Lipo in de tourwagens in stock en mod

Na ongeveer 1 maand trainen en 1 clubwedstrijd op de MACH kan een kleine balans opgemaakt worden. Er wordt gereden in de volgende klassen:

Lipo 13.5 turns stock, gewicht minimaal 1350 gram.
5 cellen 10.5 turns stock, gewicht minimaal 1450 gram.
Lipo modified, minimaal 1350 gram.

Stock
De 13.5 en de 10.5 stockklasse zijn interessant om met elkaar te vergelijken natuurlijk. Na de eerste wedstrijd van afgelopen zaterdag blijkt het volgende:

Lipo 13.5 heeft een gemiddelde topsnelheid op de speedtrap van 66 km/h over 5 minuten. De hoogste snelheid ligt rond 68 en valt over 5 minuten terug naar 64 km/h.

5 cellen 10.5 heeft een gemiddelde topsnelheid op de speedtrap van 68 km/h over 5 minuten. De hoogste snelheid ligt rond 70 en valt over 5 minuten terug naar 66 km/h.

De rondetijden verschillen gemiddeld zo'n 2 tot 3 tienden per ronde in het voordeel van de 5 cellen.

Modified.
In de modified is de snelheid flink toegenomen. Waar vorig jaar de topsnelheid gemiddeld op circa 87 km/h lag, ligt deze nu boven de 90 km/h. Gemiddeld rond de 94 km/h met uitschieters naar 98 km/h. Deze snelheden worden gereden met 4.5 turns motoren.

Waar vorig jaar de beste kwalificatie over 5 minuten uitkwam op 18 ronden in 5:02 lag de beste kwalificatie afgelopen zaterdag op 19 ronden in 5:09. De gemiddelde rondetijden zijn ongeveer 4 tienden sneller waarbij de grootste winst in de laatste 5 ronden behaald wordt omdat de batterij niet instort. Verder is het gewicht van de auto significant gedaald van gemiddeld 1430 gram naar zo'n 1370 gram wat de wegligging zeker ten goede komt.

De slijtage in de modified is na een maand nog moeilijk in te schatten. Dit is natuurlijk erg interessant om in de gaten te houden. Ik houd jullie hiervan op de hoogte.

Belangrijk om te weten is dat lipo's in de modified vooral NIET tot de lipo cut-off opgereden moeten worden. Om de lipo's in goede conditie te houden is het zaak om je te richten op de 5 minuten + 1 ronde wat eenvoudig op de stopwatch in te stellen is. Dit geldt vooral voor de wedstrijd georiënteerde rijder die 5 minuten kan knallen en netjes kan rijden.

Op de baan is het goed te zien en te voelen wanneer de lipo inzakt. Het is zaak direct van het gas te gaan en de ronde op 20% uit te rijden. Wanneer je toch langer door blijft rijden bestaat het gevaar dat 1 van beide cellen te diep ontlaad waardoor de lipo kapot gaat. Ook bij gebalanceerd geladen pakketten kan dit gebeuren. Doordat 1 van de cellen onder de kritieke spanning zakt en de andere cel er boven blijft, blijft de totaalspanning boven de kritische waarde van de regelaar. Dit is vooral risicovol bij regelaars waarbij niet duidelijk is waar de lipo cut-off waarde op is ingesteld en deze waarde ook niet aangepast kan worden. Bij regelaars waar dit instelbaar is kan dit eenvoudig opgelost worden door de waarde bijvoorbeeld op 6,5 volt in te stellen.

Zijn er inmiddels van andere clubs in NL ervaringen opgedaan met het rijden met Lipo's? Rijders in Groningen bij REAL80 zijn geloof ik ook overgestapt?? Jongens, wat zijn jullie ervaringen??

Yep wij zijn inderdaad ook overgestapt! Ook wisselende resultaten.... In de modified is alles sneller dan snel en wordt de 1:8 zelfs bijna bijgehouden. In de electro stock zijn de verschillen stuk kleiner. Ik rij zelf met een 13.5 LRP en lipo en heb de 1e keer rijden met de 009 met standaard afstelling al sneller gereden dan met de 10.5 en 5 cellen. Je voorbeeld dat er tijdens de ZAC een verschil van 0.3 of 0.2 seconde is vind ik nog niet schokkend. Zeker niet als het niet door dezelfde persoon is gereden, met dezelfde auto met dezelfde setup. Verschil tussen de rijders en auto's zijn er altijd.

Wij hebben ook een 1e wedstrijd gehad maar deze was niet echt representatief... regen regen regen en opdrogende baan. Niks te zeggen dus over verschillen. (overigens wel gewonnen met 13.5 ... ;) )
We zijn nog druk aan het testen met de verschillende combo's. Bij de 13.5 is het gevoel dat de vertanding erg precies is omdat als je te laag (oif te hoog, hoe je het maar wilt zien) gaat zitten dat de motor 'onderuit' tekort komt. Dan leg je het zeker af tegen de 10.5, zelfs met een TC ipv SPX als regelaar. Ik rij met de 13.5 en de GM120 en heb nu ongeveer wel de 'ideale' vertanding gevonden voor mijn gevoel. Nu eens 5 cellen erin en een 10.5 en dan weer eens kijken.

Wat overigens wel opvalt is dat de lipo duidelijk in het voordeel is tov de 5 cellen in de laatst 2-3 minuten. Daar waar je de rondetijden met de cellen langzaam ziet oplopen zie je de lipo mooi constant presteren. De snelste ronde in de laatste minuten is geen zeldzaamheid.

Nog een duidelijke performance beinvloeder; doe de lipo een kwartier-half uur in je broekzak zodat hij warm wordt. Scheelt echt merkbaar in de power!!

Overigens is het gewicht van de lipo wagens bij ons 1400 gram... Ik ga eens polsen bij de anderen om dit ook naar 1350 te brengen. Is in de US ook zo en nu plakken we ons scheel met lood....

Nog een duidelijke performance beinvloeder; doe de lipo een kwartier-half uur in je broekzak zodat hij warm wordt. Scheelt echt merkbaar in de power!!

jij houdt niet van je ballen?? Als hij ontploft dat is pas een performance beïnvloeder.

Dit hebben we in het reglement ondervangen door de temp te meten voorafgaand aan de heat. De lipo mag niet meer dan 5 graden warmer zijn dan de omgevingstemp. Verder meten we vooraf het voltage van de lipo. Deze mag niet hoger zijn dan 8,40 volt met een meetonnauwkeurigheid van 0,04 volt. Zo willen we het voor iedereen vanaf de eerste ronde zo gelijk mogelijk houden en gaat niemand zijn lipo op wat voor manier dan ook verwarmen of ontladen en weer laden om er maar meer warmte in te krijgen. Voorlopig gaat dit nog goed. Bij de afgelopen wedstrijd hield iedereen zich netjes aan deze regels.
Verder gewoon laden op 1C en zo in de auto en rijden.

okee leuke regels maar doe je dat ook bij de nimri,s
temp meten kijken of ze niet over de 10 amps laden.
iedereen bij ons laad gewoon met normale laders .
met of zonder balancer,errug normaal.
ik heb wel gezien dat een lipo meer spanning had gewoon opgelopen na het laden.
met 2 sec ontladen was die spanning al weer weg.
beter rijden levert meer op.

wel te zien is dat er meer mensen meedoen in 2 klasse,s ,je hebt meer tijd.
en 2 accu,s is voldoende.

vooral de mod jongens grijnzen de hele tijd.
2 accu,s die het doen!!! al diverse keren lang en niet de beste cellen solderen en al dat geneuzel.
ps de xray2009 vertoond niet snel tekenen van slijtage .ook bij de mod niet .
tis geen 415.
groeten wiebe.

Zoals Rogier al zegt zijn wij ook overgestapt op de lipo voor stock.

Bij ons is er de keuze tussen

lipo met 13.5 (ook 6 cell toegestaan)
5cell met 10.5
of 5 cell met 19T Element

Zelf heb ik eerst met de 10.5 en 5 cellen gereden tegen Rogier en zijn 13.5 lipo combi.
we zaten niet ver van elkaar af.. wel in het voordeel van de 13.5 met lipo.
Ook houd de lipo het lang vol, echter doet de 5 cellen het lang genoeg!
Na wat testen met mijn eigen 13.5 en lipo ben ik toch haast zeker dat de volgende wedstrijd door mij gereden word door een 10.5 en 5 cellen. Heb toch het gevoel dat dit ook bij ons sneller moet zijn!

Wat voor vertanding wordt er bij jullie op de Mach gebruikt voor de 13.5 met lipo?
Ik ben er nog niet echt uit wat er goed werkt.. Ik mis wat snelheid en punch..

Groeten Vincent

jij houdt niet van je ballen?? Als hij ontploft dat is pas een performance beïnvloeder.

Jawel hoor! Ik weet niet hoe warm jij het hebt, maar de 37 graden zal net gehaald worden... Daarnaast heb ik al 2 kinderen en daar blijft het wel bij.. :D:D

hoe zit het met de motoren?
bedoel welke merken en mag je vertimen?

Jawel hoor! Ik weet niet hoe warm jij het hebt, maar de 37 graden zal net gehaald worden... Daarnaast heb ik al 2 kinderen en daar blijft het wel bij.. :D:D

ik heb een keer een stickpack laten verschrompelen omdat hij tegen de rits van mijn tas kortsluiting maakte.

hoe zit het met de motoren?
bedoel welke merken en mag je vertimen?

Bij ons mag je met de volgende motoren rijden:

13.5t:
GM, LRP en SP

10.5:
GM, LRP, SP en Corally.

Vertimen mag je zelf weten. Meeste winst is met de regelaar te halen, dat is inmiddels al wel overduidelijk!

Gisteren het gerucht opgevangen dat er rijders zijn die hun LiPo als NiMH opladen. 8O Nu rij en vlieg ik al ruim een jaar met LiPo's en als je een succes verzekerde manier wilt hebben om je LiPo's snel stuk te krijgen of als het wenselijk is binnen de kortst mogelijke keren een spectaculaire rookontwikkeling te zien, dan is dat zeker de juiste manier van laden.

Als je een LiPo laadt met een constante stroom dan zal de celspanning heel ver doorlopen. Veel verder dan de maximale 4,25V per cel. Als dat punt bereikt is, zal het Lithium onrbinden wat gepaard gaat met warmteontwikkeling. Door de warmteontwikkeling gaat de gel in de accu aan de kook, er ontstaan luchtbellen en Lithium en lucht geven aardige effecten.

Wanneer hier niet streng op wordt toegezien, ben ik bang dat binnen een jaar het LiPo-feest voor rijden afgelopen is. :cry:

Gisteren het gerucht opgevangen dat er rijders zijn die hun LiPo als NiMH opladen. 8O Nu rij en vlieg ik al ruim een jaar met LiPo's en als je een succes verzekerde manier wilt hebben om je LiPo's snel stuk te krijgen of als het wenselijk is binnen de kortst mogelijke keren een spectaculaire rookontwikkeling te zien, dan is dat zeker de juiste manier van laden.

Als je een LiPo laadt met een constante stroom dan zal de celspanning heel ver doorlopen. Veel verder dan de maximale 4,25V per cel. Als dat punt bereikt is, zal het Lithium onrbinden wat gepaard gaat met warmteontwikkeling. Door de warmteontwikkeling gaat de gel in de accu aan de kook, er ontstaan luchtbellen en Lithium en lucht geven aardige effecten.

Wanneer hier niet streng op wordt toegezien, ben ik bang dat binnen een jaar het LiPo-feest voor rijden afgelopen is. :cry:

Hier zijn toch CC/CV-regels voor?? Volgens mij staat er uitgebreid beschreven in lipo-reglementen hoe te laden? En de lipo-stand zit niet voor niets op de lader???

Ach, er zijn altijd mensen die de grens opzoeken om hun te kort komende rijkunsten te verhullen en toch voorin mee te doen.....lekker laten gaan zou ik zeggen.

groet,

Eric

Hier zijn toch CC/CV-regels voor?? Volgens mij staat er uitgebreid beschreven in lipo-reglementen hoe te laden? En de lipo-stand zit niet voor niets op de lader???

Ach, er zijn altijd mensen die de grens opzoeken om hun te kort komende rijkunsten te verhullen en toch voorin mee te doen.....lekker laten gaan zou ik zeggen.

groet,

Eric
Ja, dat leek mij ook. Maar als er nu al door buitenstaanders geconstateerd wordt dat er afgeweken wordt van de regels... :? Het zou gewoon jammer zijn als wederom zo'n einzelgänger het verpest voor de rest. LiPo is een mooie techniek die voor de toekomst nog mooiere dingen biedt. ;)

In de vliegwereld wordt LiPo al lang gebruikt. Ondanks het met respect behandelen van accu's kan het toch fout aflopen.

13.5t:
GM, LRP en SP

10.5:
GM, LRP, SP en Corally.

Vertimen mag je zelf weten. Meeste winst is met de regelaar te halen, dat is inmiddels al wel overduidelijk!

Het gaat hier wel om de stockspec versies.. dus de niet vertimebare motoren!
Regelaars zijn Vrij. Echter zijn goede rijders met een TC spec nog altijd sneller dan een gemiddeld rijder met vertimebare regelaar.

13.5t:
GM, LRP en SP

10.5:
GM, LRP, SP en Corally.

ok maar vertiming op de motor geeft een hoger toerental. vertiming in de regelaar geeft meer koppel. kun je dus leuk mee spelen. je moet er wel de balans in vinden.
68km/h dat gaat hard.
bij ons ging het afgelopen zondag ook harder dan vorig jaar.
die 10,5 motoren gaan goed.

Het gaat hier wel om de stockspec versies.. dus de niet vertimebare motoren!
Regelaars zijn Vrij. Echter zijn goede rijders met een TC spec nog altijd sneller dan een gemiddeld rijder met vertimebare regelaar.

dan heb ik een verrassing voor je.
de lrp is vertime baar.
vind het stukje over of je, je motor wel of niet kunt vertimen onzin.
er zit een max op kwa vertiming. je kunt wel de regelaar helemaal open zetten en de motor vol vertimen maar dan heb je er maar even plezier van.
Bij ons houden we de EFRA list aan en mag je als het kan de motor vertimen.
snelheid is vrijwel gelijk. iets meer motor vertiming geeft je meer topsnelheid maar meer regelaar vertiming geeft meer koppel. het is dus waar je voor kiest.
Is niet voor niets dat ze niet op de vertiming op de motor letten.
Bij brushed maakte het uit. Bij brushless maakt het niets uit.
vandaar de tekin, novak en lrp motor op de lijst van de EFRA.

met welke lipo's rijden jullie? 5000 40C?
of minder?

Back