Lipo en liposaver vraagje

Ik heb Flightpower EVO 25 2170 mah lipo's , gebruik hiervoor om op te laden de Flightpower V-balancer en een Ultramat 14 lader.
Ik gebruik een liposaver , als die gaat branden stop ik er gelijk mee. Als ik dan de lipo op de lader hang gooit
ie er volgens de lader 2179 mah in :? :? Ben nu de 2e aan het laden en die staat ook al op 2060 mah
Gaat er iets fout of ligt dit aan de lader ? of is de liposaver stuk of zo ? heb ook de regelaar zo ingesteld en als het ledje
van liposaver brand komt vrijwel gelijk daarna de ingreep van de regelaar.Dus dat lijkt wel te kloppen.
lader staat ingesteld op Lipo , 2200mah en 3S

Wat is nu je probleem :?: Volgens mij is er niets vreemds aan de hand toch 8O

Of bedoel je dat de ene 2179mAh laadt en de andere "maar" 2060mAh?
Een verschil van ca. 100mAh zou ik niet wakker van liggen, er kan verschil tussen de pakketten zijn, de lader kan net iets eerder stoppen, je kan toch net iets langer ontladen hebben, kan ook door de balancer komen, omdat die bij het ene pakket iets meer moet balanceren.
100mAh is een verschil van maar 5%, dat is niet veel.

fbk zei:
Wat is nu je probleem :?: Volgens mij is er niets vreemds aan de hand toch 8O

Of bedoel je dat de ene 2179mAh laadt en de andere "maar" 2060mAh?
Een verschil van ca. 100mAh zou ik niet wakker van liggen, er kan verschil tussen de pakketten zijn, de lader kan net iets eerder stoppen, je kan toch net iets langer ontladen hebben, kan ook door de balancer komen, omdat die bij het ene pakket iets meer moet balanceren.
100mAh is een verschil van maar 5%, dat is niet veel.

nee ze zijn zelfs beide 2175 en 2179 mah geladen , dus verschil zit er niet in.
maar als dat er in gaat met laden wil dat toch zeggen dat ze helemaal leeg waren ??? dat mag toch niet met lipo's ??
heb ze nu beide een keer of 5 zo opgeladen en ze bollen niet of zo , ze werken perfect.
Ik heb het vermoeden dat de lader niet aangeeft wat er nog in zit , en alleen maar aangeeft wat er in zit als ie vol geladen is
en dan klopt die 2175 mah wel.

Je lader geeft niet aan wat er nog in je LiPo zit (restcapaciteit), maar wat wat geladen is. De restcapaciteit plus de geladen capaciteit is de werkelijke capaciteit van de accu. Omdat de restcapaciteit onbekend is, is daarmee ook de totale capaciteit onbekend.

Het verklaard echter wel het verschil in geladen capaciteit van beide LiPo's. De restcapaciteit was niet gelijk. Ook kleine productieverschillen en veroudering hebben invloed op de totale capaciteit van de LiPo.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

Die werken prima alleen zou ik je toch aanraden om je lipo's niet verder dan 80% te onladen. Dit voor een langere levensduur (meer cycles), dit wil dus zeggen voor jouw pack's zo'n 1700 mAh terug laden. Als je weet hoelang je nu vliegt op de volledige capaciteit van je pack dan kan je dit zo terug rekenen en je timer hier op instellen.

maar als het lampje van de liposaver ( of regelaar grijpt in ) gaat branden dan is ie nog niet leeg toch ??
ik kan met mijn lader niet zien hoeveel er nog in zit nl.

Als je liposaver of regelaar ingrijpt dan is je pakket helaas al wel leeg, dat zie je dus ook aan het aantal mAh wat jij terug laad. Theoretisch klopt dit niet helemaal hoor ivm wat verlies met het laden maar in de praktijk werkt het prima. Die liposaver kan je eigenlijk wel vergeten, als die gaat branden heb je al je pakket te ver ontladen. Deze functie zit ook op je regelaar dus waarom nog een liposaver erbij gebruiken? Mocht je een keer toevallig te lang doorvliegen dan grijpt je regelaar wel in.

Om het uit te rekenen werkt heel simpel. Je gaat 1 vlucht precies op de timer vliegen, bijvoorbeeld 4 á 5 minuten. Daarna ga je het pack laden en het aantal mAh wat erin gaat deel je door de minuten die je gevlogen hebt. Op dat moment weet je je gemiddelde verbuik per minuut. Vervolgens reken je uit hoeveel minuten je kan vliegen voordat je aan de 1700 mAh zit. Op dat moment heb je een hele veilige marge en mocht je eens een wat hoger verbruik hebben dan is dat geen enkel probleem.

Wij werken tegenwoordig met dataloggers waarbij je het gemiddelde verbruik precies kan vaststellen en dus altijd goed zit. Maar bovenstaande manier werkt als alternatief ook prima.

Je mag inderdaad niet zomaar aannemen dat de capaciteit die de lader na het laden aangeeft, ook daadwerkelijk door de accu is opgenomen.
Het laadproces heeft verlies, wat ik heb begrepen zou het voor Lipo's ongeveer 10% zijn, dus als je lader aangeeft dat er 2000mAh is geladen, dan is daarvan zo'n 1800mAh daadwerkelijk in de Lipo opgeslagen, de rest is verloren gegaan aan warmte.

Amstel76 zei:
Als je liposaver of regelaar ingrijpt dan is je pakket helaas al wel leeg, dat zie je dus ook aan het aantal mAh wat jij terug laad. Theoretisch klopt dit niet helemaal hoor ivm wat verlies met het laden maar in de praktijk werkt het prima. Die liposaver kan je eigenlijk wel vergeten, als die gaat branden heb je al je pakket te ver ontladen. Deze functie zit ook op je regelaar dus waarom nog een liposaver erbij gebruiken? Mocht je een keer toevallig te lang doorvliegen dan grijpt je regelaar wel in.

Hier ben ik het dus niet mee eens.
Liposaver's gaan over het algemeen al in werking bij 3,0V per cel. Dat is vrij hoog. De belaste spanning mag namelijk nog een stukje lager zijn. Je hebt dus nog zeker voldoende marge om veilig te landen, zonder je levensduur van je Lipo (snel) te verkorten.

Voor vooral vliegtuig vliegers is dit VEEL betrouwbaarder dan het gebruik van een timer. De gemiddelde stroom is namelijk erg variabel.

Een datalogger is natuurlijk wel een fijn hulpmiddel, maar je ziet pas achteraf wat er is gebeurd, en dan ben je eigenlijk al te laat. Daarom zou een telemetrieset ideaal zijn. Maar dat zijn toch wel vrij kostbare hulpmiddelen, terwijl de Liposafer(de naam zegt het al) hetzelfde eigenlijk automatisch doet.

michiel b zei:
Hier ben ik het dus niet mee eens.
Liposaver's gaan over het algemeen al in werking bij 3,0V per cel. Dat is vrij hoog. De belaste spanning mag namelijk nog een stukje lager zijn. Je hebt dus nog zeker voldoende marge om veilig te landen, zonder je levensduur van je Lipo (snel) te verkorten.
De belaste spanning mag inderdaad 2.5V per cel zijn. Maar zie hier dat meningen verschillen want ik vind 3V per cel te laag. In het verleden trok ik mijn cellen ook tot 3V leeg en mijn ervaring is dat de aantal cycles die je kan halen dan een stuk minder worden.

michiel b zei:
Voor vooral vliegtuig vliegers is dit VEEL betrouwbaarder dan het gebruik van een timer. De gemiddelde stroom is namelijk erg variabel.
Ik heb het idee dat het hier over een heli gaat maar ik ben het met je eens dat het voor vliegtuigen niet te doen is een gemiddeld verbruik vast te stellen. Daarvoor gebruik ik ook Castle Creation regelaars op mijn vliegtuigen zodat ik zelf de afslag per tiende van een volt kan instellen.

michiel b zei:
Een datalogger is natuurlijk wel een fijn hulpmiddel, maar je ziet pas achteraf wat er is gebeurd, en dan ben je eigenlijk al te laat. Daarom zou een telemetrieset ideaal zijn. Maar dat zijn toch wel vrij kostbare hulpmiddelen, terwijl de Liposafer(de naam zegt het al) hetzelfde eigenlijk automatisch doet.
Een datalogger is niet alleen een fijn hulpmiddel maar verteld je gewoon de feiten zoals ze zijn in de lucht. Wil je een gemiddeld verbruik meten (met een heli in dit geval) dan begin je ver onder de verwachte vliegtijd en gaat aan de hand van de gegevens uitrekenen hoelang je kan vliegen.

Ik begrijp niet zo goed waarvoor iedereen zo zweert bij de liposavers. Het is nu eenmaal zo dat 9 van de 10 regelaars een liposaver onboard hebben en met de duurdere regelaars zelfs helemaal instelbaar. De goedkopere regelaars kan je meestal door een jumper het aantal cellen instellen en deze slaat ook gewoon af of regelt terug bij 3V per cel.

Een (ouderwetse) liposaver die enkel een ledje laat branden, zou ik nooit gebruiken, zeker niet in een modelvliegtuig. Die ledjes zie je meestal pas branden als het al te laat is :cry:

Een schakeling die in de regelaar zit werkt goed, ik stel die meestal in op 3.0V per cel (beetje afhankelijk van de belastingsstroom), dat geeft voldoende bescherming van de lipo.

ok dus als de regelaar ingrijpt dan is het stoppen met de heli ??? als ik de lipo op de accu aansluit geeft ie een spanning aan van +/- 10 volt.
maar na het opladen gaat er zo 2100mah in, minus de 10% verlies zou ik dus op 1900mah zitten

Dus moet ik nu vertrouwen op mijn regelaar ??
of sloop ik zo mijn lipo's

Op deze manier kun je de langste vluchten maken, maar als je wat eerder stopt (met een heli kun je redelijk goed een timer gebruiken), zullen de lipo's (nog) langer meegaan :wink:

Ik neem aan dat de Liposafer ook ingebouwd zit in de regelaar.
Ik vraag me eigenlijk af wie bedacht heeft om je Lipo's maar 90% te gebruiken. Ik zelf heb vlieg(met vliegtuig) regelmatig tot de regelaar ingrijpt. Ik heb niet direct het idee dat dit zoveel invloed heeft op het aantal cycles...

Laat staan de totale vliegtijd, want als je met elke accu 1 min langer kan vliegen, hoeveel Cycles zou je daar voor mogen inleveren om evenveel gevlogen te hebben?

Helaas is het erg moeilijk en vrij kostbaar om dit fatsoenlijk te onderzoeken. Maar ik zou wel benieuwd zijn naar de resultaten.

Echter wordt het voor een Heli natuurlijk een ander verhaal, als dan de motor ineens uit gaat, of langzaam terug geregeld wordt, is dat minder leuk.

als de regelaar ingrijpt bij de heli kun je nog wel gewoon landen hoor, hij stort niet gelijk neer :D
maar zo te lezen heeft ieder er toch wel een eigen kijk op wat betreft ontladen van Lipo's

nee, gelukkig niet.

Maar sommige mensen willen het zekere voor het onzekere nemen, en willen al geland zijn voordat de regelaar gaat terugregelen ;)

ICE, Amstel heeft gelijk. Als je ruim 2100 mAh teruglaadt, betekent dat dat je bijna 100% van de capaciteit van de accu gebruikt. Omdat de FP kwlitatief hoogwaardig zijn kakt het voltage niet in bij meer dan 80% van de capaciteit, dus is het voltage geen goede indicator van de restcapaciteit van de accu.

Dat verhaal van die 10% klopt voor lipo's ook niet. Bij Nimh en Nicad geldt dat wel, want die worden warm bij het laden, lipo's niet (die worden zelfs koeler).

Het beste is echt om - zoals Amstel76 zei - eens 5 minuten te vliegen en dan te kijken hoeveel mAh er teruggaat in de accu. Dan weet je in principe het verbruik (bij die vliegstijl, nu hoveren) aan mAh per minuut. Stel 1000 mAh terugladen na 5 minuten vliegen = 200 mAh per minuut. Als je dan tot 1600 mAh wilt leegvliegen, stel je je timer in op 8 minuten (8 minuten x 200 mAh = 1600 mAh).

Zo kun je steeds proefondervindelijk je vliegtijden en je verbruik in de gaten kunnen houden en zodoende je timing kunnen bijstellen als je andere headspeeds gaat gebruiken en/of je vliegstijl verandert.

Zo. Hopelijk is het duidelijk. O ja, zo'n wekkertje heb ik zelf bij Blokker gekocht. Kost een drol. :mrgreen: :mrgreen:

Back