Lipo laden met >1C

Fotor

Forum veteraan
Ik ben een shockflyer aan het bouwen en wil daarin een lipo accu van 600 mAh gebruiken. Ik heb een simpele balanceerlader die laadt met 750 mA. Ik weet dat aangeraden wordt met max 1C te laden. Volgens de specificaties van de accu is de aangeraden laadstroom 0,5-1C, maximaal is 2C.
Hoe slecht is het voor de accu als ik deze ga laden met 1,25C? Enig idee van de levensduurverkorting die dit veroorzaakt? Beetje / halvering / decimering??

Dit zal bijzonder weinig effect hebben op de levensduur van je accu.

Met 2/3c laden is een ander verhaal, maar 1,25c is niet "schrikbarend" te hoog. Ook betreft het een balanceerlader, dus is het volledig veilig en goed gebalanceerd.

Geen probleem dus, lekker vliegen!!

Cheers,

Richard

De meeste mensen laden lipo accu's met 1C. Ik heb begrepen dat veel mensen een accu de eerste paar keer met wat minder stroom laden om hem wat beter in zijn vel te laten komen.
Laden met meer dan 1C verkort de levensduur van een lipo accu. Is het nu ook zo dat als je accu's met minder stroom gaat laden dat de accu dan langer meegaat? Vaak laad ik de accu's een of meerdere dagen van tevoren op, dus tijd zat. Zo kan je dus ook makkelijk met 0,5C laden ipv met 1C. Zou dit beter zijn voor de accu of maakt het weinig uit?

Zoals Raptor als aangeeft als je niet te veel van de regels afwijkt heeft het allemaal weinig effect. Als je echter met slechts een half C laadt zal dat wel een positief resultaat op de levensduur hebben. Grote contra is dat de accu het hardste slijt door de ontlading van vele malen de capaciteit!! Zoals op meerdere plekken aangegeven wordt loopt het aantal ladingen al terug naar 50 keer wanneer je hem met de max. toelaatbare stroom ontlaad. Eindconclusie is volgens mij dat langere levensduur door lage laadstroom hier geen duidelijk voordeel zal hebben :(

Vaak laad ik de accu's een of meerdere dagen van tevoren op, dus tijd zat.
En dit is nu juist weer slecht voor je lipo.
In het algemeen wordt aangeraden lipos niet in vol geladen toestand te laten liggen maar in gedeeltelijk geladen toestand (ongeveer 3.7V percel)
Het is wat lastiger maar maar laad je lipos liever kort voor gebruik op alhoewel je volgens mij best met geladen lipos naar het vliegveld kunt vertrekken.;)

Tja, als ik ga vliegen heb ik altijd meerdere vliegtuigen/heli bij me, dus wil ik ook meerdere accu's vol hebben. Dat gaat niet allemaal op het laatste moment. Paar dagen vol wegleggen zal toch niet zoveel kwaad kunnen? Als ik plotseling zin heb om te vliegen wil ik het ook zo kunnen doen. Het blijft echt geen maanden liggen, daar vlieg ik vaak genoeg voor.

Volgens Kokam is het inderdaad beter om de lipo de eerste keer met een lagere stroom te laden, er zit een soort conserveringsmiddel in de lipo dat afgebroken moet worden.
Ook de eerste keer gebruik mogen de accu's niet volledig belast worden.

Hoeveel dat nu scheelt in levensduur is me nog niet duidelijk.

Gert-Jan

Back