LiPo in koelkast/vriezer

Hallo,

Ik lees op verschillende site verschillende dingen over het bewaren van een LiPo batterij in een koelkast of vriezer. Ik weet dat je een LiPo koel en droog moet bewaren als je hem een tijdje niet gebruikt. Maar wat is koel? In de vriezer met -20 graden of in de koelkast waar het ongeveer 7 graden is? Ik weet wel dat je een 3s LiPo ongeveer tot 11.4 volt moet opladen als je hem lang niet gaat gebruiken.

Ook heb ik gelezen dat een "puffy LiPo" minder "puffy" wordt als je hem 1 nacht in de vriezer legt. Is dit waar of moet je dat gewoon niet doen? Mijn Turnigy Nano-Tech 3S 2650mAh LiPo is namelijk na de eerste vlucht al een beetje opgebold, ongeveer 1mm. 1 cel zat al op 3.2 volt terwijl de rest nog op 3.7 zat, beetje vreemd. Die cel is dus ook opgebold. Ik lees op andere forums dat dat normaal is met deze batterijen maar of dat ook waar is?...

EDIT: Na het opladen van de puffy LiPo is hij niet meer puffy, dus dat is al opgelost!

Laatst bewerkt:
Als hij opnieuw puffy wordt, gooi hem dan weg.
Na het invriezen kun je dat alsnog doen, want daar zijn ze niet voor gemaakt.

Een LiPo kan je het beste opslaan en gebruiken bij kamertemperatuur. Als je de accu voor een paar dagen weg legt heeft de koelkast geen enkele toegevoegde waarde.
Alleen als je hem erg lang moet opslaan, een jaar of zo of nog langer, kan je het verouderingsproces iets afremmen als je de accu koel opslaat. Het maakt niet veel uit maar scheelt wel iets. Je moet dan denken aan 10 jaar opslaan en nog werken in plaats van 8 jaar of zo iets. Dit moet je wel als een voorbeeld zien want de werkelijke tijden weet ik echt niet.
Koel is ergens tussen de 5°C en 10°C of zo iets. De accu mag niet bevriezen en moet droog blijven, dat is belangrijk. Doe hem in een plastic zakje of zo en doe er iets in om eventueel vocht op te nemen. Een zakje silica gel zou ideaal zijn.
Als je hem weer wilt gebruiken moet je hem een dag van te voren uit de koelkast halen en hem, nog in de plastic zak, langzaam op kamertemperatuur laten komen. Pas dan laden en weer gaan gebruiken. Houd er wel rekening mee dat de accu na een lange tijd niets doen toch merkbaar minder zal presteren en ook niet meer de maximale capaciteit hebben.

Ik ben niet van pan de lip 10 jaar te bewaren dus in de koelkast leggen is niet nodig. En ik denk niet dat ik de lipo weg hoef te gooien. Overal lees ik dat turnigy en soms ook zippy accu's altijd een beetje puffy worden na gebruik maar dat dat vanzelf weg gaat. Het is ook echt maar minder dan een millimeter dus zo erg is het niet.

Alleen ik moet wel beter op het lipo alarm gaan letten. 3.1 volt in een cel is nou niet echt goed. Later steeg het wel nog een beetje. Waarschijnlijk kwam het doordat de accu een klein beetje warm was. Toen ik thuis nog eens keek zat er al weer 3.4 volt in die cel.

Een LiPo bolt op door te zware (constante) belasting, dus constant een grotere stroom vragen dan de accu aan kan. Of door te ver ontladen, in de praktijk doorgaan als de celspanning constant onder de 3,3V is. Het opbollen is het uitrekken van de verpakking om de cel(len) als gevolg van opzwellen van de accu door overbelasting/warmteontwikkeling. Dat proces kun je niet meer terugdraaien, soms kun je de krimpfolie nog wat opnieuw verwarmen en krimpen. Maar als de aluminiumfolie om de cel uitgerekt is (veelal op de naden verder los getrokken, dan blijft dat zo.

Bij dat lostrekken van de naden zit ook het grootste gevaar van zelfontbrandig. Zodra de naad te ver open gaat, zal er zuurstof bij het Lithium komen. Gelukkig zit alles in een gel en gaat het niet zo snel mis. Je ruikt dan iets van thinner met aardbeiensmaak luchtje. Dan wordt de accu link.

Als je een accu langere tijd niet gebruikt, is het verstandig tenminste 1x in de maand op te laden, te ontladen en dan weer tot 70% capaciteit opladen. Ontladen kun je doen een goede lader die met wat meer vermogen (50 Watt of meer) of met een 12V/50W halogeen lampje. Wel in het laatste geval een LiPo alarm op je balanceeraansluiting zetten en erbij blijven zodat je alles uit kunt zetten als de accu leeg is.

Ik heb de accu gisteren helemaal opgeladen en hij was goed gebalanceerd. Na 1 nacht is cel 1, die ook een beetje opgebold was, gezakt naar 3.2V terwijl de rest nog 4.2V was. Als ik de accu nu probeer te balanceren duurt het uren en dan nog lukt het niet. Ik heb de accu nog maar 1 keer gebruikt. Is er dan gewoon een "defecte" accu geleverd of heeft dat een andere oorzaak?

... Ook heb ik gelezen dat een "puffy LiPo" minder "puffy" wordt als je hem 1 nacht in de vriezer legt. ...
Symptoom-bestrijding, de oorzaak van het opbollen is nog steeds in de cel aanwezig.

'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers, bespaart je kapotte LiPo's. Permanent vastgepind bovenaan in het Accu & laad techniek subforum, en op dit moment direct boven onderhavige discussie:
-> Belangrijk: Wat is een lipo en hoe gebruik je die.

Ik heb de accu gisteren helemaal opgeladen en hij was goed gebalanceerd. Na 1 nacht is cel 1, die ook een beetje opgebold was, gezakt naar 3.2V terwijl de rest nog 4.2V was. Als ik de accu nu probeer te balanceren duurt het uren en dan nog lukt het niet. Ik heb de accu nog maar 1 keer gebruikt. Is er dan gewoon een "defecte" accu geleverd of heeft dat een andere oorzaak?

Defect. Even contact opnemen met de verkoper.

Mm, blijkbaar toch niet defect. Net voor de 2e keer een best lange vlucht gemaakt, ongeveer 13 minuten in totaal en toen waren de voltages van de cellen:

1: 3.72
2: 3.77
3: 3.76

Dat is toch gewoon goed? Ik snap niks meer van die gekken nano tech accu's. Hoe vaker je ze gebruikt hoe beter de cellen balanceren ofzo. Nou ja, de accu ligt nu weer op te laden. Ik hou wel even in de gaten hoe het nu gaat met balanceren. Als het nu wel goed gaat is er dus eigenlijk niks mis met de accu. Dan koop ik er volgende maand nog een stuk of vijf. Bijna een kwartier vliegen met een 935gram zware quadcopter (inclusief accu) is best een goede prestatie.

Waar heb je dat mee gemeten? Ik heb hier een k@$ metertje van HK welke een behoorlijk groot verschil aangeeft tussen de cellen. Als ik dan elke cel met een multimeter meet zijn ze gelijk. Dat metertje is dus gewoon naadje.

Dat kan ook gebeuren maar dat metertje van mij is echt niet in orde. In het geval MulticopterX zou dat wel een goede verklaring kunnen zijn. :thumbsup:

Dat kan ook gebeuren maar dat metertje van mij is echt niet in orde. In het geval MulticopterX zou dat wel een goede verklaring kunnen zijn. :thumbsup:

Ik heb een LiPo alarmpje dat gekalibreerd kan worden. Eerst heb ik met een multimeter gemeten en daarna dezelfde waardes ingesteld op het alarm. Dus nu geven ze allebei hetzelfde aan. Het ligt ook niet aan de balance connector, die heb ik net schoongemaakt met contactspray en het is nog steeds hetzelfde. Elke keer als ik de LiPo oplaad blijft 1 cel op 4.1 volt hangen terwijl de andere 2 wel gewoon 4.2 volt zijn. Als ik ga vliegen wordt het weer langzaam gelijk. Op zich maakt het dus niet uit alleen is het wel lastig dat het nu 2 uur duurt om op te laden aangezien hij de accu niet goed gebalanceerd krijgt. Na een uur opladen maakt het geen verschil meer dus haal ik hem maar uit de oplader.

dat zou je toch kunnen omzeilen om hem een paar keer niet te balanceren, aangezien t niet noodzakelijk hoeft te zijn dat altijd te doen... ik snap dat je dat in jou geval liever wel doet maar als hij toch zo vreemd reageerd dan zou t om de x-aantal keer gewoon balanceren, maargoed dat is maar een id geen advies van een pro hehe

Een accu die zich gedraagt zoals jij beschrijft is gewoon niet goed. Het is al eerder gezegd, gewoon terug naar de verkoper. Beetje vreemd om te verwachten dat een defecte accu vanzelf weer goed zou worden, dat is gewoon niet zo. Ze moeten vanaf het begin gebalanceerd blijven, geen grote verschillen tussen de cellen laten zien en zeker niet opbollen.

Je kunt blijven hopen dat hij vanzelf hersteld maar je zult zien dat hij na 20x gebruiken echt de geest geeft. Hoe langer je wacht, ho moeilijker het wordt om garantie te claimen. Doe je dat gelijk bij ontvangst als cellen in onbalans blijken te zijn krijg je gelijk een nieuwe. Wacht je een maandje dan zullen er zeer waarschijnlijk vraagtekens worden gezet bij hoe jij hem hebt gebruikt.

Een accu die zich gedraagt zoals jij beschrijft is gewoon niet goed. Het is al eerder gezegd, gewoon terug naar de verkoper. Beetje vreemd om te verwachten dat een defecte accu vanzelf weer goed zou worden, dat is gewoon niet zo. Ze moeten vanaf het begin gebalanceerd blijven, geen grote verschillen tussen de cellen laten zien en zeker niet opbollen.

Je kunt blijven hopen dat hij vanzelf hersteld maar je zult zien dat hij na 20x gebruiken echt de geest geeft. Hoe langer je wacht, ho moeilijker het wordt om garantie te claimen. Doe je dat gelijk bij ontvangst als cellen in onbalans blijken te zijn krijg je gelijk een nieuwe. Wacht je een maandje dan zullen er zeer waarschijnlijk vraagtekens worden gezet bij hoe jij hem hebt gebruikt.

Het probleem is dat ik de Lipo al een maand heb. Het was een van de eerste onderdelen die ik heb besteld en op veel andere onderdelen heb ik 3 weken moeten wachten. Dus voordat ik eindelijk kon vliegen was ik al een maand verder.

De Pipo was trouwens wel goed gebalanceerd toen ik hem kreeg. Na 1 keer gebruiken was 1 cel veel leger dan de andere.

okay, snap ik. Maar om op je eerste vragen/opmerkingen terug te komen:

Ook heb ik gelezen dat een "puffy LiPo" minder "puffy" wordt als je hem 1 nacht in de vriezer legt.
...........
Mijn Turnigy Nano-Tech 3S 2650mAh LiPo is namelijk na de eerste vlucht al een beetje opgebold, ongeveer 1mm.
...........
1 cel zat al op 3.2 volt terwijl de rest nog op 3.7 zat, beetje vreemd.
............
Ik lees op andere forums dat dat normaal is met deze batterijen
.......
EDIT: Na het opladen van de puffy LiPo is hij niet meer puffy, dus dat is al opgelost!

Alles wat jij beschrijft geeft aan dat die accu slecht is. Het is niet normaal en het gaat niet vanzelf over. Ik weet niet waar je dat hebt gelezen maar het is echt onzin. Goede lipo's (ook van goedkope merken, met "goed" bedoel ik: "niet defect") blijven hard, plat en min of meer gebalanceerd.
Als je hem niet meer onder garantie kunt claimen, bestel dan maar vast een nieuwe.

LiPo accu's met meerdere cellen moet je balanceren tijdens het lader, punt.
Dat is noodzakelijk omdat het simpelweg gevaarlijk kan zijn als je dat niet doet. Als één (of meerdere) cellen eerder vol zijn dan de andere kan die cel overladen worden en uiteindelijk zelfs ploffen en in de fik vliegen.

Ja, je kan, en mag, een LiPo best wel eens zonder balancer laden, dat hoef niet gevaarlijk te zijn. Maar dat mag je alleen doen met accu's waarvan de cellen goed in balans zijn en dat ook blijven. De kans dan er één van de cellen eerder vol zal zijn is minimaal dus ook de kans op een cel die in de fik vliegt.

Het gaat hier om een accu die behoorlijk in onbalans is (of lijkt?). Zo'n accu moet je beslist niet zonder balancer gaan laden want dan is de kans op een LiPo fik bepaald niet ondenkbaar.
Het advies om zonder balancer te laden is dus geen goed advies en zou ik echt niet opvolgen. :nooo:

Back