Lipo en Lader, is dit wat?

• Topicstarter Topicstarter MarcoLopez
  • Startdatum Startdatum
M

MarcoLopez

Guest
In de modelbouw FAQ over Lipo's heb ik gelezen dat deze laders rond de 50 euro zouden kosten, maar nu zie ik het volgende op de site van RcHobby-Online.nl:

Lipolader.JPG

Lipo Lader 230V voor accu's 7,4V Euro 9,75

Uit voorraad leverbaar.
Met automatische afslag bij bereiken maximale capaciteit.

Laadstroom 1,0 Amp
Spanning 8,4 Volt

------
DSC00049.JPG

Lipo accu 7,4V 1800 mAh Euro 26,00

Uit voorraad leverbaar.

FY7418 Li-Po battery pack
7.4V 1800 mAh
ontlaadstroom 9c-10c
formaat :65mm x 35mm x18mm
gewicht: 80g

Voor 35,75 incl. BTW heb je dan dus de Li-Po en de Lader. Kan dit wat zijn? Is dit bruikbaar? Heeft iemand dit materiaal en wat vind je ervan?

Op zich werkt het wel, de afslag van die dingen werken ook prima. Heb er hier ook 1 liggen ooit eens bij een heli gekregen en die pak ik zomers nog wel eens als ik een hele lading lipo's moet laden en mijn 2 laders niet genoeg zijn.

Vergeet niet dat het ruim 2 uur gaat duren voordat je die 1800 mah lipo vol hebt. Misschien is deze lader dan iets voor je, deze is in ieder geval instelbaar.

Beste MarcoLopez

Ik heb van de zomer ook nar zo´n lader gekeken, maar toen ik de duur hoorde van het laden van die 1800 mAh toen haakte ik af.

Ze vertelde mij dat het een kleine 4 uur zou duren voordat die lipo vol zou zitten.

Mijn advies lipo´s zijn goed van hun.....maar die lader zou ik niet doen, beter iets meer uitgeven waar je in de toekomst ook wat aan hebt

het is zowiezo een feit dat het normaal laden van een lipo met 1C (dat is de laadstroom aanbevolen bij de meeste lipo's) ongeveer 2uur duurt voor ie echt vol is. Je denkt wel, hij laadt met 1C, dus is mijn lipo in 1uur volgeladen, helaas, niet dus, de laadstroom van lipo's is niet constant.
Met een 1C lader is de laadstroom bij het begin van laden inderdaad 1C, maar de stroom neemt af naarmate de lipo voller geraakt, na ca. 2uur is ie pas echt helemaal volgeladen.
Dus kun je wel vergeten dat als je laadt met 2C dat ie dan in een half uurtje vol zou zijn, helaas niet, ook bij 2C laden komt er een moment dat de beruchte 4.2V per cel wordt bereikt en dan MOET de lader wel een stapje terug nemen en de stroom verminderen, anders....... :hammer: lipo overleden.
Pas op: De meeste lipo's mogen maar met max. 1C worden geladen, er zijn inderdaad ook types die je met 2C mag laden.

Sneller laden kan niet altijd! Het langs chemische weg opslaan van elektrische energie (want dat is het laden van een accu eigenlijk) kost tijd! De chemische processen hebben gewoon een bepaalde tijd nodig en het opslaan kost meer tijd dan het weer afgeven van de energie. Daarom kan je bijna alle accu's (veel) sneller ontladen dan opladen!
Voor de meeste LiPo's geldt dat ze met maximaal 1C geladen mogen worden. In de praktijk kan het best zo zijn dat 2C ook nog goed gaat maar de fabrikant wil geen risico's nemen (wettelijke aansprakelijkheden en zo) en blijft dus altijd aan de veilige kant. Bedenk dus goed dat als je met een hogere stroom dan de fabrikant adviseerd gaat laden, je de veiligheidsmarge verkleind of misschien wel helemaal opgebruikt!
Daar komt dus ook bij dat Lipo's een absolute maximale spanning mogen hebben die heel belangrijk is. Als je een grotere laadstroom wilt laten lopen moet het spannings verschil ook groter zijn. Het kan dus zijn dat je meer dan 4,215V nodig hebt om b.v. 2C te laten lopen. Dat betekend dan weer dat de cel(len) ook boven de 4,215V uit KUNNEN komen. Dat mag nooit gebeuren want daardoor zal de accu snel naar de maan gaan en in het ergste geval zelfs in de fik kunnen vliegen.
Hou tijdens het laden vooral de temperatuur van de accu goed in de gaten. Als de temperatuur snel op gaat lopen is het mis! Stop het laden direct want je bent dan bezig je accu naar de eeuwige accuvelden te helpen, of nog erger. Normaal gesproken mag geen enkele accu heet worden tijdens het laden. Als dat wel gebeurt ben je aan het overladen of te snel aan het laden en wordt een deel van de laadstroom in warmte omgezet. Dat is inefficiënt en kan, zeker bij LiPo's, ook gevaarlijk zijn.
Overigens klopt het dat de tijdwinst bij het "snelladen" van LiPo's maar gering is. Kijk ook eens naar DIT draadje. Daar staat een grafiek waar je dat goed kunt zien.

Ik heb hier een Robbe Lipoly300 als lader in gebruik.
Deze kost rond de 20 euro.
Laadstroom instelbaar tot 3 ampere, lader herkent automatisch 1 tot 4 cellen in serie.
Dit wordt bevestigd door 1 tot 4 keer te flitsen gevolgd door pauze enz.
Led verandert van kleur als pakket 90% vol is en begint te piepen bij 100%
Laadtijd is vergelijkbaar met de computerladers van 60 euro en meer...
Aanrader!

Back