Lipo fires (videos)

Dat is de volgende optie van Gerard...................

Als we een knal horen in de buurt van Eindhoven dan zou het best wel eens kunnen dat er een lipotje opgeblazen is door Gerard. 8) :lol:

Ook ik heb al geprobeers om enkele cellen die niet meer voor gebruik in een model geschikt waren op verschillende manieren te laten ontploffen en of in de brand te krijgen, maar helaas lukt me dat niet.

Nou gewoon een stanley mes erin beunen dus. :P Leg em op de grond, en ga met wat stilo mesjes darten vanaf et raam op de 1e verdieping. ;)

Toen ik vroeger vaarde hadden we 110 Volt aan boord aan accu's.
Deze moesten regelmatig een paar maal per week bijgevuld worden met gedisteleerd water.

Maar er is wel eens een persoon met een sigaret in de mond daar mee aan de gang gegaan, deed de Accubak open en Boem, de persoon heeft het niet na kunnen vertellen.

NC Accu's kunnen ook knallen is mij eens gebeurd met die oude ronde Varta's die als ontvageraccu dienden dat was met 50 Ma laden.
Heb ook eens een nieuwe zelfde type gezien die in de boot explodeerde ravage enorm.

Je moet je verstand gebruiken als je met dergelijke dingen bezig bent.

Jan, je staat de spijker op z'n kop. Als je goed met je spullen omgaat en de veiligheidsvoorschriften in acht neemt zullen dit soort nachtmerries je niet overkomen.
De LiPo's in de filmpjes zijn tot ontploffing gebracht door ze opzettelijk stevig te overladen. Ook weer niet te snel want dan ontstaat er te snel gas waardoor de cellen openbarsten en alleen gas afblazen. De te grote laadstroom samen met de te hoge spanning laten het lithiumzout chemisch uit elkaar vallen waarbij zuiver lithium ontstaat. Wanneer zuiver lithium in aanraking komt met zuurstof vliegt het spontaan in de fik.
Als je een erg veel te grote stroom gebruikt vallen er meer stoffen in de cellen chemisch uit elkaar en ontstaan er meer gassen, en snel! Er is dan te weinig tijd om voldoende lithium te laten ontstaan om de zaak spontaan in de fik te laten vliegen.
Zo kan het dus wel eens gevaarlijker zijn om een LiPo met een lage stroom maar heel lang te overladen dan met een veel te hoge stroom. Als dat overladen lang duurt kan er veel lithium ontstaan en als de cel dan uiteindelijk open barst is de steekvlam die dan kan ontstaan veel groter.

Maar goed, ophouden met dit soort doom praat. Wanneer je een LiPo (en ook alle andere accu's) op de juiste manier en met de juiste lader laad zullen dit soort ding zo goed als niet kunnen gebeuren!

Helaas ik ben geen vlieger maar als ik daar eens ben zie ik al die vliegers met een deken op het vliegveld rondlopen.

Ik heb helaas de foto niet meer maar daar lieten ze met opzet een Scheepsmodel Oorlogschip de lucht invliegen en dat alleen voor een foto.

En wat een lol hebben ze op dat filmpje kan mij niet voorstellen dat dit bij vliegers normaal is.

Pas op Jan! Mij is wel eens verteld dat er meer gekken los rondlopen dan er in het gekkenhuis zitten.
Maar volgens mij heb je wel gelijk. Bij de verenigingen waar ik wel eens geweest ben heb ik zulke figuren nog niet gezien. Ook bij ons op de club hebben we zulke lui niet rondlopen.

tjah ach .. auto accu`s en knalgas ..... toen ik nog op school zat en m`n examen motorvoertuigen praktijk aan het doen was stond ik bij het gereedschaps bord ...

een ander had de opdracht accu laden ...

maar ja ... vroegaahhhh moes je eers ff die doppies d`r af rotten .......

en daar ston ik dus .... BOEM :( zeikkie nat van het zwavelzuur ........ heel m`n hoofd kaal :( na een douche ..... echt waar ik ging douchen en kwam terug ... iedereen lachen ... ik wat huh ???? KALE HAHAHA LAKLA KKALE >>.......................

lipo's zijn totaal veilig mits je niet idioot gaat doe zo als de mensen die de filmpjes gemaakt hebben

net zo als die gekken in het filmpje met die twinjet.
die hebben na afloop dus een vlieg accu naast liggen en de lipo lag dus tussen de motors.

Back