Lipo kapot?

• Topicstarter Topicstarter niels1900
  • Startdatum Startdatum
N

niels1900

Guest
Ik wilde net mijn lipo opladen met een polimax B6 lader.
Je kan bij deze lader instellen hoeveel cellen de lipo heeft en deze controleert dat of dit klopt. Ik heb een 3 cell lipo maar de lader gaf een 2 cell lipo aan.
Toen ben ik gaan meten met de multimeter om te zien wat de spanning per cell is en kreeg de voglende waarden:
Cell 1: 3,8V Cell 2: 0,6V Cell 3: 3,8V

Is cell 2 nu definitief overleden?
Of kan ik de accu nog redden door gebalanceerd te laden? Zo ja, is het verstandig om dan eerst de lipo te ontladen en daarna gebalanceerd te laden?

Groet, Niels

Dank voor de snelle reactie, ik ga de lipo ombouwen tot een 2S.

Groet, Niels

wel goed opletten hoe jet de 2 cellen op elkaar legt, gezien het de middenste is zal je cel 1 of 3 moeten omdraaien van kant,
want het is nu +-+-+- en haal je dus cell 2 ervantussen ist +--+, zal spanning NUL geven :-)
enjoy!

een mens heeft toch niets anders te doen met dit mooie weer... mijn zender houdt niet zo van regen .... :onweer:

1 woord.... DOOD.....

R.I.P.

Da's misschien iets te voorbarig.
Ik had laatst een 3s lipo met een totale spanning van maar 2.6 volt. Na voorzichtig opladen en enkele ontlaad/oplaad cycli lijkt de lipo toch goed op spanning te blijven. Hij was dus toch niet dood :D. Het eerste stukje opladen kon trouwens niet met de lipo-lader, want die gaf een foutmelding vanwege de onderspanning (A6 Turnigy lader).

Ik zou zeggen: probeer hem te reanimeren en gebruik voorlopig een andere 3s lipo.

Martin

wel goed opletten hoe jet de 2 cellen op elkaar legt, gezien het de middenste is zal je cel 1 of 3 moeten omdraaien van kant ...
Bedradingsschema's voor LiPo accupakketten.
The Script Asylum (favorieten?)
rccalculations.jpg

-> RC Calculations
-> electrical
-> LiPo pack wiring
-> 5 tooltjes
-> lithium battery chargers
&
-> charger calculator

De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :)

Da's misschien iets te voorbarig. Ik had laatst een 3s lipo met een totale spanning van maar 2.6 volt. Na voorzichtig opladen en enkele ontlaad/oplaad cycli lijkt de lipo toch goed op spanning te blijven. ...
De spanning van Niels' cel is stuk lager Martin, 0,6 versus 'jouw' 2,6Volt. Proberen kan altijd maar ik zou zo'n cel, en hetzelfde geldt voor jouw cel, niet meer gebruiken in combinatie met een BEC. Erg lullig als je cel tijdens vliegen besluit er definitief mee te kappen, de kans bestaat dat je dan geen besturing meer hebt.

Laatst bewerkt:
Ik heb geen last met het omdraaien van een cell.
Aan de 3 cellen zit een printplaatje waar ze om gesoldeerd zitten en hoefde alleen een stukje te verbinden met wat soldeer. (blauw is erbij gesoldeerd)

[IMG=http://img818.imageshack.us/img818/7317/lipo.png][/IMG]

Wel heb ik een vraagje over de balancer, de groene draad heb ik los gesoldeerd en kan er in principe wel tussenuit, maar op het balanceer stekkertje zit er tussen rood en geel dus een leeg gat, moet ik nu geel en zwart opschuiven, dus een nieuw balanceer stekkertje eraan monteren? of kan het zo blijven? Ik denk zelf dat er een nieuw balanceer stekkertje aan moet, maar deze heb ik niet liggen dus ik hoop dat het neit hoeft :P

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedradingsschema's voor LiPo accupakketten.
The Script Asylum (favorieten?)
rccalculations.jpg

-> RC Calculations
-> electrical
-> LiPo pack wiring
-> 5 tooltjes
-> lithium battery chargers
&
-> charger calculator

De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :)

De spanning van Niels' cel is stuk lager Martin, 0,6 versus 'jouw' 2,6Volt. Proberen kan altijd maar ik zou zo'n cel, en hetzelfde geldt voor jouw cel, niet meer gebruiken in combinatie met een BEC. Erg lullig als je cel tijdens vliegen besluit er definitief mee te kappen, de kans bestaat dat je dan geen besturing meer hebt.

Ron, mijn 2.6V was over 3 cellen. Er zat er eentje bij van 2.0V, dus reken maar uit...
Officieel dus helemaal dood, maar na voorzichtig opladen lijkt deze lipo het toch goed te doen. Ik gebruik hem overigens in een portable audio-versterker.
Het hele pack of de defecte cel weggooien hoeft dus niet als je er een andere toepassing voor kunt verzinnen; b.v. als test-lipo of als voeding voor portable apparatuur. Ombouwen naar 2s kan natuurlijk ook, maar dan krijgt dat pack waarschijnlijk ook een andere bestemming (dan het originele vliegtuig).

Maar inderdaad, je zou niet met een 'gereanimeerd' 3s pack moeten vliegen. Ik weet trouwens niet waarom een BEC het niet zou doen op een 3s lipo waarvan 1 cel defect is. Zolang je totale spanning boven de 6.5V zit, doet je BEC het nog wel lijkt me.

Om nog even op Niels' vraag terug te komen, ik weet niet precies wat je bedoelt maar als je geen 2s balanceerstekker hebt en gewoon de oude 3s stekker wilt gebruiken dan moet je volgens mij de eerste 3 pinnen gebruiken, tellend vanaf de negatieve kant. Dus de meest positieve draad opschuiven zodat je geen pin overslaat. Maar het handigst lijkt me toch om een correcte 2s balanceerstekker te gebruiken, om elk misverstand uit te sluiten.
Er zijn wel eens mensen die stekkers verkeerd aansluiten (rood/zwart) aan beide zijden "omdat dat nu handig uitkomt en ik geen zin heb om het volgens het boekje te doen, en omdat ik weet wat ik doe". Dat laatste blijkt dan op termijn toch niet helemaal waar...

Success in ieder geval,
Martin

Om nog even op Niels' vraag terug te komen, ik weet niet precies wat je bedoelt maar als je geen 2s balanceerstekker hebt en gewoon de oude 3s stekker wilt gebruiken dan moet je volgens mij de eerste 3 pinnen gebruiken, tellend vanaf de negatieve kant. Dus de meest positieve draad opschuiven zodat je geen pin overslaat. Maar het handigst lijkt me toch om een correcte 2s balanceerstekker te gebruiken, om elk misverstand uit te sluiten.
Martin

Dit was idd waar ik op doelde, ik zal dus 2S balanceer stekkertje moeten kopen voordat ik de lipo weer kan gebruiken.

waarom zou je e nieuw balance kopje moeten kopen?
op mijn turnigy 200watt laders en de andere duo Bantam lader gebruik ik de balanceer plaatjes niet hoor,
heb een verlengstuk voor de 6S erop zitten en het linker lipje op de balance kopje is afgesneden, dan zit je met het rechter lipje steeds correct.
dus 2-3-4-5-6S lipos gaan gewoon op die 6S balance kabel..

kan nu natuurlijk zijn dat jou lader dat niet toelaat? omdat het balance boardje in de lader zelf zit?

Je kan het pennetje er ook met een scherp/klein puntig object eruit prikken, en 1 gaatje verder er weer inprikken. stekkertje zal ergens een vorm van veer of palletje hebben wat je in moet drukken of eruit moet drukken.

De lader gaat dat wel pakken, maar ik zat ermee hoe ik die draadjes ging verplaatsen in het stekkertje. Maar dankzij de tip van Anko is dat inmiddels voor elkaar gekregen :D

Back