Ik heb een goede 3s4500 turnigy die bij leeg ook richting de 4800mAh gaat bij afslag. Of er dan 300 meer in gaat of er 300 verloren zijn gegaan dat is dat vraag. Daar kom je met laden niet achter.
Als je lipo echt al 300 'verliest', dan is die lipo al wel gehavend door normaal gebruik. In principe verlies je geen berekende mAh's. Bij verlies worden de mAh's namelijk gewoon niet bijgeteld en blijft de berekening echt hetzelfde, dus wat die teller aangeeft is er weldegelijk ingestopt.
Vooral wanneer dat vervolgens ook blijkt uit de voltages.
Je moet ook rekening houden met foutieve specificaties, want ik kom ook nog wel eens lipo's tegen die vanaf hun allereerste laadmoment al 3 á 400 mAh meer op kunnen laden terwijl ze nooit helemaal leeg gevlogen zijn.
Leeg, daarbij bedoel ik dus volledig tot de nog veilige grens. Ik neem aan dat dat ook hier niet gebeurd.
En ik laad notabene op de automatische stand waarbij de laad hoeveelheid langzaam op- en afgebouwd wordt. Van zowel 'te snel' als 'te langzaam laden' kan dan ook echt geen sprake zijn.
Die 5 cellige lipo van de TS kun je met gemak op 3.0A laden zonder je echt zorgen te maken, vooral wanneer je een goede lader hebt die ook automatisch de laadsterke schaalt.
Wanneer je de lipo flink leegt vliegt en gewoon een goede hoeveelheid power eruit krijgt, zal deze niet stuk zijn. Vlieg je opeens maar zéér kort met diezelfde lipo of voelt het opeens zwakker aan, dan is die waarschijnlijk toch stuk.
Zolang er geen problemen opspelen, zou ik niet te veel waarde hechten aan die mAh waardes op je lader. Met de kanttekening dat de voltages per cel niet meer dan 0.1v van elkaar mogen verschillen. Hou dat dus vooral in de gaten.