu's liggen.
Het is een vaststaand feit dat het vol wegleggen van een LiPo minder goed is voor de accu. Ga maar eens kijken op de diverse sites van LiPo fabrikanten daar kan je het vinden.
Of wij daar iets van merken kan de vraag zijn maar het kan ook zeker zijn. Zelf heb ik een tweetal LiPojes, 3cellen 1100mAh. Deze zijn nu een kleine 2 jaar oud maar niet zo erg veel gebruikt. Toen ik ze nog maar pas had heb ik ze geladen waarna ze door omstandigheden lang niet gebruikt zijn. Na ongeveer een maand of 7 kwamen ze weer tevoorschijn en kon ik één cel van één van de accu's weggooien. Die ene cel was zwaar opgezwollen en had een celspanning van slechts 0,5V. Er was gewoon niets meer met die cel te doen behalve weggooien. Het gekke was dat de andere twee cellen nog prima waren net als de hele tweede accu.
Ik "verhaal" halen bij de leverancier die mij wist te vertellen dat dit kan gebeuren als je de accu vol weglegt gedurende langere tijd. Hierop wordt geen garantie gegeven. Het model waar deze accu's in horen is nooit helemaal goed gekomen en na de zoveelste crash heb ik het weggedaan. Met de accu's heb ik een tijdje weinig gedaan maar nu gebruik is ze voor allerlei klusjes waar ik even een accu voor nodig heb. De accu waar één cel van kapot was gegaan werkt nog steeds als een twee cellen accu. De andere drie cellen accu werkt in z'n geheel nog goed. Nu zorg ik ervoor dat m'n LiPo's nooit 100% geladen weggelegd worden. Opgezwollen en defecte cellen heb ik niet meer meegemaakt en dat hoop ik zo te houden.

Ik "verhaal" halen bij de leverancier die mij wist te vertellen dat dit kan gebeuren als je de accu vol weglegt gedurende langere tijd. Hierop wordt geen garantie gegeven.

Ik heb een paar Kokam 3S lipo's van Graupner gekocht de laatste keer dat ik in duitsland was bij mijn modelbouwwinkel.

Deze worden gewoon omgeruild als er iets mee zou zijn binnen 2 jaar.
Daar maken ze helemaal geen probleem van .

Mvg Johan

Johan, jij hebt "echte" LiPo's gekocht van een goed bekend staand merk. Die van mij komen ergens uit het verre oosten. Wie de fabrikant is staat er niet op. :oops: Ze waren niet duur dus dat is dan een klein gelukje. De winkelier waar ze vandaan kwamen vertelde me duidelijk dat ik ze niet volledig geladen had moeten wegleggen, dat was zeker weten de oorzaak.
Nader "onderzoek" leerde mij dat de fabrikanten (ook Kokam) duidelijk aanraden om accu's die langere tijd niet gebruikt worden gedeeltelijk geladen weg te leggen. Ook als je de accu een week niet gebruikt kan je dat doen maar het is minder "noodzakelijk".
Wanneer ik met m'n modellen gevlogen heb laad ik de accu niet direct op wanneer ik weer thuis ben. Pas wanneer ik weer ga vliegen laad ik de accu op. Mocht ik de accu toch leeg gevlogen hebben (nog niet gebeurt tot nu toe) dan zal ik hem gedeeltelijk moeten laden voor ik hem wegleg. Tot nu toe werkt dit prima voor mij en heb ik geen kapotte cellen meer gehad. In totaal heb ik nu 7 LiPo accu's: 2x 3cellen 1050mAh (1 is nu dus 2 cellen) van merk X. 2x 3 cellen 1800mAh van RC epert. 2x 3cellen 1300mAh van E-Sky en 1x 3 cellen 2100mAh van Kokam.

Gisteren ondervond ik een aadige demonstratie van hoe een "koude" lipo weinig presteert. In mijn Junior S gebruik ik soms een 3S 1500mAh 20C accu, maar als er kans op thermiek is liever een 3S, 1000mAh om hem lichter te houden. Klimt uiteraard een stuk bescheidener.
Nou was het gisteren niet echt koud (28º?) maar hij wou dus echt nauwelijks omhoog. Eerst maar een rondje om het veld getuft op een meter of 30, toen nog eens geprobeerd... en toen wou hij wél klimmen. De omgevingstemperatuur van een kleine 30º was nog niet genoeg voor deze accu...

Dan kan het ook zijn dat de lipo de gevraagde ampere net niet kan leveren bij 28 grad en hij eerst iets warmer moet zijn . :D

Mvg Johan

Het verschilt allemaal enorm per lipo. Zoveel dat het gebruik vaak een stuk minder uitmaakt dan de kwaliteit zelf. Ik heb goedkope lipo's in gebruik en doe er alles mee wat fout is. Altijd geladen wegleggen edg. Deze doen het nog uitstekend. De dure merk gevallen altijd netjes 1/2 leeg gevlogen en daarna weggelegd. Koel bewaard in de schuur toen ik ze lang niet gebruikte. Deze dure accu's gaan nu de kliko in na 10x gebruik.

Ik zeg niet dat je het verschil tussen goed en slecht behandelen niet merkt maar als de lipo niet mee wil werken maakt het vrij weinig uit.

Duurkoop is soms echt duurkoop!

Lipo`s moet je gewoon na het eerste gebruik veel gebruiken !
Dus beter 1 voor de hand dan 2 op de plank.

Lipo`s moet je gewoon na het eerste gebruik veel gebruiken !
Dus beter 1 voor de hand dan 2 op de plank.

:rolling::rolling::rolling: :rolling::rolling::rolling::rolling:

Precies,wie koopt er nou dure lipo's om in de kast te laten liggen.

Mocht je ze langere tijd niet gebruiken,of zijn ze overbodig geworden.

Bied ze dan te koop aan of doe iemand anders er een plezier mee :D

(we blijven ook " zuinige " hollanders he " )

Bied ze dan te koop aan of doe iemand anders er een plezier mee :D
Ik zal zelf niet zo gauw geneigd zijn om tweedehands lipo's over te nemen. Dat is nou typisch een ding waarvan je geen idee hebt hoe goed hij is; nog afgezien van hoe hij behandeld is. Dan moet er wel een héél vriendelijke prijs voor gevraagd worden.

Ik heb wel nadelige effecten gemerkt van het vol wegleggen van lipo's. De lipo's die ik nu veel gebruik, worden wel vol weggelegd, maar liggen dan ook maximaal 2 dagen voordag er weer mee gevlogen wordt. Daarvan merk ik geen nadelige effecten.

Het hangt ook heel erg van je lader af. De enige reden die ik kan bedenken waarom een lipo vol wegleggen slecht is, hangt samen met het feit dat een lipo die overladen wordt, beschadigt wordt. De capaciteit van een lipo is geen vaststaand iets, het is ook afhankelijk van temperatuur, etc.

Als je nu een lader hebt die lipo's echt mud en mudvol laadt (dus 4.26 volt per cel) dan kan ik mij voorstellen dat als je bv. bij 25 graden laadt en dan je lipo opslaat bij 20 graden, dat je dan een probleem hebt.

De meeste consumentenladers zijn helemaal niet zo nauwkeurig en stoppen op de 4.20 of zelfs daaronder al. Dan kan er volgens mij heel weinig gebeuren als je een lipo weglegt, omdat hij eigenlijk al niet vol was..

Back