Lipo Gebruiken voor laptop

Heeft er iemand ooit geprobeerd een lipo accu voor een laptop te gebruiken?

Heb zelf een Asus EEE PC 901, als je nu een 5000 of 8000 Mah accu erop aan zou kunnen sluiten zou de gebruiksduur echt enorm zijn.

Is dit al eerder geprobeerd?

Het "lastige" is dat er meestal een net iets andere soort Lithium accu gebruikt wordt bij laptop's ... deze hebben ook iets andere laadspaningen waardoor het laadcircuit van de laptop niet goed met LiPo's om kan gaan ... (of de accu's worden nooit vol geladen, of ze ontploffen) ... verder zit in de accu vaak ook nog beveiligings-electronica afgestemd op die specefieke accu ...

Wat wel werkt is een externe voeding te bouwen met "vreemde" accu's (deze zijn ook kant-en-klaar te koop) ... maar ook daar komt wat electronica (kennis) bij kijken ... je zal tenminste een omvormer moeten hebben die uit de LiPo's accu's een stabiele 12V bij 3A opwekt ... en verder "wat" beveiliging tegen te ver ontladen en eventueel een ingebouwd laadcircuit ....

Heeft er iemand ooit geprobeerd een lipo accu voor een laptop te gebruiken?

Heb zelf een Asus EEE PC 901, als je nu een 5000 of 8000 Mah accu erop aan zou kunnen sluiten zou de gebruiksduur echt enorm zijn.

Is dit al eerder geprobeerd?

Dit is niet een echt slimme vraag.:) :oops:
Minstens 99% van de laptop's die je nu in de winkel koopt zijn uitgerust met LiIon accu's. Dat kunnen LiPo's zijn maar er zijn nog meer LiIon accu's die daarvoor gebruikt worden.
Je zal echt moeite moeten doen om nog NiMH accu's in laptop's te vinden. NiCad's voor laptop's zijn volgens mij al helemaal niet meer verkrijgbaar.
In een bestaande laptop de NiMH vervangen door LiPo's zou ik niet zo maar doen. De lader in de laptop is ABSOLUUT ONGESCHIKT om die LiPo's op te laden dus zal je de accu altijd uit de laptop moeten halen om hem extern te kunnen laden. Ook is de kans groot dat de laptop te laat waarschuwd als de accu leeg raakt. Hierdoor worden je LiPo's te ver ontladen waar ze niet best tegen kunnen.
En NEE, je kan een LiPo lader niet op je laptop aansluiten om je accu in de laptop te kunnen laden. De adapter warmee je de laptop op het lichtnet aansluit is NIET de acculader! Het is een adapter, niets meer en niets minder. Die adapter levert de stroom waarop de laptop werkt plus de stroom die de lader nodig heeft om de accu te laden. De lader is dus IN de laptop ingebouwd. Die lader ombouwen voor LiPo's kan je wel vergeten. Dat is dusdanig ingrijpend dat het zo goed als onmogelijk is.

@stephan_eggy ....

Op (o.a.) een EEE PC heb je nog een "extra" probleem ... de accu communiceert met de laptop wat zijn capaciteit is (en in de BIOS van de laptop staan alleen "bekende" accu's), dus wordt de extra capaciteit niet of niet goed herkend ... en is je accu bij half-leeg al leeg volgens de PC ...:(

Het enige wat werkt is een externe accu op de adapter ingang ... alleen kant-en-klaar zijn deze (nog) niet te koop voor de EEE PC's (de huidige verkrijgbare externe accu's leveren 15 tot 19 Volt, en de EEE PC's willen graag 12 Volt (je zou wat kunnen "bakken" met 4SLiPo's en daarop een EEE Car-Aapter aangesloten (ik heb hem nog niet gezien, zou al wel leverbaar moeten zijn) ...gaat waarschijnlijk net goed met 16V maximum input, maar ik weet alleen niet of er een "low-Volt" beveilging in zit zodat je LiPo's nog steeds te ver ontladen kunnen worden) ... wat wel komt zijn de 6 cell versie's van de accu van 6600 mAh (bij 7,4V) voor de EEE's (en met de juiste BIOS worden ze ook als zodanig herkent)

De TS benoemt geen NiMh of NiCad in de laptop. Ik interpreteer een eindje: kun je een 3, 4 of 5 S lipo , afhankelijk van wat er in je laptop zit, aansluiten op de laadbus van de laptop en op die manier extra accu capaciteit realiseren? Wat mij betreft zou de interne lipo niet geladen hoeven worden maar ik zou niet weten hoe je dat eenvoudig tegen gaat.

Ken dit??

groet,

Erik

.... kun je een 3, 4 of 5 S lipo , afhankelijk van wat er in je laptop zit, aansluiten op de laadbus van de laptop en op die manier extra accu capaciteit realiseren?...
Ja dat kan, maar niet zonder toegevoegde electronica ... er zal "iets" van een omvormer tussen moeten komen die een stabiele spanning op de laadbus zet (met het Voltage dat de "normale" adapter afgeeft) ... op een 12V auto-accu doe je dat d.m.v. een Auto en/of vliegtuig lader, dus zoiets zou je zou je dan zelf moeten fabriceren net als een "low-Volt" beveiliging voor je LiPo's...

Wat mij betreft zou de interne lipo niet geladen hoeven worden maar ik zou niet weten hoe je dat eenvoudig tegen gaat.

Ken dit??....
Bij de meeste Laptops (maar niet alle !!!) kan je de interne accu gewoon weglaten, dan wordt hij ook niet geladen ....

Het is een leuke discussie geworden :).

Ik wist dat er een lion of lipo inzit, en had ook zeker niet verwacht dat het makkelijk zou worden :) .

Ik ga zelf ook eens verder zoeken op het internet, zou het niet mooi zijn als je je laptop ergens op kunt laden met lipo accu's :D

Back