lipo in serie voor boot

Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier en zit met een aantal vragen waar ik niet uitkom. Ik heb mij een bootje aangeschaft en wil deze op een lage stroom rivier gebruiken. De electronica is van een oude Cessna. 7.2V lipo bat. Heeft iemand van jullie de antwoorden voor mijn onderstaande vragen?

1: voor langer te varen zet ik de lipo's in parallel verbinding (nieuwe Voltz 3000mAh 7.2v Stick Pack op toemen) of bestaan er alternatieven

2: Laad ik deze in deze verbinding op of laad ik ze 1 voor 1 op

3: Is er een mogelijkheid om een signaal te krijgen als de batterijen bijna leeg zijn, zodat ik deze uit het water nog kan halen voor de rivier ermee gaat varen ^^

4: Hoe bereken ik de amp voor de ESC

5: kunnen alle brush motoren 2 richtingen aan (links/rechts)

6: wat bedoeld men bij ESC modules met LiPo: 2-6 cellen

Alvast bedankt!

mvg,
Kevin

1: voor langer te varen zet ik de lipo's in parallel verbinding (nieuwe Voltz 3000mAh 7.2v Stick Pack op toemen) of bestaan er alternatieven
Het is niet verstandig om lipo's parallel te schakelen. Beter is om, als de lipo aangeeft dat hij vrijwel leeg is (Daar zijn Liposavers voor, heb je meteen antwoord op vraag 3) de boot naar de kant te halen en een andere accu er in te zetten.

Altijd apart laden met een balancer

3: Is er een mogelijkheid om een signaal te krijgen als de batterijen bijna leeg zijn, zodat ik deze uit het water nog kan halen voor de rivier ermee gaat varen ^^
Zie boven

4: Hoe bereken ik de amp voor de ESC
Meten is weten. Motor gebruikt het meest op volle kracht, schroef in het water met stilgehouden model. Dat amperage (+nog een veiligheidsmarge) moet je regelaar aankunnen.

5: kunnen alle brush motoren 2 richtingen aan (links/rechts)
Ja. Ook vooruit/achteruit trouwens.

6: wat bedoeld men bij ESC modules met LiPo: 2-6 cellen
een lipocel geeft 3,7V spanning. 2 cellen houdt dus in dat je regelaar geschikt is voor 7,4V. 4 cellen voor 15,4V enz enz enz.

Maar ik lees hier een aantal dingen waaruit ik afleid dat je nog weinig ervaring met elektronica hebt. Ga zeker NIET lopen experimenteren met Lipo's.

ok, dus ik ga beter voor een zwaardere lipo dan met meerdere aan elkaar gekoppeld. ik heb volgende in gedachten.

Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC
Turnigy nano-tech 5000mah 6S 45~90C Lipo Pack
2X XK5674-1050KV Brushless Inrunner of moet ik hier voor een lagere motor gaan, komen op 1circuit

Wat zouden jullie van lader aanbevelen, maakt niet uit wat moet zijn ding kunnen.
heb ik naast een motor nog iets nodig?
Hij moet ook gecontroleerd kunnen varen, dus niet full speed of niets. maar naarmate de joystick verschoven wordt

en inderdaad electronica is niet meteen mijn kennisvak :)

Ahum... Ik weet niet wat voor speedboot jij in gedachten hebt, maar als ik die motoren zo bekijk, wordt dit een snelheidskanon. Als elektronica "niet helemaal jouw ding is" zou ik dit soort plannen laten varen. Een hele grote kans dat dit een éénmalige tewaterlating wordt.

Even voor de duidelijkheid: mijn model (in aanbouw) van de Wiesel-class torpedoschnellboot wordt aangedreven door 3 brushlessmotoren. Voltage: 7,4V. Opgenomen amperage per motor op volle snelheid: 8A.
En dan zie je, met een camera op het achterdek, dit:
h0BU_IVEAN0[/media] class - YouTube

Je moet redelijk doorfietsen wil je die bijhouden.
Wat zouden jullie van lader aanbevelen, maakt niet uit wat moet zijn ding kunnen.
heb ik naast een motor nog iets nodig?
Hij moet ook gecontroleerd kunnen varen, dus niet full speed of niets. maar naarmate de joystick verschoven wordt

Als ik dit lees, denk ik dat je jezelf nog behoorlijk moet inlezen in de materie.
Je hebt minimaal nodg:
Een zender/ontvanger
een roerservo
Twee regelaars (Je hebt voor elke brushlessmotor een aparte regelaar nodig) en die regelaars kunnen je motoren dus traploos regelen
een lader die geschikt is om lipo's te kunnen laden.

Laat een zien wat voor een boot je in gedachten hebt, dan kunnen we een oordeel geven.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Kevin,

Je haalt een aantal dingen/begrippen door elkaar:
Je hebt het over lipo's en noemt in dezelfde zin een 6 cell NiMH pack, dat zijn beide batterijen, maar bij benadering niet dezelfde chemie...

1) Voor een langere vaartijd kun je accupacks (lipo of NiMH) parallel schakelen, ik doe dit ook in mijn MAS, daar gebruik ik twee 4S 4800mAh 20C Lipo's parallel geschakeld.

2) In tegenstelling tot wat Roel zegt, laadt ik die ook parallel geschakeld, zonder balanceren.
Individueel gebalanceerd laden doe ik slechts na een stuk of tien laadcycli, om te zorgen dat de cellen niet te ver bij elkaar vandaan driften.
Bij goede cellen gebeurt dit niet spontaan, na een vijftig tal keren opladen (en vijf keer gebalanceerd laden) hebben alle cellen nog steeds dezelfde ladingstoestand.

Ik ben het met Roel eens, dat je bovenstaande niet(!) moet doen zonder enige ervaring in de omgang met lipo's, dan liever één dikke lipo met ruim voldoende capaciteit.

Gezien je motorkeuze in je volgende antwoord, zou ik wel eens willen weten met welk slagschip je de langzaam stromende rivieren wilt gaan bevaren, want dat zijn me toch joekels met ruim 2300W per motor...

Borstelloze motoren kunnen niet samen op één regelaar, je hebt dus per motor een regelaar nodig.
De 5674-1050KV Turnigy's kunnen maximaal 105A trekken zonder dat er dingen stuk gaan, bij dit soort stromen moet je de motoren wél van een waterkoelmantel voorzien.

Echter de piekstromen die deze motoren kunnen trekken zijn gemakkelijk twee keer zo hoog, daar moet je (watergekoelde) regelaar tegen kunnen, een T-120 is véél te licht, dat gaat niet goed.
Ook moet je op 6S de ingebouwde BEC niet gebruiken, maar een aparte UBEC of ontvanger accu inzetten.

Ik weet niet hoe lang je denkt te kunnen varen met deze combi, maar vol gas, zal de motor (afhankelijk van de gekozen prop) de lipo in 8-12 minuten hebben leeggetrokken.

Varen op stromend water is altijd link, ik doe het in mijn vakanties regelmatig, maar alleen met een 100% betrouwbare set-up en zelfs dan moet er nog wel eens een reddingsactie op touw worden gezet...
Bekijk even de video van mijn 110 cm lange MAS romp op de Weser, waar 6 km stroom staat:
-igDcvLySEM[/media] Anti Sommergibile (Italian MAS, W W 1) - YouTube
Met de motorisatie en de twee lipo's parallel, kan ik ruim een uur op deze manier varen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
De zender en ontvanger heb ik reeds, roerservo's staan ook reeds gemonteerd. Maar als ik het zo zie onderschat ik blijkbaar de motoren.

Als ik het dan zo goed begrijp, raad u mij aan om iets minder straf materiaal aan te schaffen. Is onderstaande nog te zwaar of denkt u dat dit

2X XK2845-B-2800 - XK2845-B-2800KV Brushless Inrunner
2X TR-M-60A - Turnigy Marine 60A Brushless Boat ESC
2X Turnigy_nano_tech_2200mah_3S_25_50C_Lipo_Pack
IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)

De boot weegt ongeveer 25 kilo van puur hout, is 35cm breed en 87cm lang. Ik wens hier ook ongeveer een uur mee te varen. Dit gewoon ter info.

Hallo Kevin,

Zou je een paar foto's van de boot in kwestie willen plaatsen?
Wat we nu doen is koffiedik kijken...

Groeten, Jan.

....2) In tegenstelling tot wat Roel zegt, laadt ik die ook parallel geschakeld, zonder balanceren.
Individueel gebalanceerd laden doe ik slechts na een stuk of tien laadcycli, om te zorgen dat de cellen niet te ver bij elkaar vandaan driften.
Bij goede cellen gebeurt dit niet spontaan, na een vijftig tal keren opladen (en vijf keer gebalanceerd laden) hebben alle cellen nog steeds dezelfde ladingstoestand....
Groeten, Jan.

Waarbij ik als kanttekening plaats dat Jan een behoorlijk aantal jaren modelbouw-ervaring heeft én technisch goed onderlegd is.
Als "rookie" (niet denigrerend bedoeld!!) in de modelbouw en zonder voldoende kennis van elektronica moet je dit niet willen.
Maar... zonder een paar foto's zitten we inderdaad in het duister te tasten.

Als je een uur wil varen dan kun je de gemiddelde stroom uitrekenen die je aandrijving mag verbruiken.
Stel we gaan even uit van je 5000mAh accu. Die kan een uur lang 5000mA leveren wat dus 5Ampère is. Uit je 2200mAh accus kun je een uur lang 2.2Amp trekken. Op 3 cellen is dat zo'n 24 watt. Dat wordt geen snel schip in ieder geval.

Oh ja, deze getallen zijn theoretisch, je mag een accu alleen niet helemaal leeg trekken, er moet altijd wat rest in blijven, liefst 20%. Je vermogen moet dus nog 20% lager uitkomen.

De juiste volgorde bij een project als dit is om eerst uit te zoeken hoeveel vermogen nodig is om je schip met de juiste snelheid voor te stuwen. Aan de hand daarvan ga je de aandrijflijn bepalen. De boten mannen hier hebben vast wat vuist regels hiervoor.

Alle hulp is welcome, zodra hij geverfd is stuur ik de foto's door. Heb er nog werk aan
Dat de boot nog niet klaar is, maakt ons niks uit, waar het ons om gaat, is dat we ons een beeld kunnen vormen en aan de hand daarvan gerichte suggesties kunnen doen.

Afgaande op de karige info, die je tot nu toe verstrekt hebt, lijkt het (met de nadruk op 'lijkt') een kansarme onderneming en dan druk ik me heel voorzichtig uit...

Zodra we kunnen zien wat je aan het bouwen bent en wat je er mee wilt, wordt er al een boel duidelijk.

Groeten, Jan.

1: voor langer te varen zet ik de lipo's in parallel verbinding (nieuwe Voltz 3000mAh 7.2v Stick Pack op toemen)

Nog even dit zinnetje extra in de verf zetten! Genoemd pack bestaat uit 6 NiMh cellen en is geen LiPo!

Ik neem aan dat je dit door hebt en de verschillen tussen NiMh en LiPo goed kent?? (ik ken je achtergrond niet, maar je reacties zetten me ah twijfelen)

Alle hulp is welcome, zodra hij geverfd is stuur ik de foto's door. Heb er nog werk aan ^^

mvg,
kevin
De kleur is voorlopig bijzaak het gaat in de eerste plaats om je kennis en wat je daar tot nu toe mee bedacht hebt.
Dus wat heb je al hoe groot is de boot en wat wil je er in bouwen en wat verwacht je daar van.:confused:;):)

Laatst bewerkt:
Back