Lipo Laadzak, ook als NiMh laadzak?

• Topicstarter Topicstarter mark
  • Startdatum Startdatum
M

mark

Guest
Aangezien een lipo laadzak de veiligheid verhoogt tijdens het laden,
dacht ik dat het ook de veiligheid tijdens het laden van een NiMh verhoogt.

Juiste gedachte van mij?

waarom zou je tijdens het laden van een NiMh bang zijn voor een brand?
oke ze kunnen goed warm worden, maar leg ze dan gewoon op iets niet brandbaars...

Niet zozeer brand, als een NiMh uit elkaar klapt ben je ook niet blij.
Vandaar.

NiMh's klappen niet zomaar uit elkaar,
en een LiPo bag is brandwerend, en houd geen ontploffende NiMh's tegen.

Heb 1x een NiMh opgeblazen, tenminste, de knal was groot.
Later bleek dat alleen een *veiligheids ontluchting* aan de + pool van de cel was opengesprongen door de overdruk.

Nergens voor nodig dus een Lipo bag,
wat je wel zou kunnen doen is een ventilator (PC Fan bijvoorbeeld) gebruiken om de cellen tijdens het laden te koelen,
zo worden ze minder warm en gaan ze langer mee.

Groet, Christian

Als een nimh cel uit elkaar klapt denk ik dat de stukken ook dwars door de zak heen gaat. Of de zak moet van kevlar zijn natuurlijk ;)

NiMh's klappen niet zomaar uit elkaar,
en een LiPo bag is brandwerend, en houd geen ontploffende NiMh's tegen.

Heb 1x een NiMh opgeblazen, tenminste, de knal was groot.
Later bleek dat alleen een *veiligheids ontluchting* aan de + pool van de cel was opengesprongen door de overdruk.

Nergens voor nodig dus een Lipo bag,
wat je wel zou kunnen doen is een ventilator (PC Fan bijvoorbeeld) gebruiken om de cellen tijdens het laden te koelen,
zo worden ze minder warm en gaan ze langer mee.

Groet, Christian

Als het ventiel wel had gewerkt dan had de cel als het goed is, niet kunnen klappen. De pluspool knalt ervan af als de cel de overdruk niet kwijt kan. De knal daarbij is te vergelijken alsof er een riotgun wordt afgevuurd.

Een fan erop zetten is schijnveiligheid: de cel blijft dan aan de buitenkant misschien iets koeler, van binnen gaat de opwarming gewoon door. Slecht idee dus.

Uhm minder snel laden en juiste instellingen worden ze ook minder warm.

Beste veiligheid voor een nimh accu is een stenenkistje. Geld tevens ook voor lipo.

En NIMH cellen hebben inderdaad een overdrukventiel welke de druk weg laat lopen als het te hoog is. Echter is bij chinese fabrikanten een periode met vuil in de ventielen geweest waardoor deze konden klappen.

Verder heb ik de nimh cellen alleen zien klappen onder echt extreme omstandigheden. 200A en meer uit een accupack (speedboten)

Wat ook vij vaak gebeurt is dat de cellen op een verkeerde manier aan elkaar worden gesoldeerd. Wanneer het veiligheids ventiel tijdens het solderen te heet wordt kan het vast gaan zitten. Het kan dan NOOIT meer open gaan en dus kan de druk in de cel dan heel hoog oplopen.
Ontploffende NiMH cellen (of NiCad) kunnen echt gevaarlijk zijn. De metalen huls kan als een kleine kogel weg vliegen en iemand lelijk verwonden. Ik heb ze door een spaanplaat van 8mm dik zien gaan! Een LiPo zak houdt dat volgens mij niet tegen!
Gelukkig ontploffen ze niet zo maar. Toch moet je dus vooral heel voorzichtig zijn tijdens het solderen van de cellen. Gebruik een goede zware bout met veel warmte capaciteit en die heet genoeg wordt. Soldeer snel zodat de cel wel goed vast komt te zitten maar dat de hitte niet helemaal naar binnen kan doordringen. En pas op dat veiligheids ventiel!!!
Kan je niet echt goed solderen en/of heb je niet de juiste spullen ervoor? Doe het dan niet zelf. Het zal je minimaal een nieuwe accu kosten en misschien wel meer.

Back