Het is een vaststaand feit dat het vol wegleggen van een LiPo minder goed is voor de accu. Ga maar eens kijken op de diverse sites van LiPo fabrikanten daar kan je het vinden.Lipo's koel bewaren kan nooit geen kwaad. Volgens de geleerde is het beter voor de levenduur. Of wij dat merken is maar de vraag. Verder behandel ik mijn lipo's zoals Plotterwelt 't beschrijft. Heb dus ook altijd volle accu's liggen.
Of wij daar iets van merken kan de vraag zijn maar het kan ook zeker zijn. Zelf heb ik een tweetal LiPojes, 3cellen 1100mAh. Deze zijn nu een kleine 2 jaar oud maar niet zo erg veel gebruikt. Toen ik ze nog maar pas had heb ik ze geladen waarna ze door omstandigheden lang niet gebruikt zijn. Na ongeveer een maand of 7 kwamen ze weer tevoorschijn en kon ik één cel van één van de accu's weggooien. Die ene cel was zwaar opgezwollen en had een celspanning van slechts 0,5V. Er was gewoon niets meer met die cel te doen behalve weggooien. Het gekke was dat de andere twee cellen nog prima waren net als de hele tweede accu.
Ik "verhaal" halen bij de leverancier die mij wist te vertellen dat dit kan gebeuren als je de accu vol weglegt gedurende langere tijd. Hierop wordt geen garantie gegeven. Het model waar deze accu's in horen is nooit helemaal goed gekomen en na de zoveelste crash heb ik het weggedaan. Met de accu's heb ik een tijdje weinig gedaan maar nu gebruik is ze voor allerlei klusjes waar ik even een accu voor nodig heb. De accu waar één cel van kapot was gegaan werkt nog steeds als een twee cellen accu. De andere drie cellen accu werkt in z'n geheel nog goed. Nu zorg ik ervoor dat m'n LiPo's nooit 100% geladen weggelegd worden. Opgezwollen en defecte cellen heb ik niet meer meegemaakt en dat hoop ik zo te houden.