Lipo in de tourwagens in stock en mod

Hier zijn toch CC/CV-regels voor?? Volgens mij staat er uitgebreid beschreven in lipo-reglementen hoe te laden? En de lipo-stand zit niet voor niets op de lader???

Ach, er zijn altijd mensen die de grens opzoeken om hun te kort komende rijkunsten te verhullen en toch voorin mee te doen.....lekker laten gaan zou ik zeggen.

groet,

Eric

"Lekker laten gaan" Niet mee eens, disqualificeren en desnoods de toegang tot het circuit ontzeggen, dwz gewoon buitensmijten, de reglementen zijn duidelijk genoeg.

Zijn accu zal maar net naast jouw in de fik gaan.

MJ

Het rijden met de 13.5 en Lipo is mij zeer goed bevallen, op de Mach hebben Zaterdag 8 rijders mee gedaan in deze nieuwe klasse waarbij de kwalifcatie tijden zeer dicht bij elkaar lagen.

De eerste 5 rijders zaten minder dan 1 seconde bij elkaar vandaan. Weet je wat ik zet ze er effe bij.

Stephan Beelen 16 ronden in 05:02.561
Niels Koenekoop 16 ronden in 05:02.794
Harry Hageman 16 ronden in 05:02.896
Friso d. Ruiter 16 ronden in 05:03.143
Erik Sigterman 16 ronden in 05:03.553

Je kan je voorstellen dat het tijdens de finale erg spannend was met 5 rijders die erg aan elkaar gewaagd waren.

Op naar de volgende ZAC heb er nu al zin in.

gr
Stephan

"Lekker laten gaan" Niet mee eens, disqualificeren en desnoods de toegang tot het circuit ontzeggen, dwz gewoon buitensmijten, de reglementen zijn duidelijk genoeg.

Zijn accu zal maar net naast jouw in de fik gaan.

MJ

Marc,

Ik ken de mensen links rechts en voor mij....ik ga naast elke gek staan. Ook de 16A en hoger ladende NIMH-people staan altijd wat verder van mij af.....daar hoef ik niet met mijn neus bovenop;-)

groet,

Erioc

Stephan Beelen 16 ronden in 05:02.561
Niels Koenekoop 16 ronden in 05:02.794
Harry Hageman 16 ronden in 05:02.896
Friso d. Ruiter 16 ronden in 05:03.143
Erik Sigterman 16 ronden in 05:03.553

Je kan je voorstellen dat het tijdens de finale erg spannend was met 5 rijders die erg aan elkaar gewaagd waren.

Kijk...dit zien we graag!!!

groet,

Eric

voordeel van brushless
geen gezeur meer met motors die inzakken en met lipo al helemaal niet meer.
iedere head dezelfde power. dan is het leuk racen en komen de tijden dichter bij elkaar.

met welke lipo's rijden jullie? 5000 40C?
of minder?

Wat moet je in de stock klasse in godsnaam met en 5000Mah accu???!! Ik rij zelf met 4000Mah 35C en dat is MEEEEEER dan genoeg! Bij het trainen rij ik er 12 minuten mee met de 13.5.....

Wat moet je in de stock klasse in godsnaam met en 5000Mah accu???!! Ik rij zelf met 4000Mah 35C en dat is MEEEEEER dan genoeg! Bij het trainen rij ik er 12 minuten mee met de 13.5.....

heel simpel. een 5000 40C geeft meer vermogen dan een 4000 35C
je gaat er harder mee.
is niet alleen runtime, is ook snelheid. en dat laatste is denk ik wel belangrijk.

heel simpel. een 5000 40C geeft meer vermogen dan een 4000 35C
je gaat er harder mee.
is niet alleen runtime, is ook snelheid. en dat laatste is denk ik wel belangrijk.

Ik moet de eerste accu nog tegenkomen waar de C-waarde echt representatief is. Zeker de 1e accu's met die waarden vertrouw ik voor geen meter... ook niet van LRP of SP.

Ik moet de eerste accu nog tegenkomen waar de C-waarde echt representatief is. Zeker de 1e accu's met die waarden vertrouw ik voor geen meter... ook niet van LRP of SP.

kijk op rctech.net
daar staan een paar topics met meetwaarden.
kijk eens bij thunder power.
uit verschillende metingen komen ze er als beste uit.

een 5000 40c kan 200ampere leveren zonder de lipo te beschadigen
een 5000 35c kan 175ampere leveren zonder de lipo te beschadigen.

Een willekeurige 4.5t motor trekt bijvoorbeeld maximaal 530watt bij 7.4 volt.
P = U x I, of te wel Watt's = Spanning x stroom(Amperè), is dus 530w:7.4V = 71,62 ampere

dit betekend dat de 5000 35 C lipo de vraag van de 4.5t motor makkelijk kan leveren binnen een bepaalde tijd. Hij kan zelfs nog bijna twee maal zoveel leveren zonder dat de lipo wordt overbelast. Dit betekend niet dat de motor bij de lipo van 5000 40c harder gaat. De 5000 40c kan gewoon nog meer ampere leveren dan de motor zal vragen. Dus eigenlijk een 5000 40c is gewoon overkill in 5 minuten races. De C rating geeft in combinatie met de aantal mah aan hoeveel de lipo kan leveren zonder overbelast te worden. Nu is het wel zo dat je de fabrikant zult moeten vertrouwen dat wat ze op de verpakking zetten ook daadwerkelijk klopt.

Maar mischien heb ik het wel helemaal fout en dan hoor ik dat graag :-)

Laatst bewerkt:
Je hebt mischien wel een probleem als je een 4.5t hebt met een lipo 4800 die op de verpakking 20c heeft maar in de praktijk 15c is dan kan hij namelijk maar 72 ampere leveren en dat vind de lipo niet zo fijn als de motor net zoveel of meer trekt.

Je hebt mischien wel een probleem als je een 4.5t hebt met een lipo 4800 die op de verpakking 20c heeft maar in de praktijk 15c is dan kan hij namelijk maar 72 ampere leveren en dat vind de lipo niet zo fijn als de motor net zoveel of meer trekt.

dat gebeurd wel eens ja.

maar een lipo van 5000 met 40c loopt weer iets harder.
maar zal wijnig uitmaken of een 5000 op 35 of 40C is
wat wel uit maakt is een 4000 op 35C tegenover een 5000 op 35C
dan is dat de beste keus.

Snap alleen niet hoe het komt dat bij jullie de 5 cel 10,5 sneller is dan de 13,5 lipo.
Normaal is dit omgedraait.

tussen een 400035C en een 5000 35C zou ik om prijstechnische redenen voor de 5000 gaan ( langere rijtijd). Voor de snelheid maakt het niet uit. De 4.5t motor vraagt theoretisch maar 71.62 ampere en dat kunnen ze beiden ruim leveren. De 4000 35C kan theoretisch 140ampere leveren en de 5000 35C kan theoretisch 175 ampere leveren. De snelheid van de motor blijft gelijk bij gelijke voltage

Laatst bewerkt:
Precies, zolang de stroom vraag van de motor ruim binnen de max. stroomlevering van de accu zit dan zal de motor niet sneller gaan draaien als de spanning hetzelfde blijft. De motor trekt de meeste belaste stroom bij het optrekken en in het bochtenwerk (bocht uit acceleratie). De accu moet deze stroom kunnen ondervangen en als hij dat ruim kan doen dan is er geen probleem. Als dus een motor 75A trekt en twee accu's leveren resp. 175A en 200A bij een spanning van 7,4V dan zal er geen verschil zitten in acceleratie en snelheid. Ga je uiteraard een accu nemen die bijv. maar 50A kan leveren dan heb je met accelereren wel een probleem...

Met een stock 10.5 of 13.5 zal dit dus al geen probleem vormen en kan je met een lagere C-waarde en een lagere Mah prima uit de voeten.

Een punt waar ik zelf een hogere Mah zou kiezen is ook dat deze meestal iets zwaarder zijn en je dus minder lood bij hoeft te plakken...

Joost.

yup. Een gm 10.5t bijvoorbeeld trekt 320 watt. op 7.2 volt. dat zou 328 watt zijn op 7.4 volt. Dat is dus +- 45 ampere. Dan heb je aan een 4200mah 20C genoeg.

dat gebeurd wel eens ja.

maar een lipo van 5000 met 40c loopt weer iets harder.
maar zal wijnig uitmaken of een 5000 op 35 of 40C is
wat wel uit maakt is een 4000 op 35C tegenover een 5000 op 35C
dan is dat de beste keus.

Snap alleen niet hoe het komt dat bij jullie de 5 cel 10,5 sneller is dan de 13,5 lipo.
Normaal is dit omgedraait.

Wat betreft C-waarde kan ik zeggen dat het niks in snelheid uitmaakt mits je minder verbruikt dan de C-waarde van de Accu.

of ik nou 1 beker cola voor mn neus heb staan of 2 liter, ik ga er niks sneller van drinken! ;)

Daarnaast klopt de C-waarde niet altijd, fabrikanten drukken er maar een interessante waarde op. Veel cellen komen uit dezelfde fabriek en worden onder verschillende merken verkocht. Echter in de case kijken leert dat het allemaal dezelfde zijn!

Wanneer je de C-waarde wilt weten dan zul je verder moeten gaan dan stickers. Een meting zal meer laten zien. Data logger in je auto kan zeer nuttig zijn.
Een meting vorig jaar liet zien dat ik niet boven de 30 ampere piekbelasting kwam in de stock klasse! hiermee zou een 10C accu van 3000mAh dus kunnen voldoen! :D

Wanneer je de Spanning van je accu logd met variabele ontlader dan kan je precies zien hoe lang je accu de spanning volhoud op een bepaalde belasting.. en dus je C-waarde!

Groeten Vincent

PS. De 13.5 met lipo zou omgerekend sneller zijn, als je uitgaat van een 6Volt op een 10.5 Echter levert een 5 cellen accu meer dan 6Volt.

als we nou eens de lipo accu's gaan meten en kijken of de C rating klopt met datgene dat ze aangeven? Dan kunnen we ze mischien aanklagen voor het verstrekke van valse informatie. Kunnen we mischien wat centen aan over houden vanwege mentale schade en wantrouwen die ze hebben gekweekt jegens betrouwbare fabrikanten. Kan ik lekker heel veel rc spullen kopen :-)

aah jammer dat we niet in amerika wonen hehe. Novak is hiermee een keer onder zijn kont geschopt vanwege het pretenderen dat het "made in america" was terwijl het geloof ik ergens in singapore in elkaar werd gezet ( of delen van de regelaar). Heeft ze wat geld gekost!

Kan je nog even verduidelijken? hoeveel liter zit er dan in die beker.
Toch maar even voor de zekerheid he.
:-)

Mijn kleinste glas is borrel-formaat en mijn grootste een halve liter.. beiden minder dan de genoemde 2 liter ;)
En ook alles wat in het kleine glas gaat word wel eerst ingekocht per 1.5 of 2 liter .. :D

Wat Bereft de C-rating.. kijk eens op het forum in wat Electro Heli draadjes. Deze jongens zijn ook vaak actief met het testen van hun lipo's onder belasting. Verschillende merken springen er hierbij dan toch uit wat betreft het vasthouden van voltages onder belasting.

Laatst bewerkt:
Om dat beker verhaal even te verduidelijken... Als je een waterleiding neemt van 22mm en je laat daar een emmer water van 10 liter doorheen stromen of een emmer van 25 liter. Bij beide gevallen zal het water net zo snel door de leiding gaan alleen met de emmer van 25 liter duurt het langer voordat de emmer leeg is...

Uiteraard zullen er accu's zijn die beter in kwaliteit zijn en nauwkeuriger in de C-waardes, dat zal ik nooit ontkennen...

Joost.

Back