lipo laden inde auto

Lipo accu's zijn ....
Ik gebruik zelf lifepo4 accu's niet voor modelbouw maar voor airsoft.
Lifepo4 accu's kan ik gebruiken vanongeveer -30C° / + 60C° en ik heb er nooit geen problemen mee gehad, eenigste nadeel je mag ze net als lipo niet geheel ontladen.
Zelf gebruik ik de Cellpro Multi4 lader incl balancer om 1x per maand de accu kompleet te balanceren.
Ik weet niet of ik reclame mag maken hier maar voor vragen kan je mij een PM sturen.
Werk namelijk bij een accu / batterijen groothandel.

Had dat nou niet gezegd ;)

Ik heb lef :D
Nee grapje ik weet van mij zelf dat ik tegen bepaalde dingen aanloop waar ik van denk shit waarom kan dat niet anders.
Mijn werkgever kan zelf accu packs maken in div modellen en maten precies wat een modelbouwer nodig heeft maar waar weinig bedrijven zich mee bezig houden.
Ik kan zeggen dat wij top 1 kwaliteit maken.

Maar genoeg gezeurd.
Voor vragen sta ik klaar kan misschien iets langer duren voor ik antwoord maar ik beantwoord de vragen wel.

Ik denk dat het geen probleem is, per slot van rekening is het niet jouw bedrijf dat hier iets post, maar jij, een dood-ordinaire werknemer.

Bij laden uit auto's vergeten velen dat een autoaccu niet geschikt is voor ontlading dieper dan 97%. Bij regelmatig minder dan 97% ontlading gaat het aantal laadcycli waarbij het vermogen op nivo blijft dratisch naar beneden.
Bij een accu van 45AH mag er dus minder dan 1,5AH uit getrokken worden, ofwel een uurtje 1,5 Ampere. Rekening houden met wat verliezen kan een normale 1500mAH Lipo dan al eigenlijk niet fatsoenlijk uit een autoaccu geladen worden. De accu zal niet leeg raken, maar wel sneller slijten dan wenselijk is.
Een accu die wel speciaal geschikt is voor diepontlading zijn accu's voor boten of zonnecel toepassingen. Alleen dat soort loodaccu's zijn geschikt om te gebruiken als zgn "stroomtank" voor laadtoepassingen op het veld. Als je tenminste lang plezier van je accu wilt hebben....
Bovendien is het laden dan veel veiliger op afstand van de auto te doen.

Laatst bewerkt:
Zowel de sigaretten-aansteker als de aanhanger-stekker zullen bij wat grotere laadstromen (laden boven 12Volt) voor spanningsverliezen zorgen t.g.v. langere en dunne bedrading tussen accu en betreffende stekker. Hoeft geen ramp te zijn maar vertraagd het laden wel.
Dat is niet waar.

Stel even dat de auto accu 12V exact levert, en de LIPO op 18V zit. Stel je wilt de LIPO met 2A laden.

Nominaal heb je dan 3A nodig bij 12V om de energie van 2A bij 18V te leveren. In de praktijk heeft je lader nog 10% verlies, dus je hebt ongeveer 3.3A nodig.

Stel nu dat door verliezen in de bedrading de LIPO-lader maar 11V aan de ingang ziet. Dan heeft de lader niet 3A nominaal maar 3.27A nominaal nodig. Plus 10% wordt dat 3.6A. Het laden gaat er niet langzamer door: de LIPO ziet nog steeds 18V en 2A.

Als de spanning door de verliezen onder de 10V zakt, zal de LIPO lader hoogst waarschijnlijk afslaan omdat ie denk dat je anders je auto niet meer zult kunnen starten.... Het laden zal dan stoppen en niet langzamer gaan.

Volgens mij kan je 150W inverters krijgen (ik heb er twee) die dus 150W nominaal uit de sigaretten aansteker halen. Da's 12.5A. Dat lijkt me een heel normale stroom die je daar kunt trekken. Tot de 150W zou ik me over het auto-deel geen zorgen maken. Je hebt forse LIPOs en een forse lader als je met 150W kunt laden. Ook de toepassing waar die sigaretten aansteker origineel voor bedoeld is zal zeker zo'n 10A trekken....

Nog even over het eerste deel van de quote. De stroom die uit de 12V getrokken wordt is dus evenredig met zowel de spanning als de stroom van de accu. Een 2S accu die je op 10A laadt gebruikt ongeveer even veel stroom op de 12V als een 4S accu die je op 5A laadt. (ik heb een 3Ah 40C accu die op 5C geladen mag worden. Da's 15A. Dus 10A moet ie prima kunnen hebben. M'n lader kan dat echter niet).

Back