Lipo in de tourwagens in stock en mod

Om dat beker verhaal even te verduidelijken... Als je een waterleiding neemt van 22mm en je laat daar een emmer water van 10 liter doorheen stromen of een emmer van 25 liter. Bij beide gevallen zal het water net zo snel door de leiding gaan alleen met de emmer van 25 liter duurt het langer voordat de emmer leeg is...

Uiteraard zullen er accu's zijn die beter in kwaliteit zijn en nauwkeuriger in de C-waardes, dat zal ik nooit ontkennen...

Joost.

Nou Joost.. ik ben al even niet zo hard meer aan het rekenen.. maar misschien dat het water in de leiding met de druk van 25 liter (25kg) toch net wat harder gaat stromen door de druk van het water ;)
Das dan bij de lipo helaas niet het geval! :D

De druk in dit verhaal staat gelijk aan de spanning en als die bij beide gelijk is dan zal het water dus ook gelijk stromen. In dit geval zou de leiding van 22mm het draad zijn, de druk dus de spanning en het aantal liters de capaciteit van de accu. Je kan het nog zo moeilijk maken als je zelf wilt (of zo makkelijk ;) ) maar de wet van Ohm (U = I x R) en Vermogen (P = U x I) staan als een paal boven water. Het enige wat ik me dus kan bedenken als er iemand met een hogere capaciteit c.q. C-waarde gaat rijden en daarmee sneller de baan rond komt is dat hij waarschijnlijk een motor heeft die behoorlijk wat stroom trekt en daardoor in de bochten en met accelereren meer vraagt. Dán kunnen de hogere waardes idd helpen ja... Anders niet.

In het geval van LiPo gebruik zou men dus even moeten gaan kijken hoeveel Watt de motor is en dat even omrekenen in Stroom verbruik en daarop de accu selecteren. Bij ons op de MACH ligt het makkelijk, daar hebben we een maximum capaciteit van 5500Mah en met de huidige waardes kan je daarmee met élke stock motor uit de voeten, voor modified zou ik wel naar de hogere C-waardes gaan ja...

Joost.

Bij ons op de MACH ligt het makkelijk, daar hebben we een maximum capaciteit van 5500Mah en met de huidige waardes kan je daarmee met élke stock motor uit de voeten, voor modified zou ik wel naar de hogere C-waardes gaan ja...

Joost.

Gaat de Mod nou nog niet hard genoeg? Snelheden boven 100 km/u en mogelijk bijna een kW aan vermogen?? Ik snap wel waarom er twee modified-inschrijvingen voor het NK zijn!!

groet,

Eric

of ik nou 1 beker cola voor mn neus heb staan of 2 liter, ik ga er niks sneller van drinken! ;)

V.w.b. de stock gaat die vergelijking in grote lijnen op, voor de modified in de regel echter niet. Het is tot nog toe in de modified altijd weer mogelijk gebleken om de akku in 5 minuten +1 ronde (of minder bij sommigen) leeg te trekken. Dus als je 2 liter cola voor je hebt staan drink je die wel degelijk sneller leeg dan die beker cola als het doel is om beiden in precies 5 minuten leeg te hebben.

Ga je uit van een 5000 mAh akku dan praat je over een gemiddeld stroomverbruik van 60A! Piekstromen liggen vele malen hoger en dan worden de C-waarden wel degelijk relevant. Ook als je naar de Wattages kijkt zul je nog verbaasd staan. In 2004 trok ik bij de start van een finale al meer dan 700 Watt door de regelaar (iCube) met een brushed 8x2T. Met een 3.5 brushless (of 4.5) kun je daar gegarandeerd nog een stuk bovenkomen.

V.w.b. de stock gaat die vergelijking in grote lijnen op, voor de modified in de regel echter niet. Het is tot nog toe in de modified altijd weer mogelijk gebleken om de akku in 5 minuten +1 ronde (of minder bij sommigen) leeg te trekken. Dus als je 2 liter cola voor je hebt staan drink je die wel degelijk sneller leeg dan die beker cola als het doel is om beiden in precies 5 minuten leeg te hebben.

Ga je uit van een 5000 mAh akku dan praat je over een gemiddeld stroomverbruik van 60A! Piekstromen liggen vele malen hoger en dan worden de C-waarden wel degelijk relevant. Ook als je naar de Wattages kijkt zul je nog verbaasd staan. In 2004 trok ik bij de start van een finale al meer dan 700 Watt door de regelaar (iCube) met een brushed 8x2T. Met een 3.5 brushless (of 4.5) kun je daar gegarandeerd nog een stuk bovenkomen.

Hoi Tony,

wat betreft Modified zul je zeker gelijk hebben.. hier waren de accus al wel langer het probleem. Echter lopen er bij de stock lang niet zulke hoge stromen en daarmee kom je niet aan de C-waarde van de accu.

Wanneer men bij de Stock klasse een Hoge C-rating accu neemt en een hoge capaciteit.. neem een 5000 met 30C en ik belast hem met 50 ampere, dan wordt de accu maar met 10 C belast. Dit komt de balans en de levensduur van je accus wel heel erg ten goede!
Temperatuur blijft wel wat lager, wat dan weer nadelig kan zijn..

Ik ben benieuwd wat het jaar gaat brengen.. Binnenkort maar eens een dagje richting de Mach om daar te gaan rijden..

Het maakt uit.
Kunt heel leuk in cijfertjes zitten rekeken maar hoe meer je een motor geeft hoe meer hij gaat gebruiken.
In Amerika rijden ze niet voor niets met 5000 40C
Toen ik zij dat ze hier met een lipo 13,5 vrijwel even snel als een 10,5 op 5 cell. kreeg ik gelijk het andwoord dat ze dan op een 4000 zitten. zijn oplossing was een 5000 en je gaat harder dan een 10,5
En sorrie ik geloof de Amerikanen eerder dan hier de rijders. Lipo staat hier in de kinderschoenen.
Ze hebben in Belgie niet voor niets de 4200 als max genomen.
Dan heb je tegen een redelijke prijs goede lipo's. Niet iedereen kan 100 euro per lipo neer tellen.

Waarom is een 5000 30C sneller als een 4000 30C ????????
(Zeker als je toch niet aan de maximale C komt)

Met de invoering van Lipo zou er toch meer gelijkheid zijn?

Kan je de 5000 soms hoger laden?

Ik hoor niemand over "interne weerstand".
Volgens mij is dat nog steeds het belangrijkste om hard te gaan, vooral in stock.
Vandaar ook het opwarmen van Lipo's voor het rijden dit zou de interne weerstand verlagen.

Bij mij nog genoeg vraagtekens.
Daarom vind ik het niet raar dat er bij NK besloten is om de lipo's nog even uit te stellen.

Waarom is een 5000 30C sneller als een 4000 30C ????????
(Zeker als je toch niet aan de maximale C komt)

Met de invoering van Lipo zou er toch meer gelijkheid zijn?

Kan je de 5000 soms hoger laden?

Ik hoor niemand over "interne weerstand".
Volgens mij is dat nog steeds het belangrijkste om hard te gaan, vooral in stock.
Vandaar ook het opwarmen van Lipo's voor het rijden dit zou de interne weerstand verlagen.

Bij mij nog genoeg vraagtekens.
Daarom vind ik het niet raar dat er bij NK besloten is om de lipo's nog even uit te stellen.

uitstellen is onzin.
kijk naar andere landen en informeer en probeer niet zelf het wiel op nieuw uit te vinden.
Hoe hoger de C hoe meer vermogen je naar de motor krijcht, hoe harder hij loopt.
En nu zullen er weer een paar met hun cijfertjes komen maar als ze het in ronde tijden terug zien en je het op de baan duidelijk ziet dat een 5000 meer vermogen leverd dan een 4000
dan hoef ik niet moeilijk te rekenen.
Ga een keer in Belgie rijden en kijk wat ze daar doen.
kunnen de meeste hier nog een hoop van leren.

wil je kosten drukken zet er een max amp op anders laat het lekker vrij.
stikker wisselen en je heb een andere lipo. je hebt dan geen 5000 maar een 4000.

ja een 5000 laad je op 1C hoger dan een 4000 op 1C. Op 2C is het verschil weer wat groter. je lipo word dan warmer waardoor de weerstand omlaaggaat en je nog harder gaat.

Neem de roar regels en je bent klaar.

Het maakt uit.
Kunt heel leuk in cijfertjes zitten rekeken maar hoe meer je een motor geeft hoe meer hij gaat gebruiken.

Je geeft je motor helemaal niets, je motor vraagt wat hij nodig heeft.

Een accu levert alleen het geen wat hem gevraagd wordt. De motor hierin is dus bepalend voor wat hij van de accu vraagt. Vraag de motor 40A zal de accu 40A leveren. Vraag de motor 60A levert de accu 60A. Zelfs bij een accu met een te lage C waarde zal de accu leveren wat je er van vraagt. Een 5000mAh zal dus niet in eens 5A meer geven aan de motor als een 4000mAh.

Het enige wat hier kan gebeuren is dat de spanning van de 5000mAh Lipo minder inzakt dan van de 4000mAh Lipo door een lagere interne weerstand. Je dus daarom merkt dat je sneller gaat met die 5000mAh accu.

Dit heeft met de kwaliteit van de accu te maken en niet direct met de C-waarde op de accu.

Er zijn genoeg andere metingen en test waaruit blijkt dat zelfs accu's met de zelfde Specs al behoorlijk kunnen verschillen van elkaar. Met als resultaat dat door een hogere spanning meer vermogen uit de motor kan krijgen en dus sneller gaat. Net als met NiMh zal dus gewoon de beste cel gevonden moeten worden maar mee men het hardste gaat.

een motor vraacht niet. een motor krijcht.
is een groot verschil.

cijfers wijzen uit dat je met een 5000 40C
harder gaat dan een 4000 40C
ronde tijden!!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat de Mod nou nog niet hard genoeg? Snelheden boven 100 km/u en mogelijk bijna een kW aan vermogen?? Ik snap wel waarom er twee modified-inschrijvingen voor het NK zijn!!

groet,

Eric

grote op komst bij het NK. Denk dat ik mod ga rijden. kan ik zeggen dat ik top 10 reed.

uitstellen is onzin.
kijk naar andere landen en informeer en probeer niet zelf het wiel op nieuw uit te vinden.
Hoe hoger de C hoe meer vermogen je naar de motor krijcht, hoe harder hij loopt.
En nu zullen er weer een paar met hun cijfertjes komen maar als ze het in ronde tijden terug zien en je het op de baan duidelijk ziet dat een 5000 meer vermogen leverd dan een 4000
dan hoef ik niet moeilijk te rekenen.
Ga een keer in Belgie rijden en kijk wat ze daar doen.
kunnen de meeste hier nog een hoop van leren.

wil je kosten drukken zet er een max amp op anders laat het lekker vrij.
stikker wisselen en je heb een andere lipo. je hebt dan geen 5000 maar een 4000.

ja een 5000 laad je op 1C hoger dan een 4000 op 1C. Op 2C is het verschil weer wat groter. je lipo word dan warmer waardoor de weerstand omlaaggaat en je nog harder gaat.

Neem de roar regels en je bent klaar.

Sorry, maar het aantal Mah heeft geen invloed op je snelheid..... De C-waarde wel. Vandaar ook de terechte vraag van Michael waarom een 4000 mah 30C sneller zou gaan dan een 5000 mah 30C. Dit zou geen verschil maken in power, alleen in rijtijd. Overigens weet jij wellicht niet wat de mensen met hun 5000 accu hebben uitgehaald om dat vermogen te verkrijgen.... Er zijn verschillende manieren om je wagen op lipo harder te laten lopen zonder dat de C waarde daar nog merkbare invloed op heeft.

Laten we trouwens alsjeblieft niet weer de discussie aanzwengelen waarom in NL nog geen lipo is toegestaan. Er waren veel mensen die een mening hadden destijds en dit ongefundeerd bleven verkondigen terwijl ze er falikant naast zaten. Het nieuwe seizoen begint bijna weer dus deze discussie is onzinnig.

is een groot verschil.

cijfers wijzen uit dat je met een 5000 40C
harder gaat dan een 4000 40C
ronde tijden!!!

Gelukkig zijn rondetijden afhankelijk van vele factoren en voor mij dus absoluut niet doorslaggevend!

Gelukkig zijn rondetijden afhankelijk van vele factoren en voor mij dus absoluut niet doorslaggevend!

is getest en het gaat sneller.
sorrie maar iedereen hier kan zeggen wat ie wil. Ik heb het verschil gezien in Belgie met een 4000 en een 5000 lipo. ronde tijden doken omlaag en topsnelheid ging omhoog.

Dat is dus onzin.

Een motor vraagt wel. Als een motor krijgt dan kan je hem geven wat je wilt. Kan je dus met een 10.5 net zo hard als een 3.5. Je geeft hem dus gewoon wat meer om hem zo te laten lopen als de 3.5.

Het enige wat een motor krijgt is zijn spanning. De stroom wordt dan vervolgens door de motor bepaald en vraagt dit dus aan de accu. De stroom kan je beïnvloeden door zwaarder te vertanden/hoger te belasten, snellere motor te nemen etc.... De motor gaat dan in eens meer vragen.... Of je dit aan een 20C, 30C, 40C, 2500mAh, 4000mAh of 5000mAh accu vraagt de motor zal krijgen wat ie vraagt. Het enige wat hier gebeurt is dat de spanning van de 5000mAh hoger blijft en dus zo sneller gaat en de motor meer vermogen af geeft.

Ik zeg dus niets over dat die 5000mAh niet sneller kan zijn dan een 4000mAh. Geef alleen aan waarom dat is. Dat is niet zoals jij het verteld met meer geven aan de motor.

is getest en het gaat sneller.
sorrie maar iedereen hier kan zeggen wat ie wil. Ik heb het verschil gezien in Belgie met een 4000 en een 5000 lipo. ronde tijden doken omlaag en topsnelheid ging omhoog.

Wanneer dit blijkt in de praktijk dan kan ik dit niet geheel verklaren.
Misschien een lagere interne weerstand van de gebruikte 5000mah cellen.
Juist deze cellen zouden niet zo snel warm worden en dat is weer nadelig voor de interne weerstand. Ik heb laatst mijn bandenwarmers al om mijn accu getrokken om hem wat warm te krijgen. Misschien eerst een 30 amps ontlader aan mn lipo hangen en hem daarna laden :D

In de Mod. zag ik al dat ze de 1e run de accu goed warm probeerden te krijgen (overbelasten) om daarna meer punch uit de accu te krijgen door de betere temperatuur.

Ik ga zeker metingen doen met mijn huidige 4000 lipo en een 4900 Trakpower (indien ik die mag lenen).
Zal zo spoedig mogelijk mn datalogger weer in mn auto zetten. Ik zal mijn bevindingen hier posten..

Even deze onzin aan het einde helpen. Ik heb zowel met LRP 5300 als met IP3800 gereden (dezelfde motor) en het maakt niet eens .010 seconde verschil in stock klasse. Top snelheid helemaal niet (mijn hoop was een kleine verschil in koppel). Voor mod is een andere verhaal.

Even deze onzin aan het einde helpen. Ik heb zowel met LRP 5300 als met IP3800 gereden (dezelfde motor) en het maakt niet eens .010 seconde verschil in stock klasse. Top snelheid helemaal niet (mijn hoop was een kleine verschil in koppel). Voor mod is een andere verhaal.
Ik rij met lipo's van LRP 5300 28c en Lipo's van Speedpassion 4000 25c en de top en ronde tijden zijn het zelfde.

Laatst bewerkt:

Ik kan het nog sterker vertellen....ik had twee 3800 mA 25C packs van merk A en twee packs met dezelfde waarde van merk B.....met merk B ging ik structureel 0,3-0,5s harder???? Niet op één baan, maar op twee verschillende circuits.

Ik weet het ook niet meer....

groet,

Eric

Ik kan het nog sterker vertellen....ik had twee 3800 mA 25C packs van merk A en twee packs met dezelfde waarde van merk B.....met merk B ging ik structureel 0,3-0,5s harder???? Niet op één baan, maar op twee verschillende circuits.

Ik weet het ook niet meer....

groet,

Eric

Enne...wegen die packs ook hetzelfde?

Want een lichter gewicht betekent snellere accelleratie enzo...:cool:

Back