Lipo laad niet goed????

• Topicstarter Topicstarter RC Rene
  • Startdatum Startdatum
R

RC Rene

Guest
Hallo allemaal,

Sinds een week of 4 ben ik in het bezit van een Parkfun SCOUT.
Deze hobby is nieuw voor mij en ik heb er al heel wat uurtjes plezier aan beleefd.

Nu mijn vraag:

Om de vliegtijd te verlengen heb ik meteen een extra lipo gekocht.

Deze was steeds na een minuut of 4 leeg.
Mijn orginele accu pas na een minuut of 12.

Terug gestuurd naar de leverancier en een nieuwe ontvangen maar deze doet precies hetzelfde!! hoe kan dit?

gegevens:

orginele accu 11,1V 1350mAh 10C
extra accu 11,1V 1300mAh 25C. max. charge 12,6V min. discharge 9,0V

Lader:
Parkfun
2-3 cell balance charger
input 10-15V
Current 1.0A

Groeten,

Rene

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou nog verbruiksmetingen uit kunnen voeren, maar als het echt geen verschil maakt in vermogen zoals jij zei..... dan zou dat ook geen verschil moeten geven.

Anders dan dat de lipo slecht zou zijn kan ik momenteel even niet bedenken.

Terug gestuurd naar de leverancier en een nieuwe ontvangen maar deze doet precies hetzelfde!! hoe kan dit?

Is dit gewoon toeval en is de 2e accu ook defect?

Zou het ook kunnen dat er 1300mAh staat maar het maar 800mAh is?

Ik kan er bijna 12 minuten mee vliegen.. heb je misschien een andere prop gemonteerd of laad je je accus niet met een balancer??

Sinds een paar dagen zit er een klap propeller op maar met met de orginele accu vlieg ik ook 12 min. en de extra accu maar 4 min.

Word geladen via een balanced charger

nee het laden van de orginele accu duurt ongeveer 2 tot 3 uur en de extra accu heb ik in totaal wel 8 uur aan de lader gehad en de led brandde nog steeds niet groen.

Nu vertelde mijn vriendin net

dat de orginele accu die aan de lader hangt, sinds vandaag de oplaad led ook niet groen word.

Ik heb die accu gisteren maar half leeg gevlogen ivm. opkomende wind.

Makkelijk he zo`n goede vriendin :rolling:

Beter even een ander ladertje kopen.
Dit zijn veelal flut dingetjes.

Ik heb ook zo'n ladertje ergens bij gekregen maar soms kan het erg lang duren voor hij echt vol aan geeft. Nadeel is ook dat je niets kunt zien. Geen geladen capaciteit of eindspanning.

Als je goed zoekt zijn er veel betere laders te vinden voor zeg 30 euro en deze zal je accu binnen het uur vol hebben. Heb de je nieuwere generatie lipo met 2C of meer laadstroom dan wordt het al 30min of korter. Nadeel is dat dit 12V laders zijn dus je moet er nog een kleine voeding bij kopen. 12V 5A .

Als het kan nu je lipo meten op de voedings draden en kijken wat de spanning is. Vol is 12,6V

Gr. Dennis

Beter even een ander ladertje kopen.
Dit zijn veelal flut dingetjes.

Lijkt mij ook een goed idee. Wat is nu een goede en betaalbare lader waar ik een aantal jaar mee vooruit kan?

1 waar je dus ook de oplaadstroom kan instellen en kan kijken wat je erin hebt gepompt en wat de spanning is.

12V laptop voeding heb ik nog wel liggen, dus dat is geen nadeel.

Als het kan nu je lipo meten op de voedings draden en kijken wat de spanning is. Vol is 12,6V

Dit doe ik vanavond en laat even weten wat het voltage is.

De extra accu die ik na 4 min. leeg heb gevlogen en nog niet heb opgeladen is 9,8V en zodra ik hem belast zakt tie naar heel snel naar beneden en valt de motor uit.

De orginele accu die ik half leeg heb gevlogen en na 6 uur opladen heeft een spanning van 12,2V onbelast en 11,0V belast. Lijkt erop dat deze na 6 uur nog niet helemaal vol is.

Na e.e.a testen is de onbelaste spanning terug gezakt na 11,73V.
Deze hangt nu aan de lader met een multimeter eraan. De spanning is na 15 minuten laden nog geen 0,01 volt omhoog gegaan. Terwijl de oplader zegt dat tie aan het laden is.

Kan het dus zijn dat mijn lader defect is en dat deze de orginele accu nog net kan laden en de extra accu gewoon niet vol krijg en ik daarom maar 4 min. op die accu kan vliegen?

Wat is nu een goede en betaalbare lader waar ik een aantal jaar mee vooruit kan?
Een waar je dus ook de oplaadstroom kan instellen en kan kijken wat je erin hebt gepompt en wat de spanning is.

pfff heel verhaal zeg.

Als je toch al in HK gaat shoppen

Basis ladertje. Ruim voldoende voor wat je nu hebt en nog wel wat groter.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories

Ga je binnenkort over op grotere accu's en meer cellen dan kan je nog iets beter nemen.

Deze
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-8 150W 7A Balancer/Charger

of deze

HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6-10 200W 10A 6S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc..

Met de laatste 2 heb ik geen ervaring. 1e doet wat hij moet doen alleen koelfan maakt in het begin wat herrie. Later wordt dat wat minder.

Als je nog meer te besteden hebt kan je nog naar een duurdere lader kijken. Bv 350W 20Ampère.

Omdat ik nog geen paypal heb, toch maar even wat in de buurt gezocht.
Kwam de volgende lader in mijn woonplaats tegen voor 37,50 incl. Adapter. De Imax B6

HobbyKing Online R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)

Wat een verschil met mijn "oude" lader, je kan het voltage zien en kijken hoeveel mAh erin word gepompt. Ideaal.

Meteen de 2 lipo`s opgeladen en nu maar kijken of ze niet toch kapot zijn.
Er ging in ieder geval in wat erin zou moeten gaan en de eindspanning is 12,6V

Kan ik in ieder geval vanavond de lucht weer in aangezien het bijna windstil is.

Back