Na ongeveer 1 maand trainen en 1 clubwedstrijd op de MACH kan een kleine balans opgemaakt worden. Er wordt gereden in de volgende klassen:
Lipo 13.5 turns stock, gewicht minimaal 1350 gram.
5 cellen 10.5 turns stock, gewicht minimaal 1450 gram.
Lipo modified, minimaal 1350 gram.
Stock
De 13.5 en de 10.5 stockklasse zijn interessant om met elkaar te vergelijken natuurlijk. Na de eerste wedstrijd van afgelopen zaterdag blijkt het volgende:
Lipo 13.5 heeft een gemiddelde topsnelheid op de speedtrap van 66 km/h over 5 minuten. De hoogste snelheid ligt rond 68 en valt over 5 minuten terug naar 64 km/h.
5 cellen 10.5 heeft een gemiddelde topsnelheid op de speedtrap van 68 km/h over 5 minuten. De hoogste snelheid ligt rond 70 en valt over 5 minuten terug naar 66 km/h.
De rondetijden verschillen gemiddeld zo'n 2 tot 3 tienden per ronde in het voordeel van de 5 cellen.
Modified.
In de modified is de snelheid flink toegenomen. Waar vorig jaar de topsnelheid gemiddeld op circa 87 km/h lag, ligt deze nu boven de 90 km/h. Gemiddeld rond de 94 km/h met uitschieters naar 98 km/h. Deze snelheden worden gereden met 4.5 turns motoren.
Waar vorig jaar de beste kwalificatie over 5 minuten uitkwam op 18 ronden in 5:02 lag de beste kwalificatie afgelopen zaterdag op 19 ronden in 5:09. De gemiddelde rondetijden zijn ongeveer 4 tienden sneller waarbij de grootste winst in de laatste 5 ronden behaald wordt omdat de batterij niet instort. Verder is het gewicht van de auto significant gedaald van gemiddeld 1430 gram naar zo'n 1370 gram wat de wegligging zeker ten goede komt.
De slijtage in de modified is na een maand nog moeilijk in te schatten. Dit is natuurlijk erg interessant om in de gaten te houden. Ik houd jullie hiervan op de hoogte.
Belangrijk om te weten is dat lipo's in de modified vooral NIET tot de lipo cut-off opgereden moeten worden. Om de lipo's in goede conditie te houden is het zaak om je te richten op de 5 minuten + 1 ronde wat eenvoudig op de stopwatch in te stellen is. Dit geldt vooral voor de wedstrijd georiënteerde rijder die 5 minuten kan knallen en netjes kan rijden.
Op de baan is het goed te zien en te voelen wanneer de lipo inzakt. Het is zaak direct van het gas te gaan en de ronde op 20% uit te rijden. Wanneer je toch langer door blijft rijden bestaat het gevaar dat 1 van beide cellen te diep ontlaad waardoor de lipo kapot gaat. Ook bij gebalanceerd geladen pakketten kan dit gebeuren. Doordat 1 van de cellen onder de kritieke spanning zakt en de andere cel er boven blijft, blijft de totaalspanning boven de kritische waarde van de regelaar. Dit is vooral risicovol bij regelaars waarbij niet duidelijk is waar de lipo cut-off waarde op is ingesteld en deze waarde ook niet aangepast kan worden. Bij regelaars waar dit instelbaar is kan dit eenvoudig opgelost worden door de waarde bijvoorbeeld op 6,5 volt in te stellen.
Zijn er inmiddels van andere clubs in NL ervaringen opgedaan met het rijden met Lipo's? Rijders in Groningen bij REAL80 zijn geloof ik ook overgestapt?? Jongens, wat zijn jullie ervaringen??
Lipo 13.5 turns stock, gewicht minimaal 1350 gram.
5 cellen 10.5 turns stock, gewicht minimaal 1450 gram.
Lipo modified, minimaal 1350 gram.
Stock
De 13.5 en de 10.5 stockklasse zijn interessant om met elkaar te vergelijken natuurlijk. Na de eerste wedstrijd van afgelopen zaterdag blijkt het volgende:
Lipo 13.5 heeft een gemiddelde topsnelheid op de speedtrap van 66 km/h over 5 minuten. De hoogste snelheid ligt rond 68 en valt over 5 minuten terug naar 64 km/h.
5 cellen 10.5 heeft een gemiddelde topsnelheid op de speedtrap van 68 km/h over 5 minuten. De hoogste snelheid ligt rond 70 en valt over 5 minuten terug naar 66 km/h.
De rondetijden verschillen gemiddeld zo'n 2 tot 3 tienden per ronde in het voordeel van de 5 cellen.
Modified.
In de modified is de snelheid flink toegenomen. Waar vorig jaar de topsnelheid gemiddeld op circa 87 km/h lag, ligt deze nu boven de 90 km/h. Gemiddeld rond de 94 km/h met uitschieters naar 98 km/h. Deze snelheden worden gereden met 4.5 turns motoren.
Waar vorig jaar de beste kwalificatie over 5 minuten uitkwam op 18 ronden in 5:02 lag de beste kwalificatie afgelopen zaterdag op 19 ronden in 5:09. De gemiddelde rondetijden zijn ongeveer 4 tienden sneller waarbij de grootste winst in de laatste 5 ronden behaald wordt omdat de batterij niet instort. Verder is het gewicht van de auto significant gedaald van gemiddeld 1430 gram naar zo'n 1370 gram wat de wegligging zeker ten goede komt.
De slijtage in de modified is na een maand nog moeilijk in te schatten. Dit is natuurlijk erg interessant om in de gaten te houden. Ik houd jullie hiervan op de hoogte.
Belangrijk om te weten is dat lipo's in de modified vooral NIET tot de lipo cut-off opgereden moeten worden. Om de lipo's in goede conditie te houden is het zaak om je te richten op de 5 minuten + 1 ronde wat eenvoudig op de stopwatch in te stellen is. Dit geldt vooral voor de wedstrijd georiënteerde rijder die 5 minuten kan knallen en netjes kan rijden.
Op de baan is het goed te zien en te voelen wanneer de lipo inzakt. Het is zaak direct van het gas te gaan en de ronde op 20% uit te rijden. Wanneer je toch langer door blijft rijden bestaat het gevaar dat 1 van beide cellen te diep ontlaad waardoor de lipo kapot gaat. Ook bij gebalanceerd geladen pakketten kan dit gebeuren. Doordat 1 van de cellen onder de kritieke spanning zakt en de andere cel er boven blijft, blijft de totaalspanning boven de kritische waarde van de regelaar. Dit is vooral risicovol bij regelaars waarbij niet duidelijk is waar de lipo cut-off waarde op is ingesteld en deze waarde ook niet aangepast kan worden. Bij regelaars waar dit instelbaar is kan dit eenvoudig opgelost worden door de waarde bijvoorbeeld op 6,5 volt in te stellen.
Zijn er inmiddels van andere clubs in NL ervaringen opgedaan met het rijden met Lipo's? Rijders in Groningen bij REAL80 zijn geloof ik ook overgestapt?? Jongens, wat zijn jullie ervaringen??