Lipo: cell 1 ~2.1V cell 2 ~2.9V

Ik heb vorige week een stel lipos binnen gehad en 1 van deze lipos had een nogal apart voltage waardoor mijn lader aangaf dat hij er geen zin in had :P
Lipo: cell 1 ~2.1V cell 2 ~2.9V

Nu weet ik dat dit komt doordat het verschil groter is dan 0.5v
De Lipo zelf staat niet bol.

Nu heb ik na wat googlen de lipo langzaam geladen in nimh mode zodat het verschil geen 0.5v meer was en heb de lipo verder netjes kunnen balance chargen.

Ik ben daarna nog wat verder gaan zoeken en kwam erachter dat als een lipo lager dan 2.5 geweest is dat er eigenlijk altijd sprake is van interne schade en de kans op ontploffen redelijk aanwezig is.

Ik zou de lipo terug kunnen sturen maar met die prijzen van tegenwoordig is terug sturen bijna net zo duur als een nieuwe bestellen.

De vraag is, kan ik deze lipo op 1 of andere manier testen om te kijken of hij gewoon te gebruiken is of zeggen jullie "je kan hem beter gewoon afgeven bij de gemeente werf" :P

is de spanning nu wel weer gebalanceerd tussen de cellen??

(mij lijkt het dat als dat normaal is je hem gewoon zou kunnen gebruiken...)

maar ik zou zelf geen risico willen nemen en had een nieuwe besteld.

neuh, ik heb er ook 1 a 2 gehad die dit wel eens meegemaakt hebben.
Wel opletten met gebruik of ze niet extreem warm worden, of slecht balanceren met opladen.
dus de normale dingen..

Gewoon gebruiken, alleen wat extra voorzichtigheid inlassen met het laden.

1 x kan geen kwaad, maar structureel onder de 3 volt is killing voor je cel. Je capaciteit zal waarschijnlijk wel iets lager zijn.

Ik zou hem gewoon gebruiken maar wees voorbereid op een verminderde capaciteit.
Vergelijken met de andere lipos zal snel duidelijkheid geven.;)

Heren, Bedankt voor de tips! Heb hem afgelopen weekend voorzichtig gebruikt in de savage, in begin elk rondje even gecontroleerd of hij niet te heet werd en ging allemaal prima zonder issues :)

Moet eerlijk zeggen dat ik ze niet helemaal leeg gereden heb,

Waren met een FG beetle en een buggy aan het rijden en na een uur reed alleen mijn savage nog maar :p

Zal ze eens doormeten vanavond.

Back