Lipo laadt meer dan groot is...

Kan iemand me vertellen wat hier aan de hand is?

Mijn 5S3000 laadt 3750Ma daar doet ie 9 uur over, handmatig beindigd op 20.84 Volt. Laadstroom 2.5A. Ongeveer 35 laadcycles gehad.

Op zich wel puik dat er veel meer in gaat dan zou moeten...moet ik voorzichtig zijn?

Mvg. Luc

9 uur ???

Het lijkt erop dat je de laadstroom op 2,5 A instelt, maar dat je voeding dat helemaal niet haalt. Met 2,5A zou 'ie toch wel na 1,5 á 2 uur klaar moeten ziijn....

En die 3750 mAh (niet Ma) is wat je lader berekend heeft, maar dat zijn niet de echte mAh's die in je accu 'gestopt' zijn, je hebt te maken met verliezen.

Dus kwaad kan het niet, maar ik ben wel benieuwd naar de specs van je voeding (max A).

Dirk

Hoi,

Dat ie er 9 uur over doet om op die spanning te komen is niet goed.
Kan je zien hoe het verloop van de laadstroom is?
Vaak als de lipo's slecht worden/zijn gaat de laadstroom al snel naar beneden. Dit zal denk ik het geval zijn.
Of je voeding zou het niet aankunnen. Meestal gaat de lader dan piepen door onder spanning.

een volle 5s zou 21 Volt (21,175V) zijn dus hij is niet overladen ofzo.

Dat er meer in gaat kan. Deels iets meer marge in de accu maar ook door het langzame laden.
Verliezen zijn dan groter.

Ik heb een goede 3s4500 turnigy die bij leeg ook richting de 4800mAh gaat bij afslag. Of er dan 300 meer in gaat of er 300 verloren zijn gegaan dat is dat vraag. Daar kom je met laden niet achter.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Specs

Hoi,

Dank voor het meedenken!
Hierbij de specs:
Lader: Robbe Duo-power 8s EQ-BID (8504)
3x Lipo Turnigy 5s 3000mAh 20-30c discharche >herstel schreef eerder 4s<

Het vreemde is dat het verschijnsel op meerdere packs voorkomt (sinds de laatste 3x (afz.) laden) Het lijkt me sterk dat de Lipo's allen in 1x defect raken.
Tevens houdt ik een Excel sheet bij met de laadwaarden. In de heli heb ik een Liposaver gemonteerd. Zelden dat ik in de alarmfase geraak.

De lader begint vrolijk aan zijn ingestelde waarde van 2.5 Amp (220V), de stroom loopt af naarmate de tijd verstrijkt, zoals het hoort. Het lijkt wel of de beoogde eindspanning niet gehaald wordt, en de lader dus niet afslaat. Welicht moet ik eens testen met de lader aangesloten op 12V om te zien of dit effect dan ook optreedt. (uitsluiten dat voeding lader defect zou zijn)

Wellicht iets te maken met de inwendige weerstand?

Laatst bewerkt:
alarm fase??
werk je dan niet gewoon met een timer?
wij doen 5.5 minuten met de 500 en dan staat je lipo volgens de smartguard op ongeveer 29%.. en 3.7 volt
dieper dan dat vlieg je toch niet??

Ik snap het effe niet..
eerst heb je het over 5S en dan over 4S..
Welke lipo's heb je nu??

Kan jou lader de cel spanning weer geven??
Ik zou gewoon bij de volgende lading het eerste uur eens kijken naar de laad stroom en cel spanning..
Zij die binnen de te verwachte waardes dan komt het wel goed.
Is de stroom ingesteld op 1C dan moet je ook een laadstroom van 1C dus in dit geval 3A zijn..

Sommige accu's willen niet geweldig balanceren en dan kan het wel eens erg lang duren..
Ik heb op mijn laders een begrenzing van 2 uur in gesteld omdat ik niet wil dat een lader 9 uur bezig is.
De eerste 50 minuten zijn toch het meest belangrijk.
De laatste 10 minuten van een normaal uur laden bij 1C is meestal enkele milli amperes...
De tijd tikt wel door en daardoor verrekend je lader zich snel...

Benno

Herstel, je hebt gelijk, ik heb 5S.
Lipo saver zit erin voor extra veiligheid. Dan heb ik al gemerkt aan het geluid bij het binnenvliegen dat het hoogste tijd is om te stoppen. Het komt wel eens voor dat de Lipo saver beingt te bleren.

Vliegtijd bij mijn HK500GT is 8 minuten, dit bewaak ik met een timer, spanning is dan gewoonlijk 3.7V.

Kan het dan kwaad als je minder als 1C laadt? Lader slaat toch af bij drempelspanning?
Lader geeft alle paramaters weer tijdens laden, en balanceerd altijd.

8 minuten? man daz lang...
ik vlieg 5.30 minuten met 2800 maar dan wel 6S (meer power trouwens)

ik zou toch na direct na het vliegen eens een smart guard eraan hangen en zien hoeveel je nog over hebt...
na 8minuten zalt nie veel meer zijn...
volgens mij trek je je lipos gewoon kapot.

die 3.7 volt die heb jij wss na de lipo gerust heeft (terugthuis)...

Laatst bewerkt:
8:30 minuten is idd best lang..
Ligt natuurlijk wel een beetje aan de soort vlucht..
Maar als je een lipo saver hebt dan zou ik dus belast moeten meten dat de spanning niet onder de veilige waarde komt.
Cel spanning moet je natuurlijk altijd belast meten maar 3.7V onbelast op een 20C lipo is voor een normale accu niet beneden de 3.3.Volt belast..

Minder als 1C laden kan natuurlijk prima. Het zou zelfs beter voor de accu moeten zijn. De laad tijd verlengt natuurlijk wel.
0,5C laden (1,5Ampere in jou geval) is gewoon 2 uur laden..

Benno

Verschil in vliegtijd hangt inderdaad af van hoe je vliegen.
Rustig rondjes of zwaar 3d. En dat is ook de reden dat ik nooit een timer gebruik.
Heeft geen zin want de ene keer verbruik je gewoon meer dan de andere. (heb het even over vleugel modellen aangezien ik met heli's ook nog niet zo ver ben)

Op het moment dat je hoorbaar het toerental hoort terug zakken of gewoon wat vermogen begint te missen kan/moet je landen. Als je de accu aan de lader prikt zal je zien dat je altijd nog rond de 3,7V per cel zit. De meeste regelaars slaan wel af als hij leeg is.

Ik heb nog nooit problemen gehad met lipo's die echt leeg waren. Dus die 20% over doe ik niet zo vaak aan. Op is op. Soms merk je bijna niets en ineens zakt het vermogen in. Zeker bij nieuwe lipo's.

Probleem is natuurlijk dat je pas op lange termijn weet als het e negatief effect heeft natuurlijk. daarom zie je ook weinig interesse in 2dehands lipos...
ik hou het op de timer, maar is heli. heb je constant je power nodig natuurlijk....

Ik heb een goede 3s4500 turnigy die bij leeg ook richting de 4800mAh gaat bij afslag. Of er dan 300 meer in gaat of er 300 verloren zijn gegaan dat is dat vraag. Daar kom je met laden niet achter.

Als je lipo echt al 300 'verliest', dan is die lipo al wel gehavend door normaal gebruik. In principe verlies je geen berekende mAh's. Bij verlies worden de mAh's namelijk gewoon niet bijgeteld en blijft de berekening echt hetzelfde, dus wat die teller aangeeft is er weldegelijk ingestopt.

Vooral wanneer dat vervolgens ook blijkt uit de voltages.

Je moet ook rekening houden met foutieve specificaties, want ik kom ook nog wel eens lipo's tegen die vanaf hun allereerste laadmoment al 3 á 400 mAh meer op kunnen laden terwijl ze nooit helemaal leeg gevlogen zijn.

Leeg, daarbij bedoel ik dus volledig tot de nog veilige grens. Ik neem aan dat dat ook hier niet gebeurd.

En ik laad notabene op de automatische stand waarbij de laad hoeveelheid langzaam op- en afgebouwd wordt. Van zowel 'te snel' als 'te langzaam laden' kan dan ook echt geen sprake zijn.

Die 5 cellige lipo van de TS kun je met gemak op 3.0A laden zonder je echt zorgen te maken, vooral wanneer je een goede lader hebt die ook automatisch de laadsterke schaalt.

Wanneer je de lipo flink leegt vliegt en gewoon een goede hoeveelheid power eruit krijgt, zal deze niet stuk zijn. Vlieg je opeens maar zéér kort met diezelfde lipo of voelt het opeens zwakker aan, dan is die waarschijnlijk toch stuk.

Zolang er geen problemen opspelen, zou ik niet te veel waarde hechten aan die mAh waardes op je lader. Met de kanttekening dat de voltages per cel niet meer dan 0.1v van elkaar mogen verschillen. Hou dat dus vooral in de gaten.

Hoi,

Of de lader echt precies aangeeft wat er ook in is gegaan weet ik niet. Zo logisch zijn maar als ik vroeger bij NiCd of NiMH bleef pushen bij het laden ging er iedere keer weer wat in maar eruit kwam het niet. Dat stook je volgens mij gewoon op aan warmte.

Nu wordt een lipo niet warm bij het laden. Tenminste op 1c nog niet gehad.

Dus dan zou die 4500 lipo (veilig leeg á 3,7V per cel onbelast) dus echt 4800 laden. Dus beetje marge inderdaad.
Bij volledig leeg zou er misschien nog iets meer in gaan maar plat trekken tot heel laag in de spanning is zoals velen zeggen niet goed. Tot op de afslag vliegen heb ik nog nooit last mee gehad. Als is het dan misschien beter om nog wel wat rest capaciteit over te laten.

Back