Lipo en liposaver vraagje

snap het nu wel maar mijn probleem is dat mijn lader alleen aangeeft wat er in zit na het laden, ik kan niet meten hoeveel mah er in zit
als ik gevlogen heb. Als ie vol is met laden geeft ie 2175mah aan en dat klopt wel volgens de specs.
Stel ik ga nu vliegen , ik stop na 5 min. Dan aan de lader en dan laad ie hem gewoon op tot 2175 mah.
Weet ik nog steeds mijn verbruik niet :( want weet niet met hoeveel mah de lipo aan de lader is gegaan.
Of moet je dat nameten aan de hand van de laadtijd ?? lijkt mij de enigste optie .......

Er bestaan geen laders die aan kunnen geven hoeveel capaciteit er nog in je accu zit ;)

Als je eens begint met 4 minuten vliegen dan zal je vast en zeker niet 2175 mAh terug hoeven laden maar bijvoorbeeld maar 1000 á 1400 mAh. Dit zal je lader keurig aangeven en aan de hand van die gegevens kan je dus je vliegtijd berekenen.

Amstel heeft weer gelijk. De display geeft aan hoeveel mAh er terug in is gegaan, met andere woorden, hoeveel je dus hebt verbruikt sinds de vorige keer laden.

Je kunt ook beginnen met een keer gewoon 4 minuten te timen met David of mij samen (of een andere simpele ziel) en dan te kijken hoeveel er terug in gaat, dan heb je een indicatie van het verbruik per minuut.

HeliEdje zei:
Dat verhaal van die 10% klopt voor lipo's ook niet. Bij Nimh en Nicad geldt dat wel, want die worden warm bij het laden, lipo's niet (die worden zelfs koeler).

Het laden van een accu is een chemisch proces, omzetten van de ene soort energie in een ander soort energie, dat gaat niet zonder dat er energie verloren gaat. Het verlies is bij een Lipo wat minder dan bij Nicad en NiMH, maar 100% omzetting is onmogelijk.
Na het laden zijn Lipo's niet warm, dat klopt, dat komt omdat aan het einde van het laden er steeds minder laadstroom gaat lopen, maar gedurende het laden gaat er wel degelijk energie verloren in de vorm van warmte.

Kortom, niet alle energie die de lader na laden aangeeft, zal in de Lipo zitten :cry:

Om een accu te laden is energie nodig. Natuurlijk de energie die je erin wilt stoppen maar dat erin stoppen kost ook energie.
Dat een lader er bij LiPo's 10% meer "in stopt" klopt niet helemaal. In werkelijkheid zal dat eerder 20% meer zijn. Die 20% meer wordt dus NIET is de accu opgeslagen maar die energie is dus nodig om de rest wel op te slaan.
Je kan het vergelijken met een tankwagen met 20000 liter diesel. We gaan er even van uit dat die vrachtwagen geen apparte tank heeft waar hij op rijdt dus komt de diesel voor de motor uit de grote tank. Die tankwagen moet die diesel 2000 km ver weg brengen. Die wagen rijdt 1 op 4 dus de rit kost 500 liter diesel. Een simpel rekensommetje leert dan dat er maar 19500 liter op de bestemming aan komt.

Het probleem bij het laden van een accu is dat je NOOIT precies weet hoeveel energie er nodig is geweest om de accu te laden. Als je lader aangeeft dat hij 2100mAh "in de accu heeft gestopt" dan weet je alleen zeker dat er echt niet zo veel in de accu zit. Hoeveel dan wel is dus NIET te voorspellen. Dat hangt van een heleboel factoren af. Enkele daarvan zijn: de ladingsconditie (hoeveel zat er nog in), De temperatuur van de cellen, De laadstroom, De tijd verstreken sinds de ontlading, De leeftijd van de accu, Het aantal keren dat de accu al geladen en ontladen is, En nog veel meer.
Wat de lader dus aangeeft is dus informatie waar je niet echt veel aan hebt. Het is een indicatie maar absoluut niet meer. Dus maak je daar maar niet te druk om.

LiPo's te ver ontladen is levensgevaarlijk voor de accu. Het is echt waar dat na één keer te ver ontladen de accu al naar de knoppen kan zijn. Een LiPo safe of een regelaar die op tijd stopt is dan ook onmisbaar. Over het algemeen kan je (eigenlijk moet je) er van uit gaan dat de fabrikanten van de regelaars hun huiswerk goed hebben gedaan en dat de regelaars op tijd stoppen of het op z'n minst laten merken als de accu leeg raakt.
Feitelijk is de accu dan nog niet helemaal leeg. Er zal dan nog iets van 20% tot 25% in de accu zitten. Misschien zijn er sommige regelaars die iets verder gaan maar dat zullen er niet veel zijn. Wanneer de regelaar de motor stopt (vliegtuigen) of het vermogen terug regelt (heli's) dan is het dus tijd om te stoppen. Je hebt nog voldoende vermogen om het model nog enige tijd te besturen en veilig aan de grond te zetten. Je moet echter niet tot het uiterste gaan want dan loop je grote kans de accu te ver te ontladen.
Dus als je een motorzwever hebt en je bent aan het klimmen wanneer de regelaar de motor stop zet kan je best nog even vliegen. Je moet echter niet een termiekbel op gaan zoeken en het model nog een half uur in de lucht proberen te houden. Je loopt dan een hele grote kans dat je dan echt te ver gaat. Als je mazzel hebt kan je het vliegtuig nog veilig landen maar als je pech hebt valt ook de besturing uit en wat er dan gebeurt hoef ik niet te vertellen.

Dus het is niet nodig om direct in paniek te raken als de LiPo safe gaat branden of als de regelaar je laat weten dat de accu leeg raakt. Je hebt best nog wel een aantal minuten tijd, misschien wel 10 of zelfs 15 minuten. Je moet wel aanstalte gaan maken om te landen.

The ICE Factory zei:
snap het nu wel maar mijn probleem is dat mijn lader alleen aangeeft wat er in zit na het laden, ik kan niet meten hoeveel mah er in zit
als ik gevlogen heb. Als ie vol is met laden geeft ie 2175mah aan en dat klopt wel volgens de specs.
Stel ik ga nu vliegen , ik stop na 5 min. Dan aan de lader en dan laad ie hem gewoon op tot 2175 mah.
Weet ik nog steeds mijn verbruik niet :( want weet niet met hoeveel mah de lipo aan de lader is gegaan.
Of moet je dat nameten aan de hand van de laadtijd ?? lijkt mij de enigste optie .......

Je zei volgens mij dat je er ook een balancer op hebt zitten.
In dit geval kun je nooit weten hoeveel stroom er precies is "toegevoegd" aan je accupack.
Als de balancer ingrijpt, gaat ie die ene cel ontladen terwijl de lader gewoon doorlaadt.
Deze ontlaadstroom komt ook uit de lader maar komt dus niet in je accu.

Vergelijk het maar met een emmer water onder een vulkraan.
Als de emmer 10 liter is en je laat er 15 liter water instromen zal er uiteindelijk maar 10 liter inzitten 8O
toch zal je watermeter aangeven dat er 15 liter is toegevoegd :o

Een balancer werkt precies zo, als de accu vol zit laat hij de rest wegstromen.

Back