Lipo HERSAMENSTELLEN met 2 soorten cellen?

k heb hier
een Zippy flightmax 6S 5000 20-30C. hiervan is de 5de cel kapot en moet dus vervangen worden. hiermee heb ik reeds ervaring so no problem...
nu is het probleem wel dat ik geen flightmax cellen meer heb ...
enkel turnigy 6S 5000 20-30C cellen (jonger maar evenveel vluchten)

nu is de hamvraag: is het "aangeraden" dit pakket te hersamenstellen met 4zippy en 2 turnigy cellen of helemaal niet????

en wat kunnen de gevolgen zijn?

Nooit pakketten samenstellen uit cellen van verschillend merk, capaciteit, ander gebruik, andere productiebatch en ga zo maar door.

De cellen zijn dan per definitie verschillend en dat geeft problemen bij het laden en ontladen. De ene cel is eerder vol/leeg dan de andere.

niet aan beginnen, risico is te groot dat je problemen gaat krijgen (brand)

weggooien en nieuwe kopen.

mvg Hans

ok no prob

maar euh, WAAROM niet? bedoel, waarom zou dat problemen geven? de ontlading kan toch niet zoo veel schelen?

groeten
Kenneth

Je gebruikt cellen van 5000 mAh. Stel dat een cel van het andere merk 3% minder capaciteit heeft. De capaciteit is dan 4850 mAh. Deze cel is dus ook eerder vol. De balancer zou dan de volledige laadstroom om de volle cel heen moeten leiden. Die kan dat niet, omdat een balancer die 150 mA kan omleiden al een hele goede is. De kans dat de volle cel wordt overladen is dus heel groot. En overladen cellen kunnen nogal onvoorspelbaar zijn. En dat is zacht uitgedrukt. Er is namelijk explosie en brandgevaar.

Als je de zo graag een pakket wilt samenstellen met cellen van twee verschillende merken, dan kan niemand je tegenhouden. Maar verstandig is het niet.

Wens je in ieder geval veel wijsheid toe...

die wijsheid moet je me niet toewensen, die heb ik al ;-) lol
nope, ok, thx dat is e zeer acceptabele en verstaanbare uitleg van je!

Back