lipo eerste keer laden,zonder balancer?

• Topicstarter Topicstarter killamila
  • Startdatum Startdatum
K

killamila

Guest
ik heb hier thuis een team orion 3800 lipo liggen, nu wil ik der morgen mee rijden omdat ik eigenlijk ik batt problemen zit met men nihm's,maar ik heb nog geen balance kabeltje
zou het erg zijn als ik men team orion gewoon laad op men ultramat 15
of zou ik het beter niet doen?

ik heb hier thuis een team orion 3800 lipo liggen, nu wil ik der morgen mee rijden omdat ik eigenlijk ik batt problemen zit met men nihm's,maar ik heb nog geen balance kabeltje
zou het erg zijn als ik men team orion gewoon laad op men ultramat 15
of zou ik het beter niet doen?

Zeker de 1e keer, is het niet verstandig.

Wat je wel zou kunnen doen, is zelf even wat met kabeltjes goochelen en dan de cellen afzonderlijk laden.

Zeker de 1e keer, is het niet verstandig.

Wat je wel zou kunnen doen, is zelf even wat met kabeltjes goochelen en dan de cellen afzonderlijk laden.

je bedoelt één kabeltje in de + en de ander in de balance poort van de batt?

je bedoelt één kabeltje in de + en de ander in de balance poort van de batt?

Nou ik weet niet hoeveel cellen die lipo's zijn, maar het idee is dat je via de balancer kabel van je lipo, elke cel afzonderlijk kunt laden.

Je kan natuurlijk ook de spanning per cel even meten. Als die mooi gelijk zijn dan kan je gerust zonder balancer laden. Ik zou dan wel tot iets van 4,15V per cel gaan en dan stoppen, je houdt dan een ruime marge en de accu is dan toch al bijna vol.

Bij 2S dus stoppen bij 8,30V en bij 3S 12,45V.

ik heb de team orion dus toch geladen heb het heel voorzichtig gedaan en om de minuut met de voltmeter gekeken of ze gelijk bleven,en dat is toch grotendeels zo er is nu een verschil van 0.01v dus das toch best goed,tis wel de laatste keer dak zo iets doe.
ga nu gewoon wachten tot ik men balance kabel heb ;)

Burp, dit is niet een echt verstandige manier van laden. Het probleem is dat de multimeters ook een afwijking (mogen) hebben. De meeste (digitale) multimeters die bij ons modelbouwers in gebruik zijn hebben een afwijking van ongeveer plus of min 1,5% van de volle schaal. Daar bovenop komt dan nog de "digitale fout" van (meestal) plus of min 2 digits.
Wat dit betekend zal ik in een voorbeeld laten zien.
Stel je hebt een 3 cellen LiPo. De spanning is dan nominaal 11,1V. Een helemaal volle accu zal dan 12,645V zijn.
De meeste digitale multimeters zijn van het 3,5 digit type. Dat houdt in dat ze een aanwijzing hebben van 0000 tot 1999. Om de accu te kunnen meten zal je het 20V (19,99V) bereik moeten gebruiken.
De afwijking is dan ±1,5% van de volle schaal. Dat is 1,5% van 20V = 0,3V. Daar komt dan nog een "digitale fout" bij van 2 digits zodat de (toegestane) fout van die meter ±0,302V kan zijn.
Als je daarmee je LiPo accu gaat meten dan kan je dus flink verkeerd uitkomen. Geeft je meter te veel aan dan zal je denken dat je accu al vol is en dat de lader nog door gaat. Geeft de meter te weinig aan dan denk je dat de accu nog niet vol is terwijl de lader al gestopt is met laden. Met andere woorden staar je niet blind op je multimeter! Je moet er op vertrouwen dat de fabrikant van de lader en de balancer wel voldoende nauwkeurige apparatuur gebruikt om te zorgen dat alles goed gaat. Probeer het dus niet "beter te doen" met je eigen multimeter. In veruit de meeste gavallen zal dat echt niet lukken.

Orion lipo's kun je zonder problemen laden zonder balancer, staat zelfs duidelijk in de handleiding vermeld. Om de zoveel ladingen (20) een keer balanceren is genoeg, en dan blijkt zelfs dat ie met 2 seconden klaar is ;-) Kwestie van kwaliteit....

Sorry matthijs, maar dat klopt niet. Volgens mij heeft kwaliteit heeft daar echt helemaal niets mee te doen. ELKE lipo kun je prima tussendoor zonder balancer laden, als je maar zo af en toe balanced.. om de 20 vind ik weinig, maar soit.

Het punt is.. dit was een nieuwe lipo, nog niet geladen. En dan is het, ook voor Orion lipo's, gewoon onverstandig om dat zonder balancer te doen.

Orion selecteert de cellen waarmee ze de packs samenstellen. De cellen worden gecontroleerd op inwendige weerstand, capaciteit enz. en worden dan als match in een pakket samengesteld. De packs worden gebalanceerd afgeleverd. Dat is kwaliteit!
De cellen blijven ook tijdens gebruik redelijk bij elkaar, ze gaan uit de pas lopen door b.v. verschil in (geringe) warmte die in de cellen ontstaat tijdens gebruik, het pack word niet gelijkmatig "gekoeld".

Gewoon, zoals Matthijs aangeeft, de gebruiksaanwijzing volgen, dan zit je altijd goed ;).

Greetz, Aldert

En in die handleiding staat dat je de 1e lading met balancer moet doen..

En in die handleiding staat dat je de 1e lading met balancer moet doen..

en dat heb ik niet gedaan punt uit,het is gelukt,heb trouwes me multimeter op 9v ingesteld zodat de fout toch minimaler is ;)
het is gelukt daar gaat het om,ga het geen 2 keer doen das zeker.

10s 5000mah pakketten (F3A aandrijving) hoef je dus ook niet iedere keer te balancen dus?

Wat mij betreft niet, maar daar zullen de meningen ongetwijfeld over uiteenlopen.

Back